افتتاح ۶ نمایشگاه تجسمی؛ از «زیبایی در جنگ» تا «مرثیه‌ای برای یک رویا»
افتتاح ۶ نمایشگاه تجسمی؛ از «زیبایی در جنگ» تا «مرثیه‌ای برای یک رویا»

نمایشگاه‌های «مرزی برای دیدن»، «زیبایی در جنگ»، «رویداد هنری فاصله»، «نگاهی دیگر» و «مرثیه‌ای برای یک رویا» از ۲۱ خرداد در گالری‌های خانه هنرمندان ایران و نمایشگاه «نهان بر عیان» در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار می‌کنند.

 

 

نمایشگاه‌های «مرزی برای دیدن»، «زیبایی در جنگ»، «رویداد هنری فاصله»، «نگاهی دیگر» و «مرثیه‌ای برای یک رویا» از ۲۱ خرداد در گالری‌های خانه هنرمندان ایران و نمایشگاه «نهان بر عیان» در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار می‌کنند.

به گزارش سروش آنلاین و به نقل از خبرگزاری فارس، ۵ نمایشگاه تجسمی از روز جمعه ۲۱ خرداد در گالری‌های خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان خواهند بود.

براساس این خبر نمایشگاه «مرزی برای دیدن» شامل ۳۲ طراحی چاپ دستی و کلاژ آثاری از سارا کاوه نقاش جوان کشورمان را دربرمی‌گیرد که از ۲۱ تا ۳۱ خرداد در گالری میرمیران همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. این نمایشگاه روز جمعه ۲۱ خرداد ساعت ۱۷ افتتاح می‌شود.

نمایشگاه «زیبایی در جنگ» نیز عنوان نمایشگاه عکسی از فاطیما حسینی است که ۲۱ تا ۳۱ خرداد در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران دایر خواهد بود. این نمایشگاه نیز از ساعت ۱۷ روز جمعه ۲۱ خرداد با حضور رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران و هنرمندان تجسمی آغاز به کار می‌کند.

«رویداد هنری فاصله» نیز به همت گروه «سفر هنر» اقدام به برگزاری یک نمایشگاه با موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی در شرایط شیوع بیماری کرونا کرده است. این رویداد قالبی مسابقه‌‍‌وار دارد و آثار ارسالی توسط داوران بررسی شده و در نهایت ۳۰ اثر برای شرکت در نمایشگاه برگزیده شده‌اند که به همراه تعدادی از آثار هنرمندان مهمان در این رویداد نمایش داده خواهند شد. این نمایشگاه نیز تا ۳۱ خرداد همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در گالری‌های استاد نامی و بهار میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. افتتاحیه این رویداد نیز روز جمعه ۲۱ خرداد از ساعت ۱۷ در گالری‌های نامبرده برگزار خواهد شد.

نمایشگاه عکس «نگاهی دیگر» نیز مشتمل بر آثاری از ندا شیرازی در گالری‌ تابستان خانه هنرمندان ایران، روزهای ۲۱ تا ۳۱ خرداد از ساعت ۱۵ تا ۲۱ دایر خواهد بود.

نمایشگاه ابراهیم برفرازی هنرمند نقاش نیز با عنوان «مرثیه‌ای برای یک رویا» شامل منتخبی از ۶ مجموعه او و ۵۴ اثر فیگوراتیو و پرتره با محوریت به تصویر کشیدن چهره اشخاص در مرزی میان واقعیت و رویا با تعبیر خالق آن است.

بازدید از نمایشگاه‌های خانه هنرمندان ایران از ۲۱ تا ۳۱ خرداد از ساعت ۱۵ تا ۲۱ برای عموم علاقه‌مندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر است.

* نمایشگاه «نهان بر عیان» در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد

نمایشگاه نهان بر عیان با حضور مسوولان هنری و هنرمندان عصر دیروز (سه شنبه ۱۸ خردادماه) در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با گرامیداشت یاد علی مرادخانی، معاون سابق امور هنری گفت: بسیاری از رازها از فرط ظهور پنهان هستند و در نگارگری ما هم این قضیه وجود دارد. نگارگری ایران در چند لایه بودنش دستمایه ارزشمندی برای شناخت است و نمایشگاه نهان بر عیان فرصت مغتنمی است و می تواند آغاز نهضتی برای بازشناسی داشته های خودمان باشد، نمایشگاهی که برای عیان شدن نهانی برگزار شده است.

احسان آقایی؛ رییس موزه هنرهای معاصر تهران در آیین گشایش این نمایشگاه شعر «میراث» مهدی اخوان ثالث را خواند و گفت: این شعر با نمایشگاه نهان بر عیان ارتباط معنایی دارد. از میراثی می‌گوید که با طوفان، جنگ و ظلم و … از بین رفته است. جامعه ما جامعه کوتاه مدت است و گذشته را هم به صورت کوتاه مدت در اختیار داریم. در دانش بصری با نیاکان قطع ارتباط کرده ایم در صورتی که باید این دانش بصری به صورت پیوستار ادامه می یافت. در این نمایشگاه می توان ریشه های هنر نگارگری را که تصور می شود بی پشتوانه است، مشاهده کرد.

شهریار حاتمی، کیوریتور نمایشگاه نهان بر عیان گفت: نمایشگاه نهان بر عیان پژوهشی را درباره نگارگری ایران در موزه هنرهای معاصر تهران نشان می دهد. پژوهش ها درباره نگارگری ایران به زحمت به ۱۰۰ سال می رسد و نگارگری هنری است که توسط مستشرقین برای ما تعریف شده است. این نمایشگاه مساله تاریخ دیدن در نقاشی ایران است و اینکه هنر ایران از چه ریشه گرفته است که ریشه اصلی هنر ایران از علم است. نقاشی ایران ریشه عمیقی در علم هندسه و ریاضی دارد. این پژوهش بر آرای ریاضی دانان ایرانی متکی است و تشریحی بر ۱۲۰ نسخه مصور در دوره زمانی ۳۰۰ سال نقاشی ایران است که با نگاره های نسخه جامع التواریخ رشیدی(۷۰۷ه.ق) آغاز می شود و با شاهنامه مشهور به شاه عباسی (۱۰۰۶) پایان می یابد.

حاتمی در ادامه گفت: مهندسی تصویردر ایران را در شش لایه یا مرحله می بینیم که این نمایشگاه به آن پرداخته است و پژوهش از بیرون به درون اثر می رود. نقاشی ایران تاریخ دیدن مختص خود را دارد و این پژوهش نشان می دهد تاریخ نقاشی ایران چیست و چرا اینگونه طراحی و نقاشی می شود.

در ادامه ، نمایشگاه نهان برعیان با حضور مسوولان و هنرمندان گشایش یافت و حاضران از نمایشگاه دیدن کردند.علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند تا ۱۷ شهریور ماه، همه روزه بجز دوشنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.