امسال که هیچ؛ امیدواریم سال آینده تئاتر رونق پیدا کند
امسال که هیچ؛ امیدواریم سال آینده تئاتر رونق پیدا کند

سروش سینما/ مدیر مرکز هنر‌های نمایشی از حمایت گونه‌های نمایشی و اختصاص سالن تخصصی به آن‌ها خبر داد.

قادر آشنا، مدیر مرکز هنر‌های نمایشی، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ضرورت برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران گفت: نمایش عروسکی در کشور ما مخاطب خاص خودش را دارد و هنرمندان توانایی در این عرصه فعالیت می‌کنند. با توجه به اصرار هنرمندان برای کار در این عرصه بنابراین جشنواره تئاتر عروسکی مانند سایر جشنواره‌ها باید دیده شود و کارش را به سامان برساند.
وی بیان کرد: زمان این جشنواره به دلیل اینکه با پیک کرونا مواجه شد، تغییر کرد. ترجیح دادیم، اسفند ماه و در فضای کاملا مجازی این جشنواره را به سرانجام برسانیم که خوشبختانه این اتفاق هم افتاد. همچنین اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره از اردیبهشت امسال به این جمع بندی رسیده بودند که با توجه به شرایط عروسک گردان‌ها و مخاطبان که کودک و نوجوان هستند، در بستر مجازی این رویداد اتفاق بیفتد. بنابراین ضرورت نگه داشتن هنر تئاتر و گونه‌های دیگرش جز الزامات و رسالت فرهنگی ما است.
آشنا، در ادامه گفت: ما در فکر تمهیداتی برای گونه نمایش عروسکی بودیم و تا خرید ساختمان و امکانات آن هم پیش رفتیم، اما این مهم محقق نشد؛ در حال حاضر به دنبال این هستیم که در طول سال اجرای عمومی را رونق ببخشیم و سالن اختصاصی برای این موضوع در نظر بگیریم. امیدواریم تا فروردین به جمع بندی نهایی برسیم. به این ترتیب می‌توانیم در بخش دولتی و یا خصوصی اجرای عمومی و ویژه در طول سال داشته باشیم.
وی درباره ظرفیت‌های موجود تئاتر بیان کرد: در حال حاضر ۵۷ اثر داریم که در حال نهایی شدن هستند که ۵۰ درصد این آثار متعلق به شهرستان هاست؛ بنابراین باید هم در استان‌ها و هم در تهران از گونه‌های مختلف نمایشی حمایت کنیم و متخصصین این عرصه هم به کمک ما بیایند. اگر امکان ساخت سالن جدید نیست، نباید ناامید شویم و باید از ظرفیت سالن‌های موجود استفاده کنیم.
مدیر مرکز هنر‌های نمایشی در خصوص پرداختی‌ بدهی‌ها این مرکز اظهار کرد: ما متعد به پرداخت ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بودیم که تا الان تمامی آن پرداخت شد. تمامی پرداختی‌ها طبق دستورالعمل انجام گرفته است و خوشبختانه تا این لحظه هیچ مطالبه ادا نشده‌ای نداریم.
وی همچنین اضافه کرد: پخش تئاتر در فضای مجازی برای ما بسیار هزینه بر است؛ چون باید حرفه‌ای ضبط کنیم و کار حرفه‌ای کردن هزینه بیشتری دارد، اما با حمایتی که سید عبااس صالحی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی انجام داد مشکلی در این زمینه  نداشتیم.
آشنا در پایان گفت: امیدواریم در سال ۱۴۰۰ و حداقل از نیمه دوم سال با توجه به واکسینه شدن مردم شاهد رونق تئاتر باشیم؛ چراکه عطش فراوانی هنرمندان برای کار کردن دارند. آن‌ها امسال، سال سختی را گذراندند و حتی با مجاهدت نیز کار کردند.
  • نویسنده : شکیبا
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران