برنامه‌ای که راه کارآفرینی را جلوی پای مخاطب می‌گذارد
برنامه‌ای که راه کارآفرینی را جلوی پای مخاطب می‌گذارد

سروش سینما/ برنامه چراغ خانه کسب و کار‌های مختلف را با توصیه‌های صاحبان کار به مخاطبان معرفی می‌کند.

اگر مدتی است که فکر راه اندازی کسب و کار در خانه را دارید، اما نمی‌دانید کدام شغل خانگی را انتخاب کنید و از چه روش‌هایی استفاده کنید، بدون شک یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند در این مسیر راهنما و مشاور شما باشد، برنامه رادیویی چراغ خانه است. این برنامه مفید و آموزشی در گفت‌وگو با افراد دارای مشاغل و کسب و کار خانگی و کارشناسان مربوطه، راه و روش چگونگی راه اندازی مشاغل خانگی را به علاقه‌مندان نشان می‌دهد.

برنامه چراغ خانه، برنامه ایی با محوریت معرفی مشاغل خانگی مانند انگشترسازی، لواشک خانگی، معرق و منبت روی چوب، مینا کاری روی سفال، سازه‌های چوبی، پرورش گل‌های آپارتمانی و… و همچنین نحوی چگونگی استفاده از سرمایه‌های مادی و توانمندی‌های فردی و خانوادگی برای راه اندازی کسب و کار خانگی است. این برنامه جمعه شب‌ها ساعت ۲۲ به مدت ۲۵ دقیقه از شبکه رادیویی اقتصاد پخش می‌شود. برنامه ایی که بدون شک، چراغی در ذهن و در خانه شما روشن می‌کند. به سراغ عوامل برنامه رفتیم و با آن‌ها گپ و گفتی داشتیم.

با شنیدن این برنامه می‌توان یک شغل خانگی راه اندازی کرد

مطهره مهرابی تهیه کننده برنامه “چراغ خانه” هدف از ساخت این برنامه را پرداختن به مشاغل خانگی و تاکید بر اهمیت کسب و کار‌های خانگی دانست و گفت: این مشاغل با وجود اینکه در ظاهر کسب و کار‌های کوچکی به نظر می‌آیند، اما می‌توانند اقتصاد خانواده‌های بسیاری را نجات دهند.

وی ادامه داد: در عمده‌ی مشاغل خانگی به دلیل اینکه مجوز خاصی لازم نیست و سرمایه زیادی نیاز ندارد، می‌توان خانه‌ها و خانواده‌های بسیاری را به صورت مستقل با مسائل اقتصادی روبه رو کرد. در این برنامه تلاش می‌شود که با استفاده از یک مشاوره کسب و کار، راهنمایی‌های مفید هم به افرادی که کسب و کار خانگی ارائه می‌دهند و در اندیشه راه اندازی مشاغل خانگی هستند، ارائه شود که با این نکات کارشناسی و مشاوره‌ای بتوانند به توسعه کسب و کار خانگی خود کمک کنند.

مهرابی عنوان کرد: در این برنامه تلاش می‌شود که ایجاد انگیزه کنیم و به افرادی که قصد شروع کسب و کار خانگی را دارند امید بدهیم؛ به آن‌ها بگوییم که می‌توانند از کمترین‌ها شروع کنند و لقمه حلال کسب کنند. از سویی در این برنامه به صورت غیرمستقیم تاکید می‌کنیم، مردم نباید فرهنگ مصرف گرا داشته باشند و به دنبال این باشند که همیشه حاکمیت خدماتی را به آن‌ها ارائه دهد؛ بلکه باید خودشان دست به کار شوند. مردم هستند که اول از همه می‌توانند وضعیت اقتصادی خود را نجات دهند.

این تهیه کننده بیان کرد: فردی که تصمیم دارد یک کسب و کار خانگی ایجاد کند بدون شک با شنیدن این برنامه می‌تواند برای راه اندازی یک شغل خانگی از این برنامه کمک بگیرد، البته از ساعت پخش این برنامه که ساعت ۲۲ جمعه شب‌ها پخش می‌شود، راضی نیستم مطمئنا اگر ساعت دیگری بود مخاطبان بیشتری این برنامه را دنبال می‌کردند. اما از طریق پیامک‌هایی که ارسال می‌شود متوجه شدیم که مخاطبان خاص خود را پیدا کرده است.

در برنامه چراغ خانه کلی ایده ارائه می‌شود

کارشناس محمد عنبری کارشناس و مدرس کسب و کارآفرینی برنامه چراغ خانه درباره این برنامه نظر بسیار مثبتی داشت و گفت: نکاتی که در این برنامه عنوان می‌شود، اگر مردم به کار ببندند و از آن استفاده کنند، بسیار مفید است. افراد وقتی در این برنامه داستان کارآفرینان را می‌شنوند، برای آن‌ها ایجاد انگیزه می‌کند و راهنمای بسیار خوبی می‌تواند باشد. در برنامه چراغ خانه کلی ایده ارائه می‌شود که افراد می‌توانند از آن استفاده کنند و آینده متفاوتی را برای خود رقم بزنند.

وی افزود: با شنیدن این برنامه مردم متوجه می‌شوند که از هیچ می‌توان شروع کرد و خیلی دنبال مشاغل کارمندی نباشند و با حداقل امکانات و سرمایه مالی بتوانند درآمد کسب کنند و فقط این مسیر مستلزم اراده، کار و تلاش است.

محمدپناه: متکی بر کار‌های دولتی نباشیم.

گزارشگر برنامه آتنا سادات محمدپناه که گفت‌وگو با کارآفرینان و افراد دارای کسب و کار‌های خانگی را برعهده دارد، گفت: این برنامه بسیار برای کسانی که مشاغل نوپا دارند و فرصت تبلیغات و ارائه کار برای آن‌ها ایجاد نشده و از سویی هزینه تبلیغ در صدا و سیما را ندارند، برنامه خوبی است. این برنامه فرصتی برای دیده شدن اینگونه مشاغل است. کسب و کار‌های خانگی علاوه بر بسیاری از امتیازاتی که دارند به آن‌ها این انگیزه را می‌دهد که به دنبال کسب و کار جدیدی باشند و متکی به کار‌های دولتی نباشند.

وی افزود: افراد دارای مشاغل خانگی را از طریق دوستان و آشنایان جستجو می‌کنیم و سپس با آن‌ها مصاحبه می‌کنیم و همان افراد به ما اشخاص دیگری را معرفی می‌کنند و بدین ترتیب ما با این عزیزان آشنا می‌شویم.

محمدپناه ادامه داد: مصاحبه با این عزیزان برای من بسیار شیرین و لذت بخش است، واقعیت این است که هروقت با هرکدام از این عزیزان گفت‌وگو می‌کنم این افراد به قدری انگیزه دارند که علاقمند می‌شوم وارد آن شغل بشوم. اما بدون شک که موفقیت به این سادگی نیست.

گزارشگر این برنامه بیان کرد: بیشتر سعی می‌کنم سوالاتی بپرسم که برای مخاطب مفید باشد و خودم را جای مخاطبان می‌گذارم که اگر جای من بودند چه پرسش‌هایی می‌کردند. همچنین از نکات مهمی که در آن شغل باعث پیشرفت و موفقیت آن‌ها شده است، جویا می‌شوم. تمام تلاشم این است که شنونده ایی که گزارش من را می‌شنود ترغیب شود شغلی را انتخاب کند و دست به کار شود.

وی بر این باور است که در این روز‌های کرونایی که بسیاری باعث شده تا شغل خود را از دست بدهند، با شنیدن این گزارش برای آن‌ها انگیزه ایجاد شود و دوباره شروع به کار کنند.

محمد پناه افزود: به نظرم ویژگی تمام این افراد، تلاش و همت آن‌هاست. این افراد بسیار بااراده هستند و حتی وقتی خسته می‌شوند، همچنان ادامه می‌دهند و مهم تر اینکه هدف دارند و برای هدف خود تلاش می‌کنند. هم نشینی با افراد موفق باعث می‌شود که در عمرمان صرفه جویی کنیم و بدون صرف وقت از تجارب آن‌ها به بهترین شکل استفاده کنیم. بسیاری از این عزیزان حتی نخبه و یا تحصیل کرده بودند، اما تحصیلات یا نخبه بودن آن‌ها سبب نشده بود که به این فکر بیافتند که باید در اداره دولتی استخدام شوند. آن‌ها از استعداد، مهارت و علاقه خود کمک گرفته و دارای شغل مناسب شده بودند. باید بدانیم اگر هر کسی همت کند و از تجارب دیگران و فضای مجازی به عنوان فرصت نگاه کند، می‌تواند به جایی برسد که آرزوی آن را دارد.

وی در پایان گفت: مشاغل خانگی بیشتر برای بانوان است، اما واقعا برای آقایان هم می‌تواند مفید باشد. در این مدت بسیار دیدم که یک فرد می‌تواند با یک ایده و یک فکر کوچک، به جا‌های بزرگی برسد. به قولی کسی که کوه را جا به جا کرد خیل راحت تر می‌تواند سنگیریزه را جابه جا کند.

  • نویسنده : یوسفی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران