کارگردان فیلم سینمایی «روزی که خواستگار آمد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برای خود بنده چند باری چه در جشنواره فیلم فجر چه در جشنواره فیلم کودک پیش آمده که از طرف جشنواره تماس گرفته اند و گفته اند شما برنده شده اید و به مراسم اختتامیه بیایید اما دقیقه ۹۰ و در مراسم […]

کارگردان فیلم سینمایی «روزی که خواستگار آمد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برای خود بنده چند باری چه در جشنواره فیلم فجر چه در جشنواره فیلم کودک پیش آمده که از طرف جشنواره تماس گرفته اند و گفته اند شما برنده شده اید و به مراسم اختتامیه بیایید اما دقیقه ۹۰ و در مراسم اختتامیه شخص دیگری را به عنوان برنده اعلام کرده اند!

وی ادامه داد: این اتفاق نویی که امسال در جشنواره فیلم فجر افتاده و داوران پیش از آغاز جشنواره مشغول داوری شده اند هم عجیب است چرا که داوران در همه جشنواره های معتبر دنیا همزمان با برگزاری جشنواره فیلم ها را می بینند نه قبل از آن!؛ این اتفاق باعث می شود تا داوران بیشتر از گذشته تحت تأثیرات بیرونی قرار بگیرند و فشارهای فراوان و لابی گری آن ها نظر آن ها را تغییر دهد.

بهزاد یادآور شد: من بارها در خارج از کشور به عنوان داور حضور داشته ام و نحوه داوری ما به صورتی بود که در زمان جشنواره فیلم ها را می دیدیم و همان لحظه نظرات مان را اعلام می کردیم اما در کشورمان بیشتر از نظر داوران لابی گری های پشت صحنه اثرگذار است! ما حتی با این پدیده مواجه هستیم که گاهی برخی داوران فیلم ها را نمی بینند که این اتفاق هم بسیار عجیب است.

کارگردان فیلم سینمایی «دره شاپرک ها» تأکید کرد: متأسفانه همانطور که در بسیاری از کارها و بخش ها ما از قواعد استاندارد پیروی نمی کنیم در داوری مان هم هیچ استانداردی نداریم و قوانین نانوشته پشت پرده بیشتر تعیین کننده هستند. ما هنوز در کشورمان در خصوص نحوه داوری فیلم ها در جشنواره ها سازوکار درستی نداریم و حتی برخی اوقات با داورانی روبرو هستیم که اصلاً صلاحیت داوری ندارند و معلوم نیست بر چه اساس و چه رابطه ای داور شده اند!

این سینماگر تصریح کرد: بنده معتقدم مسئولان سینمایی باید نحوه داوری ها را شفاف تر کنند؛ لابی کردن در داوری ها برای شخص من ۱۰۰ درصد مشخص شده است؛ من حتی با این اتفاق روبرو شده ام که برخی از داورها اعلام کرده اند که ما مجبور شده ایم به فلان فیلم رأی بدهیم! همه این اتفاقات ناراحت کننده است و متأسفانه سال به سال هم ما شاهد ترویج بیشتر ناداوری و بی عدالتی در سینمای مان هستیم.

وی در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه هر هیأت داوری نیاز به رئیس دارد که بر روی روند کار افراد نظارت کند اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات عمده انتخاب داوران در سینمای ایران این است که ما از متخصصان حوزه های مهمی همچون موسیقی، چهره پردازی و… در داوری ها بهره نمی گیریم و همه این ها باعث می شود تا داوری در این بخش ها به جای تخصصی بودن سلیقه ای شود.