سروش سینما : سینماپرس: بیانیه هیئت داوران افتتاحیه نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از سوی دبیرخانه این جشنواره اعلام شد. به گزارش سینماپرس، بیانیه هیئت داوران افتتاحیه نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از سوی دبیرخانه این جشنواره اعلام شد. بیانیه جمع بندی اعضای بازبین و هیئت داوران بخش «برنامه تلویزیونی» اسامی هیئت داوران: اکبر نبوی، […]

سروش سینما :

سینماپرس: بیانیه هیئت داوران افتتاحیه نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از سوی دبیرخانه این جشنواره اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، بیانیه هیئت داوران افتتاحیه نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از سوی دبیرخانه این جشنواره اعلام شد.

بیانیه جمع بندی اعضای بازبین و هیئت داوران بخش «برنامه تلویزیونی»

اسامی هیئت داوران: اکبر نبوی، محمدحسین ساعی، امیر سعادتی

الف) بخش تحلیل آثار

اعضای بازبین و هیئت داوران پس از بررسی آثار بخش برنامه تلویزیونی، جمع‌بندی خود را از این آثار به این صورت اعلام می‌کنند؛

• در آثار امسال بخش برنامه تلویزیونی و اینترنتی، مسائل عینی مردم و موضوعات عدالتخواهانه پررنگ‌تر از گذشته بودند. در عین حال، در آثار تلویزیون، تولیدکنندگان برای پوشش و روایت منصفانه و دقیق موضوعات روز کشور از جمله اعتراضات مردمی مرتبط با مشکلات اقتصادی، به جسارت بیشتری در مضمون نیاز دارند.

• هیئت داوران پیشنهاد می‌کند برنامه‌ها علاوه بر سوژه‌های سیاسی و اقتصادی، به موضوعات اجتماعی نیز توجه کنند.

• ارتقای کیفی «پژوهش» در برخی از تولیدات، و توجه تولیدکننده و تهیه‌کننده به این مقوله مسرت‌برانگیز بود و لازم است این توجه روزافزون باشد.

•مهمترین نقطه قوت آثار این دوره، به بخش گزارش‌های خبری برمی‌گشت؛ گزارش‌هایی که قوت آن‌ها از انتخاب سوژه آغاز شده و با پرداخت جسورانه، شجاعانه و امیدآفرینِ گزارشگر به نقطه مطلوبی رسیده بودند.

• آثار بخش آیتم‌های تلویزیونی، کلیپ‌ها و موشن‌گرافیک هنوز به بلوغ کافی نرسیده بودند و به ویژه از نظر طنز، گفتارمتن و دیالوگ‌ها نیاز به ارتقا دارند.

ب) بخش اعلام برگزیده‌ها

هیئت داوران در بخش برنامه تلویزیونی؛

ضمن تقدیر از اثر «به اضافه مستند» به تهیه کنندگی آقای«محمدحسین میری» و اثر «شوکران» به تهیه کنندگی آقای « علی قربانی» و اثر «عصرانه» به تهیه کنندگی آقای «محمدرضا باقری» لوح افتخار این بخش را به مستند خبری «به وقت جام (قسمت انگلیس) » به  کارگردانی آقای «علی بوالی» اهدا می‌کند و همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «دوران» به تهیه کنندگی آقای «فرشاد منجزی» اهدا می‌کند.

هیئت داوران در بخش تلویزیون اینترنتی؛

ضمن تقدیر از اثر «ویدئولوژی(قسمت تی‌شرت لاکچری۲۰۱۸)» به تهیه کندگی آقای«علی سرو» لوح افتخار این بخش را به «یه بوم و دو هوا» به کارگردانی خانم « فاطمه احمدی» اهدا می‌کند.

و همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «شهرآرا (اعتصاب ده ونک) » به تهیه کنندگی آقای «میلاد گودرزی» اهدا می‌کند.

هیئت داوران در بخش آیتم های تلویزیونی، موشن گرافیک و کلیپ؛ ضمن تقدیر از اثر «چگونه سینمای مردمی داشته باشیم» به کارگردانی آقای«مجید ریاضی‌رستگار» و اثر «هم‌بازی» به کارگردانی آقای «حسین گلزار» و اثر «زخم‌های امت» به کارگردانی آقای «حسن امینی» و اثر «فتح اورشلیم» به کارگردانی آقای «مجید نوروزی»  در این بخش هیچ اثری را واجد دریافت جایزه ندانستند.

هیئت داوران در بخش گزارش خبری؛

ضمن تقدیر از اثر «این پنج نفر» به کارگردانی آقای «ناصر اکبرپور» و  اثر «مهاجرت معکوس» به کارگردانی خانم «اعظم سائدی» لوح افتخار این بخش را به اثر «معلمانی که کارگری می‌کنند» به کارگردانی آقای «کاظم دهقانی اشکذری» اهدا می‎کند.

 همچنین هیئت داوران؛ فانوس  این بخش را به اثر « قاچاق سوخت» به کارگردانی آقای «سعید پرویزی» اهدا می‌کند.

 همچنین هیئت داوران؛ جایزه دستکش ننه عصمت را به خاطر حمایت از هنر انقلاب اسلامی و جسارت در صیانت از مرزهای سینمای متعهد به خانم «زهرا چخماقی» اهدا می کند.

بیانیه جمع بندی اعضای بازبین و هیئت داوران بخش «پویانمایی»

اسامی هیئت داوران: هادی محمدیان، یوسف قوجق، مازیار بیژنی

الف) بخش تحلیل آثار

اعضای بازبین و هیئت داوران جمع‌بندی خود را از آثار بخش پویانمایی جشنواره در سال جاری، به این صورت اعلام می‌کنند؛

• بررسی آثار نشان می‌دهد نسبت به دوره‌های گذشته، فهم انیمیشن در محتوا و قالب ارتقا داشته است و تولیدکنندگان موفق شده‌اند رشد خود را در تکنیک به نمایش بگذارند.

• آثار حاضر در این دوره، خوشبختانه قالب‌ها و تکنیک‌های مختلف و متنوعی از پویانمایی را استفاده کرده‌اند و به نمایش گذاشته‌اند.

• داستان و عناصر آن از پایه‌های اصلی تولید یک اثر پویانمایی است و به تولیدکنندگان آثار پویانمایی پیشنهاد می‌شود توجه بیشتری به بهره‌مندی از ظرفیت‌های حوزه داستان و ادبیات انقلاب اسلامی داشته باشند.

• مرور مضامین و محتوای آثار نشان می‌دهد در موضوعاتی که تولید اثر مستلزم عبور از احتیاط و محافظه‌کاری است و جسارت می‌طلبد کمیت آثار پایین تر از حد مورد نیاز است. از جمله در محورهایی چون تحریم، حجاب، اعتماد به نفس و امید که جامعه ایرانی طی یکسال اخیر مورد تهاجم رسانه‌ای شدیدی قرار گرفته است.

ب) بخش اعلام برگزیده‌ها

هیئت داوران در بخش پویانمایی؛

ضمن تقدیر از اثر «شیرین و فرهاد» به کارگردانی آقای«رحیم کریم‌زاده» و اثر «مشهد دوست داشتنی» به کارگردانی آقای«محمود سلطانپور» لوح افتخار این بخش را به اثر «روز از نو» به کارگردانی آقای« حسن اسدی»  اهدا می‌کند.

همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «شهر هزار کبوتر» به کارگردانی مشترک آقای «وُریا نیک‌منش» و «مریم هاشم نژاد»  اهدا می‌کند.

بیانیه اعضای بازبین و هیأت داوران بخش فیلمنامه

اعضای داوری: انسیه شاه حسینی، امین صدیقی، قربانعلی طاهرفر

وَالشُّعَرَاءُ یَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ ﴿٢٢۴﴾ أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی کُلِّ وَادٍ یَهِیمُونَ ﴿٢٢۵﴾ وَأَنَّهُمْ یَقُولُونَ مَا لا یَفْعَلُونَ ﴿٢٢۶﴾ إِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَکَرُوا اللَّهَ کَثِیرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ ﴿٢٢٧﴾ آیات پایانی سوره شعراء

الف) بخش تحلیل آثار

ارزیابی و داوری بخش فیلمنامه نویسی نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به پایان رسید در حالی که چشم اندازی امیدبخش را فراروی دغدغه مندان سینمای انقلاب اسلامی متصور نمود. در این دوره از مجموع ۲۳۵ اثر ارائه شده به دبیرخانه ی جشنواره، ۳۷ اثر در بخش های فیلمنامه ی بلند و نیمه بلند، فیلمنامه کوتاه، طرح و سیناپس و فیلمنامه مستند حائز شرایط داوری نهایی شدند. از نکات قابل تأمل این دوره در مقایسه با ادوار گذشته؛ می توان به ارتقاء سطح کیفی آثار، تنوع سوژه ها و موضوعات و مشارکت نویسندگان انقلابی از اقصی نقاط کشور اشاره داشت. همچنین از بررسی تطبیقی آثار ارائه شده به ادوار جشنوارهی عمار به فهرست تعدادی قابل توجه از اسامی خواهیم رسید که در اغلب دوره ها مشارکت فعال داشته اند و شایسته است که از آنان با عنوان نویسندگان وفادار جشنواره عمار نام برد.

ب) بخش اعلام برگزیده‌ها

هیأت داوران ضمن تشکر از تلاش های تمامی نویسندگان عماری و با امید بهره گیری از ظرفیت های هنری این فرهیختگان در عرصه های هنری کشور، پس از بررسی آثار، منتخبین را به شرح زیر اعلام می دارد:

هیئت داوران در بخش طرح فیلمنامه و سیناپس؛

لوح افتخار این بخش را به طرح فیلمنامه «روزی روزگاری بویر احمد» به نویسندگی آقای «رضا دانش پژوه» و طرح فیلمنامه مستند «امام جمعه» به نویسندگی آقای «میثم مهدوی راد» اهدا می‌کند.

در بخش فیلمنامه کوتاه؛

جایزه مردمی هیئت داوران بخاطر بهنگام و بروز بودن و حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی به اثر «خرید قبل» به نویسندگی خانم «ریحانه مهر پویا» تعلق میگیرد.

همچنین هیئت داوران لوح افتخار این بخش را به فیلمنامه کوتاه «اینجا سرزمین من است» به نویسندگی آقای «سید مهدی میرغیاثی» اهدا می‌کند.

همچنین هیئت داوران در بخش فیلمنامه بلند و نیمه بلند؛

 فانوس این بخش را به فیلمنامه بلند « لیست شنبه» به نویسندگی مشترک «محمدصادق رمضانی و حجت احمدی زر» اهدا می‌کند.

بیانیه جمع بندی اعضای هیئت انتخاب و هیئت داوران بخش «نقد، مقاله و پژوهش سینمایی»

اسامی هیئت داوران: حمیدرضا مدقق، محسن لبخندق، میثم مهدیار

الف) بخش تحلیل آثار

اعضای بازبین و هیئت داوران پس از بررسی آثار این بخش؛ نظرات خود را پیرامون مجموعه نقدها و مقالات سینمایی رسیده به جشنواره بیان می‌کنند.

• در دوره جاری، تعداد پژوهش‌های سینمایی، رشد قابل توجهی داشته است که خبر از نگاه علمی و قوی پژوهشگران می‌دهد.

• در سال‌های اخیر، نقد دیجیتال(صوتی و تصویری)، جایگاه خوبی در سینمای ایران پیدا کرده است. جشنواره عمار نیز می‌تواند در بخش رقابتی، از این قالب آثار نیز استفاده کند.

• در دوره جاری، تعدادی از آثار، سوژه‌ی پژوهش یا نقد خود را با رویکرد درون‌گرایانه به تجربه‌های بومی و داخلی اختصاص داده بودند. استمرار و گسترش این رویکرد، می‌تواند مطلع جدیدی برای جریان نقد سینما باشد.

• جریان نقد در ایران، غالباً پیرامون ایرادات آثار یا حول فیلم‌هایی شکل می‌گیرند که کم و بیش ناموفق یا نامطلوب باشند. پیشنهاد می‌شود جشنواره عمار، برنامه جدی‌تری برای سوق دادن این جریان نقد به سوی آثار موفق و مطلوب تدارک ببیند.

• دبیرخانه جشنواره عمار باید انرژی و تمرکز بیشتری در بخش «نقد و پژوهش‌های سینمایی» صرف کند و پژوهش‌های اولویت‌دار خود را در طول سال اعلام کند.

• کمیت آثار بخش نقد به مراتب می‌توانست بیشتر از تعداد کنونی باشد. برای جذب آثار بیشتر، دبیرخانه جشنواره باید منتقدان بیشتری را با بخش «نقد و پژوهش» در فراخوان جشنواره درگیر سازد. در بسیاری از اوقات، این درگیرسازی مستلزم رساندن گزارش سالانه جشنواره به نخبگان و محافل نقد سینمایی است.

• ادبیات نگارش عمده آثار این دوره از جشنواره نیاز به کیفیت‌بخشی و ارتقا داشتند. همچنین نقد و مقالات باید مبتنی بر استدلال‌های محکم‌تری باشند.

ب) بخش اعلام برگزیده‌ها

هیئت داوران در بخش پژوهش های سینمایی؛

 ضمن تقدیر از مقاله سینمایی«بازنمایی دین در سینمای پس از انقلاب؛ مدل مطلوب سینمای دینی و مذهبی» به نویسندگی آقای «محسن گودرزی»

فانوس این بخش را به پژوهش «مطالعه توزیع مردمی محصولات رسانه‌ای در اکران مردمی جشنواره فیلم عمار» به نویسندگی آقای «رسول احمدی» اهدا می‌کند.

هیئت داوران در بخش نقد و مقالات سینمایی هیچ اثری را واجد کاندیداتوری ندانستند.

بیانیه جمع بندی اعضای بازبین و هیئت داوران بخش «نماهنگ»

اسامی هیئت داوران: سید محمد میرزمانی، میلاد عرفان‌پور، مهدی نقویان

الف) بخش تحلیل آثار

اعضای بازبین و هیئت داوران؛ با احترام به تلاش سازندگان آثار، به ویژه گروه‌های شهرستانی که با امکانات اندک، آثار قابل قبولی ارائه کرده‌اند، نظرات خود را پیرامون مجموعه نماهنگ‌های رسیده به جشنواره بیان می‌دارند:

• توجه تولیدکنندگان به ژانر «سبک زندگی» و حضور چند نماهنگ باکیفیت در این موضوع، ستودنی و نویدبخش است.

• در حضور برخی آثار کلیشه‌ای، نمونه‌های بدیع و خلاقانه‌ای در آثار این دوره مشاهده می‌شوند که از نظر ایده، فیلمنامه و فرم نسبت به گذشته رشد داشته‌اند.

• همچون گذشته، بعضاً شاهد حضور آثاری بودیم که به صورت متوازن به دوگانه محتوا و فرم توجه نداشته‌اند. به مراکز سینمایی جبهه فرهنگی انقلاب تأکید می‌شود به مقوله «آموزش»، خصوصاً درباره آثاری که در مضمون، به رویکردهای جشنواره نزدیک هستند توجه کنند و متناسب با خلأهای موجود، دوره‌های آموزشی‌ای را طراحی و برگزار کنند.

• توقع می‌رفت در سالی که جامعه ایرانی درگیر یک جنگ بی‌امان اقتصادی است آثار بیشتری در ارتباط با این موضوع ساخته می‌شد؛ به‌ویژه در شرایطی که غالباً آثار نماهنگ با پشتوانه دولتی ساخته می‌شود.

ب) بخش اعلام برگزیده‌ها:

هیئت داوران در بخش نماهنگ؛

ضمن تقدیر از نماهنگ «جعبه سیاه» به کارگردانی آقای «محمد نیک‌دل» فانوس این بخش را به علت «برداشت جدید از یک سرود شاخص و نگاه نو در تولید آثار برای کودکان و نوجوانان و توجه به ژانر سینمای آینده» به اثر«علی کوچولو» به کارگردانی آقای «حامد حیدری» اهدا می‌کند.

همچنین هیئت داوران؛ جایزه ویژه بخش نماهنگ را به دلیل «ایده جذاب، ساختار مستحکم و پرداخت خوب موسیقی، تصویر» در اثر «قاصدک» و به دلیل «موضوع بدیع، موسیقی خوب، توجه به هویت ایرانی اسلامی» در اثر «خلوت خوب» و به دلیل «نوآوری تصویری و رویکرد نو نسبت به خانواده» در اثر «خونه مادربزرگه» به آقای «سید مهدی حسینی» اهدا می‎کند.

بیانیه جمع بندی اعضای بازبین و هیئت داوران بخش «فیلم ما»

اسامی هیئت داوران: محمدرضا باقری، محمد براتی، زهرا چخماقی

الف) بخش تحلیل آثار

اعضای بازبین و هیئت داوران پس از بررسی آثار این بخش؛ ضمن احترام و تکریم به همت‌های بلند و جسورانه مستندسازان نوجوان و جوان در ساخت فیلم‌های مردمی‌؛ و تأکید بر رشد امیدوار کننده فیلمسازان نوپای سینمای انقلاب درانتخاب سوژه، مضامین، فرم و ساختار تولیدات، جمع‌بندی خود را از ارزیابی این بخش اعلام می‌کند:

• در بین تولید کنندگان آثار مستند و داستانی این بخش، از کشاورز و خانه‌دار تا دانش‌آموز و دانشجو و اهالی بازار حضور داشتند. این تنوع و اعتماد به نفس را باید قدر دانست و به‌عنوان الگو به مردم ارائه کرد.

• کیفیت و نمره فنی آثار، اعم از فیلم برداری، صدا، نور، زاویه دوربین و… در دوره جاری، نسبت به گذشته رشد داشته است.

• در برخی آثار ثبت‌نامی، کارگردان از مفهوم «فیلمِ ما» که منوط به استفاده از سوژه‌های پیرامونی خود است فاصله گرفته و به سمت «فیلم آماتور» سوق پیدا کرده بود. نیاز است دبیرخانه جشنواره تمهیدات بیشتری برای تبیین و معرفی ماهیت این بخش تدارک ببیند.

• در «فیلم ما»، انتخاب سوژه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سوژه می‌تواند یک فرد یا مکان یا گروه یا رخداد یا یک محصول باشد. در آثار امسال، عمده سوژه‌ها از جنس «افراد» انتخاب شده بود. به‌نظر می‌رسد سوژه‌های متفاوتی مثل گروه‌ها، رخدادها، مکان‌ها و محصولات رفته بودند. خصوصاً انتخاب سوژه‌هایی که درون‌مایه حرکت گروهی دارند جزو نقاط قوت آثار امسال است.

• غالب آثاری که با موضوع خانواده شهدا در این بخش حضور پیدا کرده‌اند به‌رغم انتخاب مناسب سوژه، به‌جای پرداختن به وجوه اجتماعی یا ارائه الگوهای موفق و داشتن رویکرد عزتمندانه، بیشتر با رویکردی کلیشه‌ای، صرفا به بعد احساسی و فردی شهادت یا معرفی کلی شهید توجه کرده‌اند و به همین دلیل نتوانستند در جمع کاندیداهای دریافت جایزه قرار بگیرند.

• در مجموع، صاحبان اثر، سوژه‌های قابل قبولی از منطقه خود به سینمای حرفه‌ای پیشنهاد کرده‌اند. به افرادی که در این بخش حضور دارند یادآوری می‌شود نیاز نیست حتما وارد فضای حرفه‌ای فیلمسازی شوند. معرفی سوژه‌های پیرامونی در قالب‌هایی ساده و کوتاه، به قدری مهم است که ارزش دارد بخش زیادی از مردم، تمرکز خود را بر این موضوع قرار دهند.

ب) بخش اعلام برگزیده‌ها

ضمن تقدیر از اثر «سطل آب » به کارگردانی آقای «محمد فلاح گنجه» و  اثر «یک شب در مدرسه» به کارگردانی آقای «رضا رادپور»؛

لوح افتخار این بخش را به اثر «یدی» به کارگردانی آقای «یزدان عربی» اهدا می‌کند.

همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «کلت» به کارگردانی خانم «سپیده شراهی» اهدا می‌کند.

[ad_2]

Source link