تئاتر، هنر ارتقاء ویژگی‌های انسانی است
تئاتر، هنر ارتقاء ویژگی‌های انسانی است

سروش سینما/ از زمان یونانیان، تئاتر، از محبوب‌ترین انواع سرگرمی‌ها بوده و امروزه نیز صنعت بازیگری کاری سخت اما پررونق است. اگر تاکنون در تئاتر حضور داشتید یا نمایش زنده‌ای دیده‌اید، می‌دانید که تئاتر چقدر می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. هرچندبه نظر می‌رسد به دلیل نقش‌آفرینی صنعت فیلم‌سازی، این صنعت در حال مرگ است، اما هنوز عاشقان هنر تئاتر وجود دارند.

روز جهانی تئاتر برای ادای احترام به این شکل خارق‌العاده سرگرمی ایجادشده است. مردم سال‌هاست که از تئاتر رفتن لذت می‌برند و روشی عالی برای گذران وقت با عزیزان و دیدن سرگرمی‌های زنده است. در واقع تئاتر هنری جادویی است.

تاریخ روز جهانی تئاتر

در سال ۱۹۶۱ موسسه بین‌المللی تئاتر (ITI) روز جهانی تئاتر را نام‌گذاری کرد، هر سال تئاترهای سراسر جهان جایگاه، اهمیت و نمایش تئاتر را تجلیل کرده و این مراسم به‌عنوان زنگ خطری برای دولت‌ها، سیاستمداران و موسسات عمل می‌کند تا ارزش تئاتر را برای جامعه و برای رشد اقتصادی خاطرنشان کنند. همچنین موسسه بین‌المللی تئاتر، میزبان یک پیام سالانه است که توسط یک مجری مشهور تئاتر انتخاب می‌شود، تا نظرات خود را در مورد هنر تئاتر و آینده آن به اشتراک بگذارد. اولین پیام توسط ژان کوکتو (شاعر، نقاش، فیلمساز، نمایشنامه‌نویس و کارگردان فرانسوی) در سال ۱۹۶۲ گفته شد. این پیام به بیش از ۵۰ زبان ترجمه می‌شود، برای هزاران تماشاگر خوانده و در صدها روزنامه چاپ می‌شود. از آنجا که ITI بیش از ۹۰ مرکز در سراسر جهان دارد، کالج‌ها، مدارس و متخصصان تئاتر را نیز تشویق می‌کند تا این روز را جشن بگیرند. تاریخ این مراسم نیز با افتتاحیه فصل تئاتر ملل در پاریس مطابقت دارد. اهداف این روز، طبق  ITI، ترویج تئاتر در گوشه و کنار جهان، آگاهی‌بخشی به ارزش تئاتر در همه اشکال آن، کمک به ارتقاء جمعیت تئاتر محلی در مقیاس وسیع‌تر و تقسیم عشق به تئاتر با دیگران است.

تئاتر یک هنر است و دیدن تئاتر فرصتی عالی برای یادگیری بیشتر در مورد انسان‌هاست زیرا تئاتر توانایی آشکار کردن بخشی از شخصیت انسان را دارد، این بخش قسمتی از تاریخ انسان‌هاست همچنین انجام کارهای هنری استفاده از خیال را می‌طلبد و به افراد می‌آموزد که چگونه خودشان را بیان کنند.

تئاتر چه سودی به نفع جامعه دارد؟

اجرای تئاتر هنری است که در آن هنرمندان از بدن، صدا یا اشیاء بی‌جان برای برقراری بیان هنری استفاده می‌کنند. هنرهای نمایشی پایه به دلایل مختلف از جمله شکل‌گیری نوعی بیان جدید، انتقاد سازنده، حل مشکلات، نظم و استقامت قابل توجه هستند. به‌طورمثال، نتایج چند مورد از تحقیقات نشان می‌دهد که کارهای هنری برای افزایش نمرات و ریاضیات کودکان مفید است.

مهارت‌هایی که از تئاتر آموخته می‌شود

گروهی از مهارت‌ها، خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی وجود دارند که معمولا در افرادی که به تمرین تئاتر می‌پردازند، به خوبی رشد کرده است. این مهارت‌ها شامل موارد ذیل است:

مهارت‌های ارتباط شفاهی

بسیاری از افراد دریافتند که تئاتر به آنان کمک می‌کند تا اعتماد به نفس لازم را برای صحبت واضح، شفاف و متفکرانه کسب کنند. بازی در صحنه به شما می‌آموزد که چگونه راحت در مقابل تماشاگران زیادی صحبت کنید. به‌علاوه، کار شما در گروه تئاتر نیز باعث بهبود قدرت بیان می‌شود، مهارت‌های ارتباط کلامی آنقدر اهمیت دارند که برخی کارگاه‌های ویژه به این منظور برگزار می‌شوند.

توانایی‌ حل مسئله به صورت خلاقانه

بیشتر مردم انتظار دارند دانشجویان تئاتر در زمینه‌هایی مانند بازیگری، طراحی، نمایشنامه‌نویسی یا کارگردانی، خلاقیت را به نمایش بگذارند. تجربه تئاتر به آموزش تکنیک‌های خلاقانه حل مسئله که در بسیاری از مشاغل قابل اجرا هستند نیز کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال، کارهای فنی مربوط به تئاتر مانند صحنه‌پردازی، نورپردازی، ساختن لوازم جانبی و اجرای نمایش یک روش ویژه برای یادگیری نحوه فکر کردن خلاقانه، شناسایی مشکلات، ارزیابی طیف وسیعی از راه حل‌های ممکن و کشف کردن است. تقریبا در همه جنبه‌های تئاتر ازجمله کارگردانی، طراحی، بازیگری، نمایشنامه نویسی و مدیریت همین مسئله وجود دارد.

انجام کار به بهترین نحو ممکن

دانشجویان تئاتر می‌آموزند که فقط «روی صحنه بردن نمایش» کافی نیست. فراتر از آن، درست انجام دادن تمام کارهاست.

انگیزه و تعهد

درگیر شدن در تولیدات و تمرین‌های تئاتر تعهد و انگیزه می‌خواهد. این خصوصیاتی است که تئاتر تا حدی القاء می‌کند و موفقیت همه اعضاء وظیفه آن است. تعداد کمی از رشته‌های دیگر در ایجاد انگیزه و تعهد تا این حد کمک‌کننده هستند. بسیاری از دانشجویان تئاتر می‌آموزند که این ویژگی را از تئاتر به فعالیت‌های دیگر مانند کلاس‌ها و مشاغل منتقل کنند.

تمایل به همکاری مشترک

شرکت در تئاتر به شما می‌آموزد که چگونه با گروه‌های مختلف مردم، به‌طور موثر کار کنید. تئاتر از شرکت‌کنندگان می‌خواهد که برای موفقیت در تولید با هم همکاری کنند. هیچ جایی برای رفتار «ما» در مقابل «آنان» وجود ندارد. اعضاء تئاتر معمولا هنگامی که کاری روحیه تیمی یک اثر را نقض می‌کند آن را به فرد نقض‌کننده تذکر می‌دهند. در تئاتر مهم است که هر فردی از افراد دیگر حمایت کند.

توانایی کار مستقل

در تئاتر اغلب وظایفی مانند مدیر تولید، کارگردانی، صحنه‌پردازی و شخصیت‌پردازی به شما محول می‌شود که باید بدون نظارت آن‌ها را انجام دهید. این شما هستید که می‌توانید بفهمید کدام راه، بهترین مسیر برای رسیدن به هدف است.

مهارت بودجه بندی زمانی

وقتی بخشی از یک تئاتر نمایشی هستید، مجبور می‌شوید، بیاموزید که چگونه وقت خود را اختصاص دهید. مهارت مدیریت زمان از ویژگی‌های اعضاء تئاتر است.

ابتکار عمل

پیچیدگی‌های تولید تئاتر افرادی را می‌طلبد که مایل باشند داوطلبانه هر کاری را انجام دهند که برای موفقیت در تولید باید انجام شود. در تئاتر، همه مبتدی هستیم و یاد می‌گیریم که چگونه ابتکار عمل داشته باشیم، پروژه‌ای را از مفهوم اولیه به مرحله نهایی برسانیم و آن را به خوبی انجام دهیم. در تئاتر افراد بدون انتظار برای درخواست از آنان، بدون نیاز به گفتن، آنچه را باید انجام دهند انجام می‌دهند.

زمان‌بندی به موقع

تاخیر در تئاتر هرگز قابل قبول نیست زیرا نشانگر عدم انضباط شخصی و مهمتر از آن عدم توجه به دیگران است. تاخیر در تمرین یا تماس کاری یا عدم انجام به‌موقع کار محوله به تولید آسیب می‌رساند و بر کار بسیاری از افراد تاثیر منفی می‌گذارد. تئاتر از شما می‌خواهد که یاد بگیرید، به موقع وارد شوید و زمان‌های تعیین‌شده را رعایت کنید.

پذیرش قوانین

در تئاتر شما در ساختار مجموعه‌ای از رویه‌ها و قوانینی کار می‌کنید که به همه چیز از ایمنی صحنه گرفته تا رفتار در بازرسی‌ها، تمرین‌ها و تماس‌های کاری مربوط می‌شود. شما یاد می‌گیرید که باید «پیرو خوبی» باشید. تئاتر اهمیت قوانین را به شما می‌آموزد، مفهومی که در هر سازمانی ارزش دارد.

توانایی یادگیری سریع و صحیح

تئاتر در تمام قسمت‌ها نیاز به توانایی زیاد در یادگیری دارد. کار در تئاتر نشان می‌دهد، شما توانایی درک مسائل پیچیده را در مدت زمان کوتاه دارید. البته بخشی از این توانایی ویژگی مهم دیگری است؛ دانستن نحوه گوش کردن. اگر گوش ندهید، احتمالا خطای بزرگی مرتکب می‌شوید که به تولید آسیب می‌رساند. گوش دادن برای هر شغلی مهارتی کلیدی است.

احترام به همکاران

در تئاتر متوجه می‌شوید که یک تولید موفق به مشارکت همه کسانی که درگیر آن هستند نیاز دارد. احترام متقابل ضروری است. کار بر روی تولید به ما می‌آموزد که به توانایی‌ها و استعدادهای همکاران خود احترام بگذاریم و به آنان اعتماد کنیم.

احترام به مدیر

فقط یک نفر می‌تواند عهده‌دار مسئولیت بخش خاصی از تولید مانند کارگردان، مدیر تولید یا مدیر صحنه باشد. تئاتر به شما می‌آموزد که حرف مدیر را بپذیرید و به او احترام بگذارید.

سازگاری و انعطاف پذیری

تئاتر به شما می‌آموزد که سازگار و انعطاف‌پذیر باشید و تمایل به امتحان ایده‌های جدید، پذیرش چالش‌های جدید و توانایی انطباق با شرایط دائما در حال تغییر داشته باشید. در یک تولید ممکن است یکی از اعضاء تدارکات باشید. در بعدی شاید مسئول گریم، تبلیغات یا گیشه باشید و حتی در تولید سوم ممکن است نقش اصلی داشته باشید.

توانایی کار تحت فشار

کار تئاتر اغلب ساعت‌های طولانی را می‌طلبد. مهم است، همه افرادی که درگیر تولید هستند بتوانند تحت فشار، نگرشی مشترک و مشتاقانه داشته باشند. توانایی باقی‌ماندن در چنین تنش‌هایی به شما کمک می‌کند تا در سایر بخش‌های زندگی خود از جمله شغل خود نیز سازگار شوید.

یک تصویر سالم از خود

برای کار در تئاتر، باید بدانید که چه کسی هستید و چگونه فردیت خود را مطرح کنید، اما در عین حال، مهم است که تشخیص دهید باید خودتان را در درجه اول اهمیت تولید قرار دهید.

پذیرش ناامیدی و توانایی بازگشت به عقب

اهالی تئاتر می‌آموزند که به‌طور منظم با احساسات ناامیدکننده و طرد شدن کنار بیایند. مثلا نقشی که مایل به انجام بودید یا کاری که دوست داشتید به فرد دیگری محول شد. شما یاد می‌گیرید که چنین نوع ناامیدی را بپذیرید و به کارتان ادامه دهید.

تمرکز

درگیر شدن در یک کار تولید یا سایر پروژه‌های تئاتر در حالی که مسئولیت‌های دیگری را نیز به عهده می‌گیرید، به شما یاد می‌دهد تا برای موفقیت تمرکز کنید. مهارت‌های بازیگری به‌ویژه تمرکز، مدیریت استرس و هنگامی که این مهارت را به‌عنوان بازیگر آموختید، می‌تواند به سایر فعالیت‌هایتان منتقل شود.

تقدیم

همانطور که در تئاتر کار می‌کنید یاد می‌گیرید که چگونه خود را وقف کارتان کنید و تمام تلاش خود را برای ایجاد یک تولید موفق بکاربرید.

مهارت‌های رهبری

در تئاتر فرصت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید در آن برای به عهده گرفتن نقش‌های رهبری آماده شوید. به‌عنوان‌مثال ممکن است دستیار کارگردان یا طراح شوید یا حتی خودتان یک اثر را طراحی یا کارگردانی کنید. در محیط تئاتر، شما از اشتباهات درس می‌آموزید بنابراین رهبر بهتری ‌می‌شوید.

اعتماد به نفس

تئاتر اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد. موفقیت‌هایتان در تئاتر به شما نشان می‌دهد که می‌توانید انواع مشاغل، فشارها، مشکلات و مسئولیت‌ها را تحمل کنید.

لذت بردن از کار خوب انجام شده

افراد اغلب تعجب می‌کنند وقتی که تئاتری‌ها می‌گویند از کارشان لذت می‌برند. آنان می‌پرسند که چگونه می‌توان از حرفه‌ای که باعث می‌شود شبانه کار کنی، گاهی اوقات تا بعد از نیمه شب مشغول باشی، فرصت تفریح مانند رفتن به یک کنسرت، سینما یا رفتن به یک پیتزا فروشی را نداشته باشی، لذت ببری! پاسخ این است که تئاتری‌ها از فعالیتی که انجام می‌دهند، لذت می‌برند و این یک ویژگی ارزشمند در این حرفه است.

در این هنر تمام عیار، علاوه بر مهارت‌های ذکر شده، نحوه استفاده از صدا، بدن، ذهن و قلب را نیز برای ایجاد جادو روی صحنه می‌آموزید.

منابع

seikagroves.com

daysoftheyear.com

undertheguntheater.com

  • نویسنده : یوسفی
  • منبع خبر : ایسنا