تشدید مجازات برای مبارزه باسرقت فیلم‌های سینمایی
تشدید مجازات برای مبارزه باسرقت فیلم‌های سینمایی

سروش سینما/ تهیه‌کنندگان درصورت سرقت فیلم‌هایشان، برای اقدام فوری به کارگروه مبارزه با سرقت اتحادیه مراجعه نمایند.

سرقت فیلم‌های سینمایی در سال‌های اخیر پدیده‌ای است که ضرر و زیان مالی بسیاری به سینمای کشور و صاحبان آثار زده است. با وجود کمیته صیانت از فیلم‌های سینمایی همچنان فیلم‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرند و در ماهواره و کانال‌های تلگرامی پخش می‌شوند.
از این رو بخش‌های پلیسی و قضایی کشور در جلساتی با تهیه‌کنندگان سینما تلاش داشتند تا راه‌کارهای جلوگیری از این اقدام خلاف قانون و اخلاق را بگیرند. امروز نیز اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما خبر داده است که برای جلوگیری از این اتفاق و ادامه این روال مجرمانه،  رئیس اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران با دادستانی کل کشور دیدار داشته و به بررسی این موضوع پرداخته است.
غلامرضا موسوی، رئیس اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران ضمن اعلام خبر فوق افزود: در پی فعالیت گسترده و پیگیری‌های کارگروه مبارزه با سرقت فیلم‌های سینمایی، اخیراً نمایندگان این کارگروه دیداری با دکتر جواد بابایی معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی داشتند. خوشبختانه آقای دکتر بابایی با شناختی که از مسائل فرهنگی دارند، ضمن شنیدن گزارش محمد احمدی دبیر کار گروه اتحادیه به مهرداد فرید و اینجانب، راهکارهای ویژه‌ای را  که مورد حمایت دادستانی می‌باشد، بیان داشتند.
دکتر بابایی در زمینه سرعت دادن برای مبارزه با سرقت و دانلود غیرقانونی فیلم‌ها خواستار آن شد که نماینده‌ای برای حضور در کمیته تحت مدیریت ایشان از سوی اتحادیه معرفی شود تا با سایت‌ها و مراکزی در فضای مجازی که بطور  بطور غیر قانونی فیلم‌ها را نمایش می‌دهند، برخورد قانونی و فوری شود.
از سوی دیگر کارگروه با مساعدت یکی دیگر از اعضا آقای «مجید محسنی» در ارتباط با مدیران تلگرام و اینستاگرام به راهکارهایی دست یافته‌اند که در صورت دانلود غیرقانونی، از آنها برای بستن حساب‌های کاربری سارقان کمک خواسته شود. در این زمینه خوشبختانه اقدامات آقای محسنی و تیم همکارشان به نتایج خوبی رسیده است  و مدیران اینستاگرام و تلگرام  با گزارش دریافتی، نسبت به بستن حساب‌های کاربری سارقان فیلم اقدام کرده‌اند که جای تشکر دارد.
موسوی افزود: مسئول حقوقی کار گروه «بهمن کامیار»  فعالیت‌هایی را برای رسیدن به دست آوردهای حقوقی و بالا بردن هزینه سرقت برای سارقان آغاز کرده است که خوشبختانه نتایج قابل قبولی داشته است. همچنین «مهرداد فرید» عضو هیأت مدیره اتحادیه و کارگروه، فعالیت‌هایی را برای گسترش نمایش آنلاین فیلم‌ها و حفاظت‌های لازم انجام داده است که بی‌گمان بتدریج این اقدامات به نتایج ملموسی خواهد رسید.
موسوی گفت: متأسفانه فضای مجازی و عدم امکان کنترل دقیق آن در ایام گذشته و رصد نکردن این سرقت‌ها باعث شد تا سارقان نه تنها فضایی آماده در اختیار داشته باشند، بلکه هیچ مرکز یا نهادی نیز در زمینه مبارزه با سرقت آثار سینمایی‌، گامی اساسی بر ندارد.  بخصوص که بر اساس یک سنت یا قاعده، برای هر اقدام و تقاضا از پلیس یا قوه قضائیه باید حتماً شاکی وجود داشته باشد.
موسوی در پایان گفت: من ضمن تشکر از زحمات طاقت فرسای همکارانم در کارگروه مبارزه با سرقت فیلم‌های سینمایی، به اطلاع می‌رسانم که آنها به اتفاق آقای «محمود رضا امینی» وکیل دادگستری و مشاور کار گروه توانسته‌اند بعد از جلسات متعدد ماده واحده‌ای را برای تشدید مجازات سارقان آثار سینمایی تدوین کنند.
این ماده واحد برای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی ارسال می‌شود تا با تصویب آن در صحن علنی مجلس، سرقت آثار سینمائی و فرهنگی برای سارقان هزینه سنگینی در پی داشته باشد. ما امیدواریم با تشدید مجازات قانونی، بتوانیم آثار سینمایی را بیشتر حفاظت کنیم.
رئیس اتحادیه در پایان از تهیه‌کنندگان سینمای ایران درخواست کرد تا در صورت برخورد با سرقت فیلم‌هایشان مراتب را به اعضای کارگروه اتحادیه و یا دبیر آن آقای «محمد احمدی» اعلام کنند تا اقدامات قانونی لازم صورت بگیرد.
  • نویسنده : شکیبا
  • منبع خبر : تسنیم