تمدید حمایت از کسب و کارهای فرهنگی و هنری در سال ۱۴۰۰
تمدید حمایت از کسب و کارهای فرهنگی و هنری در سال ۱۴۰۰

سروش سینما/ معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: با توجه به مصوبات هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، بسته‌ حمایت از کسب و کارها و مشاغل به ‏شدت آسیب‏ دیده از کرونا تمدید و مفاد آن نیز طی هفته گذشته برای اجرا ابلاغ شده است.

لادن حیدری روز شنبه در گفتگو با ایرنا با اعلام این خبر، گفت: حمایت از کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‏ ای در سال ۱۴۰۰ نیز با قوت بیشتری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه می‏ یابد.
وی افزود با توجه به استمرار اعطای کمک‏ هزینه معیشتی از طریق هنرکارت و نیز تسهیلات قرض‏ الحسنه صندوق کارآفرینی امید، این بسته حمایتی، مکمل اقدامات مدیریت بحران کرونا و حمایت از فعالان فرهنگی و هنری در سال جاری خواهد بود.
مسئول محیط کسب و کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن اعلام جزئیات این بسته حمایتی، افزود: استمرار محدودیت‏ های کرونایی، موجب افزایش خسارات وارده در بخش فرهنگ است، از این رو طی رایزنی ‏های به‏ عمل آمده با معاونت اقتصادی ریاست جمهوری در سال جاری، فعالان و کسب و کارهای این بخش همچنان مشمول حمایت‏های بیمه ‏ای، بانکی و مالیاتی مصوب کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا قرار دارند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بر اساس برآوردی که دفتر توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر انجام داد، طی سال گذشته، بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به فعالان و کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‏ ای بخصوص سینماها، تماشاخانه‏ ها، گالری‏ ها و موزه‏ ها وارد شده است و این بسته حمایتی تنها می‏ تواند پاسخگوی بخشی از این خسارت‏ها باشد.

لادن حیدری با اشاره به اِعمال سخت‏گیرانه ضوابط بانکی در سال گذشته و دشواری ‏های پیش ‏روی متقاضیان برای دریافت تسهیلات کرونایی، ابراز امیدواری کرد در سال جاری، کسب و کارها و فعالان هر بخش بتوانند وفق مصوبات ستاد ملی کرونا و ابلاغ بانک مرکزی با سهولت از این تسهیلات بهره‏ مند شوند.

وی در ادامه با شرح بسته حمایتی مصوب که مفادش از هفته گذشته لازم‏ الاجرا شده است؛ حمایت‏ های بانکی، بیمه ‏ای و مالیاتی نظیر تمدید اعطای تسهیلات و امهال بازپرداخت اقساط کسب و کارها، بخشودگی جرائم دیرکرد مالیات و حق بیمه کارفرمایی را از اهم حمایت‏ های تدارک دیده شده در این بسته دانست.

تمدید حمایت از کسب و کارهای فرهنگی آسیب دیده از کرونا در سال ۱۴۰۰

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: سال گذشته در مرحله اول و دوم اعطای تسهیلات کرونایی، بیش از ۲۲۸ هزار نفر از فعالان و صاحبان بنگاه ‏های فرهنگی آسیب‏ دیده را برای دریافت تسهیلات به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کردیم. این مشمولان، درخواست بیش از ۱۵۴۱ میلیارد تومان تسهیلات را در سامانه کارا ثبت کردند. اما از این میزان تنها موفق به دریافت ۷۵۵ میلیارد تومان تسهیلات شدند که با توجه به وسعت خسارات وارد شده بر کسب و کارهای بخش، تسهیلات اعطایی بسیار اندک بود.
حیدری در پایان از فعالان و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه ‏ای مشمول این حمایت ‏ها، خواست تا با توجه به هماهنگی‏ های انجام پذیرفته با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شبکه بانکی در موعدهای مقرر نسبت به ثبت تقاضا و دریافت تسهیلات مورد نظرشان، اقدام و در صورت لزوم با کارشناسان دفتر توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر برای بر طرف شدن هر گونه مشکل و مانع پیش ‏آمده نیز مشورت کنند.

  • نویسنده : شکیبا
  • منبع خبر : ایرنا