جشنواره جهانی فیلم فجر برگزیدگانش را شناخت/ دو جایزه برای «میجر»
جشنواره جهانی فیلم فجر برگزیدگانش را شناخت/ دو جایزه برای «میجر»

سروش سینما/ مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف به صورت مجازی برگزار شد.

مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری محمدمهدی عسگرپور امروز چهارشنبه ۱۲ خردادماه به صورت آنلاین برگزار شد.

امیر اسفندیاری مدیر بخش بین الملل سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر قرار بود در سال گذشته برگزار شود و به دلیل شیوع ویروس کرونا این امکان فراهم نشد، تاکید کرد: سی و هشتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی به ۲ صورت فیزیکی و مجازی برگزار شد.

محمدمهدی عسگرپور دبیر سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه این مراسم گفت: طی یک سال گذشته شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلفی در سراسر دنیا بودیم و تجربیات بسیاری را کسب کردیم؛ در واقع نقشی هم ایفا کردیم و در رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا، تبدیل به الگویی در برگزاری جشنواره بین المللی به صورت فیزیکی و مجازی شدیم.

وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از فعالان حوزه سینمای جهان در بازار آنلاین این دوره از جشنواره شرکت کردند که شامل خریداران و صاحبان جشنواره‌های بین المللی بودند، تعداد مخاطبان حضور در بخش‌های مختلف جشنواره نزدیک به ۱۰ هزار نفر بود که این خود آمار بسیار خوبی به شمار می‌رود. ما توانستیم این جشنواره را در میان محدودیت‌ها برگزار کنیم. همچنین «فیاپف» به اتفاق آرا جشنواره جهانی فجر را به عنوان یک جشنواره غیرتخصصی رقابتی تایید کرد که این اتفاق گام جدیدی برای سینمای ایران و سینمای منطقه به شمار می‌رود. امیدوارم در سال آینده جشنواره بزرگ‌تری و به صورت حضوری داشته باشیم.

در ادامه مراسم، برنده جایزه نتپک جشنواره اعلام شد. برگزیده این بخش، فیلم سینمایی «میجر» به کارگردانی احسان عبدی پور بود که در ادامه ویدیویی از این کارگردان برای شرکت کنندگان در اختتامیه پخش شد.

در بخش بعدی هیات داوران فیپرشی این دوره از جشنواره، جایزه خود را به فیلم «۲۰۰ متر» به کارگردانی امین نایفه اهدا کرد.

داوران بخش بین الدیان جایزه این بخش را به «سگ ها دیشب نخوابیدند» به کارگردانی رامین رسولی اهدا کردند، هیات داوران درباره این فیلم که داستان ۲ جوان افغان و معلمشان را به تصویر می‌کشد، بیان کرد: «این کارگردان پیام اخلاقی بسیار مهم و مراتب انسانی را به درستی منتقل کرده است.»

رامین رسولی نیز در پیامی ویدئویی گفت: از این جشنواره برای انتخاب و نمایش فیلم «سگ ها دیشب نخوابیدند» تشکر می‌کنم، خوشحالم این جشنواره ادامه داشت و امیدوارم همه جشنواره‌ها در جهان ادامه پیدا کند.

در ادامه جایزه بخش محمدامین (ص) توسط محمدمهدی عسگرپور اهدا شد.

وی بیان کرد: برای پرداختن به برابری و حساسیت انسانی، این جایزه به فیلم «هراس» از کشور بلغارستان اهدا می‌شود.

تهیه کننده این فیلم سینمایی از هیات داوران برای دریافت این جایزه تشکر کرد و یادآور شد که همیشه تحسین کننده سینمای ایران بوده و دریافت این جایزه را برای خود یک افتخار می‌داند. این فیلم نشان دهنده اخلاقیات پیامبروار است تا بتواند پیام ما را به عنوان فیلمساز منتقل کند.

در بخش بعدی جایزه بهترین فیلم اول به فیلم «بوتاکس» کاوه مظاهری اهدا شد.

هیات داوران جایزه بهترین فیلم اول با اشاره به اینکه ۱۱ فیلم در این بخش حضور داشتند، بیان کرد که تنوع سبک ساخت فیلم‌های این بخش بسیار زیاد بود و در نهایت ۳ فیلم را انتخاب کردیم که تنها به یکی از این فیلم‌ها جایزه تعلق می‌گیرد. «خودم را اخراج نمی‌کنم» از کره جنوبی و «جزیره مگس‌ها» از اسپانیا هم در لیست کوتاه ما بودند اما فیلم «بوتاکس» از ایران این جایزه را از آن خود می‌کند که نشان دهنده صدایی تازه در سینمای ایران است.

کاوه مظاهری کارگردان این فیلم سینمایی نیز بعد از تشکر از هیات داوران و عوامل و بازیگران این فیلم سینمایی، بیان کرد: امیدوارم سینمای ایران روز به روز خلاقانه‌تر و آزادتر باشد و هر سال برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و جشنواره‌های مشابه را در کنار هم جشن بگیریم.

در ادامه هیات داوران بخش جلوه‌گاه شرق جایزه این بخش را به فیلم «بیت لحم ۲۰۰۱» به کارگردانی ابراهیم حنضل اهدا و بیان کرد: ما کاری را انتخاب کردیم که خلاقانه بود و یک برش از زندگی و واقعیت زندگی را در آن می‌توانستیم ببینیم، می‌توانستیم ببینیم که ظلم چقدر می‌تواند هرج و مرج ایجاد کند.

ابراهیم حنضل کارگردان این فیلم نیز در بخشی از ویدیویی که برای دبیرخانه جشنواره ارسال کرده بود ضمن تشکر از برگزاری این جشنواره گفت: سلام من را از فلسطین دریافت می‌کنید و امید به دیدارتان دارم.

هیات داوران بخش جلوه گاه شرق همچنین یک دیپلم افتخار ویژه را به دا این یو برای بازی در فیلم «من خودم را به آتش نمی زنم» از کره جنوبی اهدا کرد. این بازیگر در بخشی از پیام خود از هیات داوران برای دریافت این جایزه تشکر و اظهار امیدواری کرد تا قدم به قدم مانند کاراکتری که نقشش را ایفا کرده است در زندگی پیش برود.

در بخش بعدی جایزه بخش بهترین دستاورد هنری توسط هیات داوران به فیلم «آنیما» از کشور چین اهدا شد.

همچنین در ادامه جوایز بخش جلوه گاه شرق به ترتیب زیر اهدا شد:

سیمرغ نقره‌ای بهترین فیلمنامه بخش جلوه گاه شرق به فیلم «۲۰۰ متر» تعلق گرفت.

امین نایفه نویسنده این فیلم سینمایی بعد از دریافت این جایزه بیان کرد: دریافت جایزه فیلمنامه برای من بسیار ارزشمند است و بابت حمایت‌ها و بازخوردهایی که دریافت کردم، بسیار خوشحالم. ساخت «۲۰۰ متر» برای من نظیر یک سفر بود. از شما ممنونم و این جایزه به عنوان یک نویسنده در آینده کاری من بسیار تاثیرگذار است. جایزه‌ام را به خانواده‌ها در فلسطین اهدا می‌کنم و امیدوارم روزی همه مان طعم آزادی را بچشیم.

سیمرغ نقره‌ای بهترین کارگردانی در بخش جلوه‌گاه شرق نیز به علیرضا صمدی برای فیلم «صحنه زنی» اهدا شد. این کارگردان در پیامی ویدیویی با ابراز خوشحالی از دریافت این جایزه بیان کرد: پیوستن و ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در «فیاپف» را تبریک می گویم.

جایزه بهترین فیلم بخش جلوه‌گاه شرق به «سیارک» به کارگردانی مهدی حسینی‌وند اهدا شد.

حسینی وند تهیه کننده و کارگردان این فیلم گفت: قدردان تک تک عوامل فیلمم هستم که اگر نبودند، این فیلم ساخته نمی‌شد. یادمان نرود که فیلمسازی یک کار گروهی است. ابراهیم و خانواده‌اش در عالم واقعی هیچیک شناسنامه نداشتند و امیدوارم روزی فرا برسد که تعداد این بچه‌ها که در سیستان و بلوچستان و کرمان و سایر مناطق زیاد است، بتوانند هویت خود را ثبت کنند و از مشکلات کوچک اما عدیده‌ای که دچارش هستند، رها شوند.

در بخش سینمای سعادت لوح تقدیر بهترین فیلم کوتاه این بخش به «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی خانی اهدا شد.

این کارگردان بعد از دریافت این جایزه بیان کرد که خوشحال است «وضعیت اورژانسی» در اولین حضور بین المللی خود جایزه به این مهمی را دریافت کرده است.

همچنین در ادامه سیمرغ نقره‌ای بهترین بازیگر مرد این بخش به حمید فرخ‌نژاد برای فیلم «میجر» رسید.

جایزه بهترین بازیگر زن بخش سینمای سعادت توسط فاطمه معتمدآریا به لائورا برن بازیگر فیلم سینمایی «هلن» به کارگردانی آنتی یوکینن اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمنامه بخش سینمای سعادت نیز به فریت کاراهان و گلستان آچت نویسندگان فیلم «حافظ برادر» تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی در بخش سینمای سعادت به دنی کوته کارگردان فیلم سینمایی «بهداشت اجتماعی» از کانادا اهدا شد.

این کارگردان در پیامی ویدیویی خطاب به جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: اگرچه از نظر مسافت از هم دوریم اما سینما ما را به هم پیوند می‌دهد. امیدوارم فیلم من لبخندی را به لب‌های مخاطبان این رویداد نشانده باشد.

در بخش پایانی اهدای جوایز سیمرغ زرین بهترین فیلم بخش سینمای سعادت به «نور طبیعی» به کارگردانی دنژ ناگ اهدا شد.

این کارگردان در پیامی ویدیویی بیان کرد: عمیقاً تحت‌تاثیر این جایزه ارزشمند قرار گرفته‌ام. افتخار بزرگی برای من است که از ایران با فرهنگ سینمایی غنی و جذاب جایزه‌ای دریافت می‌کنم. اولین تجربیات سینمایی من به تماشای فیلم «خانه دوست کجاست؟» فیلم شاعرانه، ساده و پاک زنده‌یاد عباس کیارستمی برمی‌گردد. از هیات داوران و جشنواره بابت دریافت این جایزه تشکر می‌کنم و غمگینم که در تهران کنار شما نیستم و از بوداپست مجارستان همراه‌تان هستم.

مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به صورت مجازی برگزار شد و برگزیدگان به صورت ویدیویی پیام‌هایشان را به جشنواره ارسال کردند.

 

 

  • نویسنده : یوسفی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران