جشنواره فیلم کوتاه تهران به پایان رسید/تقدیر از برگزیدگان
جشنواره فیلم کوتاه تهران به پایان رسید/تقدیر از برگزیدگان

سروش سینما/ اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور مسئولان و اصحاب رسانه برگزار شد.

سید صادق موسوی، دبیر جشنواره فیلم کوتاه و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در ابتدای برنامه گفت: این اولین رویدادی بود که پس از شیوع کرونا به صورت حضوری و برخط برگزار شد. فقط می‌خواهم از دستگاه ها، ارگان‌ها و گروه‌های مختلفی که نسبت به جشنواره لطف داشتند، تشکر ‌کنم. نزدیک به هزار و ۷۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. از تمامی شرکت کنندگان که در جشنواره حضور داشتند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: خوشحالم که به آیین اختتامیه مهمترین رویداد فیلم کوتاه خاورمیانه آمده‌اید. بنای من برای حضور در این لحظات گزارش دادن از جشنواره نیست چون همه گزارش ها را شنیده‌اید. از شورای شهر تهران و شهرداری تهران مدیر کل فرهنگ و ارشاد تهران که به ما جانانه کمک کردند، تشکر می‌کنم. نیت‌ خیرخواهانه مجموعه ایران مال و روی باز معاون فرهنگی این مجموعه باید حتما مورد قدردانی قرار بگیرد. شرایط ایمن بود و رضایت مخاطبان ما را جلب کرد. از آقای انتظامی که به جوانان و ایده های جسورانه اعتماد می‌کند، تشکر می‌کنم. کاری که ما امسال در ارتباط با محل برگزاری جشنواره داشتیم، اینکه جشنواره به صورت ترکیبی از آنلاین و غیرآنلاین برگزار شد، به دلیل اعتماد وی بود. در این چهار سال ما عیار برگزاری جشنواره را تغییر دادیم.

بخش بعدی برنامه صحبت‌های محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بود. وی در ابتدا بیان کرد: بیش از یکسال است که با ویروس کرونا درگیر هستیم و بسیاری از مشاغل و صنوف آسیب دیده اند، در این میان اهالی فرهنگ و هنر آسیب بیشتری دیده اند. به واسطه این همه گیری و طولانی شدن آن، چراغ سینما‌ها خاموش، رواق موزه بی رمق، سالن‌های تئاتر کم رفت و آمد، کتاب فروشی‌ها بی مشتری و کافه‌ها تعطیل و کنسرت‌های موسیقی خاموش شدند. با وضعیت به وجود آمده تا مدت‌ها فرهنگ و هنر پس از کرونا رنج خواهد برد. توجه به بحث اقتصاد فرهنگ و هنر و رشد طبقه خلاق در مدیریت شهری این دوره از شورای شهر مورد توجه قرار گرفت.

آغاز آیین اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه
وی افزود: شهر باید برای پرورش ایده‌ها محیطی جذاب داشته باشد و در راستای پایه‌ریزی خلاقیت‌ها و دانشمندان و نویسندگان و ایده شهروندان عادی بهره ببرد. راهبرد تقویت هویت ایرانی اسلامی اقداماتی، چون نقش آفرینی آیینی و تحولات رویداد‌های زندگی مردم بستر فیلم کوتاه ابزار مناسبی برای آموزش، اطلاع رسانی و سرگرمی به مردم جامعه است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: در شرایط کنونی وضعیت هنرمندان خوب نیست و راه هنرمندان سخت است. فیلمسازان مجبورند پس از سال‌ها تجربه همچنان فیلم کوتاه بسازند. فیلم کوتاه و انتظار بازگشت مالی آن مسیر این سینما را به انحراف می‌کشاند. ایران جز ۱۰ تولید کننده فیلم کوتاه جهان است. انجمن سینمای جوانان ایران از قدیمی‌ترین مدارس سینمای جهان و برگزار کننده جشنواره‌های ملی و بین المللی است. دولت با حمایت حداکثری و دخالت حداقلی نتوانسته آنطور که شایسته است برای سینمای کوتاه کاری کند. در ادامه ویدئویی درباره مدافعان سلامت، جهادگران این عرصه پخش شد.

سپس ایرج حریرچی بیان کرد: تشکر می‌کنم که چنین جلسه با عظمتی با عنوان جشنواره فیلم کوتاه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد. خوشبختانه آثار خوبی در این جشنواره دیده شد. اختصاص یک بخش برای سلامت موجب قدردانی است. ممنونم که از شهدای سلامت تجلیل کردید. یکی از کار‌های اصلی متولیان عرصه سلامت تبادل اطلاعات، توصیه ها، نظرات و پیشنهادات بین افراد متخصص با مردمی است که در معرض خطرات هستند که موجب کاهش خطر و تغییر رفتار اجتماعی شوند. هدف نهایی این است که فرد در خطر متوجه شود خطر چیست و باید چه اقداماتی انجام دهد که افراد دیگر از آن خطر رهایی پیدا کنند. یکی از بزرگترین ابزار‌های برای رسیدن به این هدف ابزار سینما و به طور کلی ابزار هنر است. بیماری‌های عفونی می‌تواند مهمترین خطرات را روی اجتماع، اقتصاد و حتی سیاست بگذارد. پس باید به این موضوع توجه کنیم؛ سلامت مردم با ابزار شما یعنی هنر افزایش پیدا کند.

پس از صحبت‌های حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت دیپلم افتخار جایزه کوید ۱۹ به شهاب آب روشن اهدا شد.جایزه بهترین فیلم در بخش کووید ۱۹ به شهاب آب روشن برای «آن‌سینز» تعلق گرفت.همچنین در ادامه جوایز همایش مطالعات فیلم کوتاه اهدا شد. جایزه سوم به محسن رهنما، جایزه دوم به پریسا حسین‌زاده و جایزه اول هم به احمد خوش‌نیت رسید.

خوش‌نیت بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: خوشحالم که در این همایش برای دومین بار جایزه می‌گیرم. از استاد ارجمندم نورالدین زرین‌کلک تشکر می‌کنم. همچنین یاد می‌کنم از استاد عزیزم؛ اکبر عالمی که به دلیل کرونا او را از دست دادیم.

احمد الستی دبیر علمی دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه در ادامه برنامه گفت: درخواست دارم که مقالات این همایش به صورت کتاب منتشر شود و در دسترس فیلمسازان کوتاه قرار گیرد. برای مثال مقاله «راهکاری برای خلق روایت ادبی موسیقایی در انیمیشن» عنوان یکی از این مقاله هاست که نشان از نگاه عمیق به انیمیشن دارد.

در ادامه ضمن تقدیر از فیلم «دکل» به کارگردانی بابک مصطفوی، مدال ایسفا برای نوآوری در مضمون و خلاقیت در ارایه به فیلم «ترس خود را جا به جا می‌کند» به کارگردانی ایمان صالحی اهدا شد.لوح تقدیر آسیفا نیز به مهسا سامانی کارگردان انیمیشن «هبوب» رسید.

امیر شهاب رضویان در ادامه روی صحنه رفت و گفت: یادی می‌کنم از استاد اکبر عالمی، خسرو سینایی، پرتویی و… که از میان ما رفتند. امسال پنجاه و یکمین سال فعالیت فیلم کوتاه در ایران است. سینما پدیده‌ای یکپارچه است اما یکی از شاخه های آن فیلم کوتاه است. ما زمانی فیلم هشت میلیمتری می‌ساختیم. فیلم کوتاه یک مدیوم مستقل است و هویت مستقل دارد.

وی افزود: هرکس فیلم کوتاه می‌سازد نباید در همین عرصه بماند. همه ما فیلم کوتاه و فیلم‌بلند ساخته ایم. در جریان کرونا سینمای کوتاه کمتر آسیب دید چون وابسته به چرخه اقتصادی سینما نیست. معتقدم مدیران و سیاست‌مداران برای فهمیدن خوبی ها و مشکلات جامعه می‌توانند به تماشای فیلم‌های مستند و کوتاه بنشینند و روایت های صادقی پیدا می‌کنند. کشوری هستیم که صاحب سنت فیلم کوتاه هستیم. شهرداری و عرصه فرهنگ و هنر که باید درباره تهران فیلم می ساختند، اهمال کردند. وقتی «قصه های کیش» ساخته شد، نمادهای خوبی از مقطعی از این جزیره را ثبت کرد و حالا وقت آن است که درباره تهران فیلم هایی ساخته شود. اگر شهرداری، وزارت بهداشت، شورای شهر و سایر سازمان ها پای کار بیایند، می‌توان این فیلم ها را تولید کرد. امیدوارم کرونا یکسال دیگر پدیده ای نوستالوژیک برایمان باشد اما همین دوران را می‌توان ثبت کرد.

در ادامه حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی گفت: از همه فیلمسازانی که این همایش متعلق به آن هاست تشکر می‌کنم و از زحمات آنها قدردانی می‌کنم. از همکارانم تشکر می‌کنم که چراغ سینما و فیلم کوتاه را روشن نگه داشتند. وقتی پدیده‌ای بر جهان غالب می‌شود، می‌توان دو راه را در پیش گرفت؛ یکی اینکه همه چیز را تعطیل کنیم و دیگر اینکه زیست کرونایی را هم تجربه کنیم و همپای آن کارها را پیش ببریم. این جشنواره راه دوم را در پیش گرفت.

در ادامه تندیس جشنواره و جایزه نقدی بهترین فیلم با مضمون هویت ملی و افزایش سرمایه اجتماعی به علیرضا کاویان راد برای فیلم پویانمایی «من ایرانی ام» تعلق گرفت.

بخش بعدی برنامه به بزرگداشت امیر لطفیان عکاس و فیلمساز پیشکسوت اختصاص داشت.در این بخش احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی روی صحنه آمدند.

حمیدی مقدم گفت: خودم را به خانواده فیلم کوتاه وابسته می‌دانم. کسی که چراغ انجمن همدان را در دهه ۶۰ نگه داشت امیر لطفیان بود، امید بچه‌های همدان و در همه این سال‌ها تکیه‌گاه بوده است. او از خود گذشت و در خانواده انجمن سینمای جوانان ایران و فیلم کوتاه باقی ماند، خود را وقف کرد تا دیگران رشد کنند. امیر در همه این سال‌ها فردی نجیب بوده است. یکی از امین ترین افراد برای سیف‌الله داد بود. او در برنامه‌ریزی جشنواره‌ها انقلابی ایجاد کرد، آنچه الان در جشنواره‌ها می‌بینید، نتیجه زحمات اوست. به خاطر برگزاری این بزرگداشت تشکر می‌کنم.

مسجدجامعی هم درباره این شخصیت فرهیخته سینمای کشور بیان کرد: در مجموعه عکس‌های آقای لطفیان عکسی را دیدم که امیدوارم پیگیری کنیم تا این عکس به صورت نقش برجسته در شهر حضور داشته باشد. این عکس نشاط زیادی را در سال‌های سخت و دشوار دهه ۶۰ منتقل می‌کرده است. به خاطر حمایت این جشنواره از پزشکان تشکر می‌کنم، البته سینما هم در این مدت بزرگانی را از دست داده که یاد آنها را گرامی می‌داریم. امیدوارم همچنان شاهد این باشیم که فیلمسازان فیلم کوتاه در سطح داخلی و خارجی بدرخشند.

در ادامه ویدئویی پخش شد و از درگذشتگان سینما در سال جاری یاد شد.

سپس جوایز بخش بین‌الملل اهدا شد.

جایزه بهترین مستند بخش بین‌الملل به «کاک ئیرج» ساخته جمشید فرج وند فردا اهدا شد.کارگردان این فیلم این جایزه را به کادر درمان تقدیم کرد.

جایزه بهترین فیلم کوتاه انیمیشن نیز به «کاندلا» از اسپانیا رسید.

جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم «دایی» از غنا اهدا شد.

در بخش بهترین فیلمبرداریتندیس جشنواره به عنوان بهترین فیلمبرداری به «وحید بیوته» برای فیلم داستانی «جبرئیل» اهدا شد.

در بخش بهترین صدا تندیس جشنواره و جایزه نقدی به «محمدحسین مهرجو»و «سیدمحمدکشفی» برای صدای فیلم داستانی «خوناب» اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم نامه تندیس جشنواره وجایزه نقدیبه «صمد علیزاده» برای فیلم داستانی «ناهید» تعلق گرفت.

در بخش بهترین فیلم نامه اقتباسی تندیس جشنواره و جایزه نقدی به «محمدرضا مرادی»برای فیلم داستانی«دوآل پا»اهدا شد.

در بخش بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی تندیس جشنواره و جایه نقدی به مونا عبداله شاهی برای فیلم آتش سرخ اهدا شد.

در بخش بهترین کارگردانی فیلم مستند تندیس جشنواره و جایزه نقدی به آرمان قلی پور دشتکی برای فیلم فرزندان خونیار تعلق گرفت.

در بخش بهترین کارگردانی فیلم تجربی تندیس جشنواره و جایزه نقدی به کمال کچوئیان برای فیلم آداپت اهدا شد.

در بخش تحقیق و پژوهش در فیلم مستند تندیس جشنواره وجایزه نقدی به فرشته توکلی برای فیلم فروغ کوچه بن بست تعلق گرفت.

جایزه بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند به فرشته توکلی برای «فروغ کوچه بن‌بست» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی انیمیشن به مونا عبدالله شاهی برای «آتش سرخ» رسید.

جایزه بهترین کارگردانی مستند به آرمان قلی‌پور دشتکی برای «فرزندان خونیار» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم تجربی به کمال کچوییان برای «آداپت» رسید.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی به مهیار ماندگار برای «اسب سفید بالدار» تعلق گرفت.

ماندگار گفت: به تیم خودم تبریک می‌گویم که این جایزه برای آنهاست، ما رویای خودمان را ساختیم.

جایزه ویژه هیات داوران به ایمان صالحی برای «ترس خود را جا به جا می‌کند» رسید.

جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش ملی به حمیدرضا زبیر برای تهیه‌کنندگی «اسب سفید بالدار» اهدا شد.

جایزه بزرگ جشنواره در بخش بین‌الملل به رضا فهیمی برای «سفید پوش» از ایران تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین نوآوری به لعیا میرنصیری برای بازی در «ناهید» اهدا شد.

جایزه بهترین تدوین به بابک بهرام بیگی برای «فرزندان خونیار» رسید.

  • نویسنده : شکیبا
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران