حضور پررنگ فیلم‌های آخرالزمانی در «ساندنس ۲۰۲۱»
حضور پررنگ فیلم‌های آخرالزمانی در «ساندنس ۲۰۲۱»

سروش سینما/ فیلم‌های آخرالزمانی که در دوران قرنطینه ناشی از شیوع کرونا فیلمبرداری و تولید شدند، در روزهای آغازین چهل‌وسومین دوره جشنواره فیلم ساندنس (از ۱۰ تا ۱۵ بهمن)، حضور پررنگی داشتند.

فیلم ترسناک در زمین (In the Earth) درباره شیوع یک ویروس خطرناک و کمدی تلخ چگونه تمام می‌شود؟ (How it Ends) درباره برخورد یک شهاب‌سنگ به زمین که هردو در دوران شیوع کرونا ساخته و تدوین شده‌اند، به چهل و سومین دوره از جشنواره فیلم‌های مستقل ساندنس چاشنی آخرالزمانی بخشیدند.

سازندگان این دو فیلم می‌گویند با پیدا کردن راهی امن برای فیلمسازی در دوران همه‌گیری، کسالت و ملال روزهای قرنطینه و اضطراب ناشی از شیوع کرونا را به خلاقیت بدل کرده‌اند.

بن ویتلی نویسنده و کارگردان فیلم دلهره‌آور در زمین می‌گوید: یک هفته که از قرنطینه و خانه‌نشینی گذشت، به مشکلات روانی دچار شدم و برای آرام شدن به چیزی نیاز داشتم که آن را در تلاش برای نوشتن یک فیلمنامه پیدا کردم.

 

فیلم ویتلی به عنوان اولین اثر سینمایی که پس از دور اول قرنطینه در انگلیس کلید خورد، روایتگر داستان گروهی از دانشمندان است که در یک جنگل متروکه دست به آزمایش‌های اسرارآمیزی می‌زنند و در نتیجه آن یک ویروس در شهرها شایع می‌شود. اگرچه ویروس کرونا پیرنگ اصلی این فیلم نیست؛ رد و اثر آن روی روند داستان را نمی‌توان انکار کرد.

ویتلی درباره چالش‌های ساخت این فیلم در روزگار کرونا می‌گوید: حجم عجیب و غریبی از فشار روی ما بود. تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی در آن زمان تازگی داشتند و به آنها عادت نکرده بودیم.

وی این فیلم در یک جلسه پرسش و پاسخ آنلاین با اشاه به این که فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه باعث شد حتی فیلم‌هایی که به تازگی ساخته شده بودند نیز سفیران عصر و دوره‌ای دیگر به نظر برسند، گفت: تمام فیلم‌ها، به ویژه فیلمهای ترسناک، باید بازتابی از شرایط و زمانی باشد که در آن هستیم.

کمدی تلخ چگونه به پایان می‌رسد نیز شهر لس‌آنجلس را در روزی به تصویر می‌کشد که یک شهاب‌سنگ قرار است کره زمین را از بین ببرد. در چنین شرایطی، شخصیت اصلی داستان که لیزا نام دارد به راه می‌افتد تا از آنها که به او ظلم کرده‌اند انتقام بگیرد و از چند نفری هم طلب حلالیت کند.

 

بیشتر سکانس‌های این فیلم که در هفته‌های اول قرنطینه و منع رفت و آمد در کالیفرنیا کلید خورد و در فصل تابستان ضبط شد، در فضای باز از جمله خیابان‌های آفتابی و باغ‌های شهر فیلمبرداری شده است.

زوئی لیستر-جونز هنرپیشه نقش اصلی و دستیار کارگردان فیلم آخرالزمانی چگونه تمام می‌شود با اشاره به این که فرآیند ساخت این فیلم در روزهای تاریک شیوع کرونا خاصیت تسکین دهنده و آرامبخش داشت، می‌گوید او و تیمش نهایت تلاش خود را به کار بستند تا در دورانی که هنوز با میدان مین احساسی ناشی از همه‌گیری دست به گریبانیم، فیلم را تکمیل و اکران کنند.

این دو فیلم آخرالزمانی با چاشنی روزهای کرونا، روز جمعه (۱۰ بهمن) در اولین شب از این دوره جشنواره ساندنس ۲۰۲۱ نمایش داده شدند، جشنواره‌ای که امسال برای جلوگیری از شیوع کرونا به صورت مجازی و برخط برگزار شد.

از دیگر فیلم‌هایی که روز جمعه در جشنواره فیلم‌های مستقل ساندنس به نمایش درآمدند می‌توان به ابر صورتی اشاره کرد که در آن یک ابر سمی زمین را احاطه می‌کند و دو غریبه را به در کنار هم ماندن، وادار! اگرچه این فیلم علمی-تخیلی ساخت برزیل همخوانی عجیبی با حال و روز دنیای درگیر کرونا دارد اما جالب است بدانید یک سال قبل از شیوع این ویروس ساخته و فیلمبرداری شده بود.

جشنواره فیلم ساندنس مهمترین جشنواره فیلمهای مستقل در آمریکاست که به دست رابرت ردفورد ستاره هالیوودی تاسیس شد و از سال ۱۹۷۸ هر ساله در فصل زمستان در یوتا برگزار می‌شود. امسال به دلیل شیوع کرونا این رویداد معتبر سینمایی به شکل محدود به صورت مجازی برگزار شده و تمام ۷۲ فیلم منتخب آن به صورت برخط نمایش داده خواهند شد.

  • نویسنده : یوسفی
  • منبع خبر : ایرنا