حضور پررنگ هنرمندان شهرستانی در روز دوم جشنواره «هنر زنده است»
حضور پررنگ هنرمندان شهرستانی در روز دوم جشنواره «هنر زنده است»

سروش سینما/ دومین روز نخستین دوره جشنواره «هنر زنده است» با نمایش آثار بخش‌های مختلف و حضور پررنگ شهرستانی‌ها همراه بود

«هنر زنده است» عنوان رویدادی است که تلاش می‌کند در روزهای کرونا که همه ناگزیر به دوری‌گزینی اجباری هستند، با کمک ابزار هنر امید به جامعه تزریق کند و تریبونی برای هنرمندان در دوران کرونا باشد. دومین روز از نخستین دوره این جشنواره با حضور هنرمندان و اهالی رسانه در باغ کتاب برگزار شد.
عکاسی که سوژه شد
پوشش فیلم‌های گوناگون از مستند گرفته تا داستانی و فراهم آوردن بستری برای نمایش آثار هنرمندان در این شرایط که کمتر کسی به هنر توجه می‌کند، اتفاقی بود که «هنر زنده است» آن را رقم زد.
پرده نقره‌ای سالن اصلی سینمای باغ کتاب مستندی به کارگردانی ساسان فلاح‌فر را به نمایش گذاشت. چشم ایرانی روایتی از عکاس ایرانی در دل یک بحران است. فلاح‌فر در چشم ایرانی جنگ عراق و سوریه را از دریچه دوربین حسن قائدی عکاس ایرانی دیده و مستند پرتره‌ای ساخته که گریزی به مستند بحران هم می‌زند.
حفظ ماهیت مستقل فیلم کوتاه
امروز دورانی که فیلم کوتاه را وابسته به سینمای بلند می‌دانستند و اینگونه آثار در کنار فیلم‌های سینمایی بلند قرار گرفته و در سایه حضور داشتند، گذشته است. سینمای کوتاه توانسته در این سال‌ها ماهیت مستقل خود را در سینما پیدا کند و این موضوع از دید برگزارکنندگان جشنواره «هنر زنده است» پنهان نمانده و نکته قابل توجه اختصاص پنج سانس برای نمایش فیلم‌های کوتاه در سالن‌های مجموعه باغ کتاب است.
وز دوم نمایش آثار کوتاه با حضور پررنگ شهرستانی‌ها همراه بود. از تهران و اصفهان تا مازندران و حتی هرمزگان هم آثاری به نمایش گذاشته شد تا این پیام را منتقل کنند که هنر مختص پایتخت نیست و فیلمساز در هر نقطه‌ای از ایران می‌تواند مسائل را از دریچه دوربین خود روایت کند.
از برنامه‌های جنبی روز دوم جشنواره می‌توان به نخستین نشست دبیران جشنواره اشاره کرد. کمال تبریزی؛ دبیر بخش فیلم در این نشست از چرایی ممانعت و محدودیت در نمایش فیلم‌های اکران نشده گفت و گفت که قول نمایش آثار را گرفته بود اما نشد.
بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری جشنواره «هنر زنده است»، اجرای برنامه‌های جشنواره در بخش‌های موسیقی، تئاتر و دیجیتال‌آرت در پلتفرم تیوال، پس از اخذ مجوزهای قانونی و رسمی برای مخاطبان و هنردوستان آغاز خواهد شد.
جشنواره «هنر زنده است» از دهم تا ۲۱ اسفند به صورت برخط و حضوری محدود با رعایت پروتکل‌ها در مجموعه باغ کتاب در چهار بخش فیلم، تئاتر، موسیقی و دیجیتال آرت برگزار می‌شود.
  • نویسنده : شکیبا
  • منبع خبر : ایرنا