حضور پرقدرت فیلم اولی‌ها در روز چهارم/ شوک جشنواره با خبر درگذشت انصاریان/ ۱۰۰ هزار نفر بلیت‌های جشنواره را خریدند
حضور پرقدرت فیلم اولی‌ها در روز چهارم/ شوک جشنواره با خبر درگذشت انصاریان/ ۱۰۰ هزار نفر بلیت‌های جشنواره را خریدند

سروش سینما/ چهارمین روز جشنواره سی و نهم فجر با اکران دو فیلم در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به پایان رسید.

روز گذشته ابتدا فیلم «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری به نمایش در آمد. دومین فیلم امروز نیز فیلم «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی بود. نکته قابل توجه اینکه هر دو فیلم امروز اولین ساخته‌های کارگردانانشان بودند.

اما آنچه چهارمین روز جشنواره فیلم فجر و بخصوص اکران دوم را کاملا تحت تاثیر قرار داد، خبر درگذشت علی انصاریان فوتبالیست سابق تیم ملی ایران که بعد از آویختن کفش‌هایش به صورت جدی در سینما به عنوان بازیگر فعالیت می‌کرد بود. انصاریان امسال در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر با فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» که در اولین روز به نمایش در آمد، حضور دارد.

زالاوا و مبارزه با تعصب‌های افراطی

اولین فیلم ارسلان امیری که پیش از این به عنوان فیلمنامه‌نویس فعالیتش را آغاز کرده بود، یک فیلم در فضایی بومی است که یکی از قصه‌های فولکلور محلی را روایت می‌کند. فیلم در دهه‌های ۴۰ و یا ۵۰ هجری شمسی در روستایی در کردستان به نام «زالاوا» می‌گذرد. امیری در این فیلم تلاش کرده است در بستر دلهره داستان روستایی را تعریف کند که به جن اعتقاد دارند.

امیری در گفتگو با ایلنا نیز دغدغه ساخت این فیلم را پرداختن به ریشه‌های غلط برخی تعصب‌های افراطی دانست که در خاورمیانه قدمتی طولانی دارد. اعتقادات غلطی که باعث می‌شود در گذر زمان جریان‌های تکفیری در منطقه رشد و نمو داشته باشند.

«زالاوا» به عنوان فیلم اول یک اتفاق خوب برای امیری است و برای سینمای ایران نوید دهنده فیلمسازی جدی و دغدغه‌مند را می‌دهد.

در این فیلم بازیگران به زبان و لهجه کردی حرف می‌زنند. نوید پورفرج، هدی زین العابدین و پوریا رحیمی سام ایفای نقش کرده‌اند.

نکته قابل ذکر این فیلم می‌تواند این باشد که آیدا پناهنده یکی از نویسندگان آن است. این زوج امسال یک فیلم دیگر نیز در جشنواره به نام «تی تی» دارند که در آن نقش‌هایشان متفاوت است و پناهنده به عنوان کارگردان و امیری به عنوان نویسنده فعالیت کرده‌اند.

مصلحت‌های اوایل انقلاب

دومین فیلم اکران سینمای اهالی رسانه، «مصلحت» ساخته حسین دارابی بود. فیلمی در بازتعریف مجدد عدالت و اشاره‌ای مستقیم به زندگی آیت‌الله محمدی‌گیلانی و تصمیمی که او در اعدام فرزندش گرفت. فضای فیلم در اواخر دهه پنجاه و روزهای پیروزی انقلاب می‌گذرد. در این فیلم فرهاد قائمیان و وحید رهبانی نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند. این دومین فیلم رهبانی بعد از حضور در «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان است.

نکته مهم درباره فیلم تولید مشترک آن است که توسط حوزه هنری و سازمان اوج شکل گرفته است. محمدرضا شفاه تهیه‌کننده فیلم دو سال پیش با فیلم «دیدن این فیلم جرم است» در جشنواره حاضر شده بود و این دومین تجربه تهیه‌کنندگی او است.

نقد جریان‌های تندرو ابتدای انقلاب و بازتعریفی از مفهوم عدالت در فضای سیاسی کشور، «مصلحت» را فیلمی اصلاح‌گرایانه کرده است.

سکانس پایانی فیلم اگرچه شعاری و برگرفته از خیالات فیلمساز است اما کلیت فیلم تلاش کرده است از شعار دادن دوری کند و در بستر درام قصه‌اش را تعریف کند.

البته که این فیلم دقایقی بعد از انتشار خبر درگذشت علی انصاریان بازیکن سابق تیم ملی، پرسپولیس و استقلال و بازیگر سال‌های اخیر سینما و تلویزیون اکران شد و این خبر تاثیر زیادی را روی جو سالن و حال و هوای مخاطبان گذاشته بود.

سالن رسانه‌ها تحت تاثیر درگذشت انصاریان

ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم فجر درگذشت این بازیکن سابق تیم ملی فوتبال و همچنین بازیگر تلویزیون و سینما را به خانواده انصاریان و همچنین اهالی فوتبال و سینما تسلیت گفت. عوامل «مصلحت» به یاد این بازیگر/فوتبالیست فقید یک دقیقه سکوت کردند و میز یادبود جشنواره به یاد او در گوشه‌ای از سینمای رسانه، اختصاص داده شد.

سانس فوق‌العاده برای سه فیلم

مدیر امور سینماهای جشنواره گفت: سه فیلم «ابلق»، «بی‌همه‌چیز» و «شیشلیک» در سانس فوق‌العاده در سینماهای مردمی اکران خواهند شد.

محمدرضا فرجی گفت: به دلیل استقبال مخاطبان سه فیلم «ابلق» ساخته نرگس آبیار، «بی‌همه‌چیز» ساخته محسن قرایی و «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان در سانس فوق‌العاده در سینماهای مردمی اکران خواهند شد.

او ادامه داد: امسال به دلیل کاهش ظرفیت سینماها برای جشنواره بسیاری از مخاطبان موفق به تماشای فیلم‌های جشنواره نشدند و بنا بر درخواست‌های مکرر مخاطبان، ستاد جشنواره تصمیم به اکران سه فیلم در سانس فوق‌العاده گرفت.

مدیر امور سینماها گفت: سانس فوق‌العاده برای روزهای پنج شنبه و جمعه ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح در نظر گرفته شده است و از هم‌اکنون خرید آن در سامانه‌های فروش بلیت جشنواره قابل دسترسی است.

فرجی در پایان تاکید کرد: سانس فوق‌العاده جزء آراء مردمی جشنواره به شمار نمی‌آید.

صد هزار مخاطب تا پایان روز چهارم جشنواره

بر اساس آمار ارائه شده از سوی سمفا مجموع بلیت‌های‌فروش‌رفته‌|تهران ۷۳۹۳۰ بلیت است. با این حساب بلیت‌های باقی‌مانده در سامانه‌ها|تهران ۹۶۱۷۰ بلیت است.

همچنین مجموع بلیت‌های فروش رفته شهرستان‌ها ۲۰۵۴۷ بلیت است.

شیشلیک با ۱۳۲۳۱ بلیت، ابلق با ۱۲۶۳۶ بلیت و بی‌همه چیز با ۱۱۶۱۵ بلیت ۳ فیلم پرفروش اکران‌های مردمی هستند.

آرای مردمی اعلام شده، صرفا تعداد رٲی را نشان می‌دهد و نتایج نهایی بر اساس تفکیک کیفیت رٲی اعلام خواهد شد.

  • نویسنده : کامکار
  • منبع خبر : ایلنا