داوودنبی (ع) با فراموش‌شدگان ساخته می‌شود
داوودنبی (ع) با فراموش‌شدگان ساخته می‌شود

سروش سینما/ نویسنده و کارگردان سریال داوودنبی (ع) از پایان نگارش فیلمنامه این مجموعه تاریخی و مذهبی خبر داد و گفت: اولویت ما در این مجموعه، استفاده از نقش آفرینی پیشکسوتان خانه‌نشین و جوانان تازه‌کار و کمترشناخته شده است.

«محراب نورزاد» نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان سریال داوودنبی (ع) که این روزها نوشتن فیلمنامه این مجموعه تاریخی و مذهبی را به پایان رسانده است، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در توضیح روند این پروژه ، اظهار داشت: برای مجموعه داوود نبی حدود شش سالی است که تحقیق کرده‌ایم و فیلم‌نامه آن را نوشته‌ایم که رو به اتمام است.

وی ادامه داد: از سال جاری تصمیم داریم که لوکیشن ها و عوامل فنی آن را انتخاب کنیم تا کم کم بتوانیم وارد مرحله پیش‌تولید مجموعه داوود نبی (ع) شویم.

نورزاد همچنین با اشاره به کارهایی که پیش از این در کارنامه کاری خود داشته است، ادامه داد: پیش از این کارهایی برون‌مرزی داشته‌ و کارهایی هم برای داخل کشور تولید کرده‌ است.

کارگردان مجموعه نمایشی و تلویزیونی « آتش در نیستان» ادامه داد: در این راستا با شورای مبارزه با مواد مخدر و سازمان اوقاف همکاری کرده‌ و در نتیجه کارهایی تلویزیونی و بلند انجام داده‌ایم که مجموعه آتش در نیستان از جمله آنهاست.

وی با ذکر این نکته که کار این مجموعه از سال ۹۰ شروع شد و تا سال ۹۹ ادامه پیدا کرد به شکل فیلم‌های بلند داستانی برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی (برخی در تلویزیون –شبکه قرآن، شبکه دو و شبکه استان‌ها – به نمایش درآمد و برخی به دلیل موارد خط قرمزی در شبکه نمایش خانگی) ساخته شد.

به گفته نورزاد، هر قسمت به داستانی مجزا می‌پرداخت؛ داستان‌هایی که موضوعاتی چون طلاق و اعتیاد و بزهکاری و پرخاشگری در خانواده و مواردی ازاین‌دست را به تصویر می‌کشید.ثلا فیلم پلاک ۲۰ ویژه شهدای دفاع مقدس که به موضوعات زندگی خانواده یکی ازشهدای مدافع وطن می پردازد و روایت‌گر روزهای پایانی و نحوه شهادت، شخصیت و زندگی شهید مدافع حرم بود قسمت ۱۸ از مجموعه آتش در نیستان که برای پخش ازشبکه تلویزیونی تهیه و تولید گردید.

این تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: اخیراً قرار است مجموعه‌ای به نام آغلاما سودا (گریه نکن سودا) را که قبلاً تولید کرده بودیم و در شبکه نمایش خانگی به تصویر درآمد را در شبکه‌های ماهواره‌ای برون‌مرزی پخش کنند.

بازیگران داوودنبی (ع) چهره نیستند

نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان سریال داوودنبی (ع) در ادامه سخنان خود در توضیح انتخاب بازیگران برای مجموعه تاریخی و مذهبی، گفت: بازیگرانی که برای مجموعه داوودنبی (ع) مدنظر داریم بازیگرانی چهره نیستند چراکه کار تاریخی است؛ البته چهره‌های ب و ج داریم اما الف نه و البته در این راستا بازیگرانی از ترکیه و باکو داریم چرا که قسمتی از این سریال علاوه بر ایران، در آذربایجان و ترکیه ساخته خواهد شد.

در مجموعه آتش در نیستان با ۸۰۰ نفر عضو در کل ایران کار کردیم که در آن بازیگران چهره زیاد بودند اما خروجی این کار ۱۵۰ بازیگری بود که به جامعه هنری ایران تقدیم کردیم.

وی ادامه داد: و این‌ها بازیگرانی بودند که در کنار بازیگران شناخته شده تعلیم دادیم و امروز همین بازیگران امروز در شبکه‌های تلویزیونی بازی می‌کنند یعنی ما به‌واسطه این پروژه، نوعی از کشف استعدادهای هنری را دنبال کردیم.

این کارگردان در توضیح کمیت تولید این مجموعه یادآور شد: با تخمین و محاسبه‌ای که انجام داده‌ایم این مجموعه در ۲۱ قسمت بیش از ۶۰ دقیقه تولید خواهد شد.

در این مجموعه داستان و قضاوت‌های حضرت داوود را به تصویر خواهیم کشید؛ چراکه ایشان جزو پیامبرانی است که حق قضاوت دارد. برخی داستان‌های خارجی پیرامون این شخصیت دینی ساخته‌شده که به نظر ما به شخصیت این پیامبر توهین شده است و ما می‌خواهیم این داستان را مطابق با روایت اسلامی اصلاح کنیم. این‌ پروژه کاری بین‌المللی است چراکه مسلمانان چه شیعه و چه سنی آن را می‌شناسند و قبول دارند و ما قرار است که روایت اسلامی این شخصیت را ارائه دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که اطلاعات موردنیاز فیلمنامه را از مرجعی مشخص تهیه کرده اند یا خیر، تصریح کرد: ما با مراجعی در این حوزه صحبت نکرده‌ایم اما محل استناد و ارجاع ما در روایت این قصه کتاب‌هایی بوده است که مراجع و صاحبان نظر در این مورد نوشته‌اند و فعلاً کارشناس مذهبی نداریم.

پیامبری که خوش‌آواز بود

این کارگردان در ادامه و در پاسخ به این پرسش که هزینه تولید این مجموعه برعهده چه نهاد یا سرمایه‌گذاری بوده است، گفت: سرمایه‌گذار در این مجموعه شامل هیچ ارگان‌های دولتی نیست.

این کار سفارش‌دهنده‌ای ندارد و ما به‌عنوان نوعی از رسالت به این کار نگاه و آن را تدوین کرده‌ایم. در این حوزه از کار، مافیایی وجود که حضور سرمایه‌گذاران را منوط به مشکلاتی در تولید می‌سازد، به همین دلیل به‌یقین رسیده‌ایم که این کار را به‌صورت شخصی دنبال و تولید کنیم.

وی ادامه داد: در کارهای قبلی هم عمده تولید و هزینه از سوی خود ما صورت گرفته و در این کار تاریخی هم قرار است تا عمدتاً از جیب خودمان هزینه کنیم.

من از دوران کودکی به این شخصیت علاقه داشتم چراکه خودم آواز سنتی می‌خوانم و در قرآن هم این هست که خدا آواز خواندن را به‌عنوان هدیه‌ای که منشأ محبوبیت باشد، به حضرت داوود(ع) می‌دهد؛ به همین دلیل من از همان زمان از این داستان و این پیامبر خوشم آمد.

نورزاد در انتها و با تاکید بر استفاده از چهره‌های متفاوت در تولید این مجموعه گفت: ما تصمیم داریم تا در این پروژه پیشکسوتانی که امروز خانه‌نشین و همچنین جوانانی که تازه‌کارند و شناخته‌شده نیستند را دعوت به کار کنیم.

به گزارش ایرنا، می توان ازفعالیتهای محراب نورزاده در یک دهه ازسال 1390تا1399 اشاره کرد که آثارهای این هنرمند دردهه هشتاد نیز دیگرفیلمهای هست ک درداخل وخارج ازکشور تهیه وتولید شده است.
مجموعه آتش درنیستان این نویسنده، کارگردان و تهیه کننده، با بیش از 800 نفر هنرمند و هنردوست از اکثر نقاط کشور که چندین سال همکاری نزدیک با شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدررا داشت اکنون با رویکرد جدید و با برنامه های تازه سعی در تولید برنامه و آثاری نو و با توجه به نیازهای روز دارد.

  • نویسنده : شکیبا
  • منبع خبر : ایرنا