درباره «خلیج فارس» در هنر کم‌کاری کردیم
درباره «خلیج فارس» در هنر کم‌کاری کردیم

امیر دژاکام نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که سال ۸۷ نمایش «رویاهای خلیج فارس» را به صحنه برد معتقد است در تئاتر، سینما و تلویزیون درباره موضوع «خلیج فارس» کم‌کاری کرده‌ایم.

امیر دژاکام نمایشنامه‌نویس و کارگردان باسابقه تئاتر ایران که آثار متعددی را طی سالیان مختلف بر صحنه سالن‌های تئاتر اجرا کرده است. یکی از نمایش‌هایی که دژاکام اجرای آن را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده، نمایش «رویاهای خلیج فارس» به نویسندگی سیروس کهوری نژاد است.

«رویاهای خلیج فارس» ابتدا در سال ۸۷ و در بخش بین‌الملل بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه رفت و پس از آن در فروردین و اردیبهشت سال ۸۸ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.

در این اثر نمایشی سیروس کهوری‌نژاد، شیرین بینا، پردیس افکاری، زنده‌یاد حسین محب‌اهری، کوروش زارعی، کوروش خزاعی، حمید فلاحی، سیروس همتی، امیر کربلایی‌زاده، نادیا فرجی، مرجان قمری، مرتضی آقاحسینی، تینو صالحی و بهزاد جاودانفر به ایفای نقش پرداختند.

دژاکام همزمان با روز ملی خلیج فارس درباره شکل‌گیری ایده نمایش «رویاهای خلیج فارس» به خبرنگار مهر گفت: در آن سال‌ها احساس کردم حالا که بازی تغییر نام خلیج فارس شروع شده باید بی‌تفاوت نباشم. کشورهای دیگر با این بازی‌ها در طول زمان واقعیت را وارونه جلوه می‌دهند و سندسازی می‌کنند. وقتی در دنیا آدم مصنوعی یا آثار باستانی جعلی ساخته می‌شود، کشورهای عربی نیز به راحتی سند جعلی می‌سازند و خلیج فارس را به نام خلیج عرب به دیگران معرفی می‌کنند.

وی یادآور شد: در آن دوران اجرای نمایش «رویاهای خلیج فارس» واکنش طبیعتی من بود و با استفاده از موضوع عشق و خاطرات خودم از مناطق مختلف جنوب و خلیج فارس این اثر را تولید کردم. سیروس کهوری نژاد هنرمند جنوبی شناخته شده نمایشنامه «رویاهای خلیج فارس» را نوشت و جزیره هرمز را به عنوان بستر اتفاقات نمایشنامه قرار داد.

دژاکام در ادامه سخنان خود افزود: در آن زمان که «رویاهای خلیج فارس» را روی صحنه بردم هجمه‌های زیادی به من وارد شد و حتی برخی گفتند که بابت اجرای این نمایش ۴۰۰ میلیون تومان چک نقد گرفته‌ام در حالی که تمامی اعضای گروه به خاطر بودجه کم و کفاف ندادن فروش گیشه برای هزینه‌های نمایش، دستمزدهای بسیار پایینی گرفتند. من بر اساس دغدغه شخصی خودم به سراغ تولید و اجرای نمایش «رویاهای خلیج فارس» رفتم.

این هنرمند تئاتر تصریح کرد: درست است در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که به شرایط پیرامون خود نقد داریم ولی وقتی تاریخ را بخوانیم متوجه می‌شویم که هیچ سوار اسب سفیدی از بیرون، دلش برای ما نمی‌سوزد بلکه ما باید خودمان از درون و از طریق فرهنگ خودمان شرایط را بهبود ببخشیم.

وی با بیان اینکه خلیج فارس و بخش‌های مختلف آن از جزایر گرفته تا مراسم، آئین‌ها و اقوام ظرفیت بسیار زیادی برای پرداخته شدن در آثار تئاتری را دارند، اظهار کرد: در ادبیات نمایشی ایران آثاری را داریم که به جغرافیا و اقوام مختلف آن می‌پردازند نظیر نمایشنامه «آنجا که ماهی‌ها سنگ می‌شوند» خسرو حکیم رابط و آثار زنده یاد اکبر رادی.

دژاکام در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: تعجب می‌کنم چرا در سینما و تلویزیون درباره خلیج فارس، ویژگی‌ها و بخش‌های مختلف فرهنگی و جغرافیایی آن به درستی کار و پرداخته نمی‌شود. ما در حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون درباره خلیج فارس کم کاری کردیم و به کسی هم که در این زمینه کار کند ناسزا می‌گوئیم.

این کارگردان باسابقه تئاتر درباره اینکه آیا اثر دیگری را با موضوع خلیج فارس روی صحنه خواهد برد یا نه، یادآور شد: در حال حاضر روی ۴ طرح نمایشی کار می‌کنم که اولین آن‌ها نمایشنامه «ایوب خان» است که به بافت و سنت‌های کرمان می‌پردازد. به دلیل شرایط کرونایی موجود از طریق اسکایپ تمرین‌های نمایش را انجام می‌دهیم. نمایش دیگری را در رابطه با زندگی اجتماعی معاصر نوشته‌ام و روی آن کار می‌کنم. خیلی دلم می‌خواهد بعد از این کارها درباره بندرعباس و خلیج فارس اثر جدیدی را روی صحنه ببرم.

  • نویسنده : حامد هاشمی
  • منبع خبر : مهر