دولت می‌خواهد از بازار سرمایه کسری بودجه خود را تامین کند/باید خصوصی سازی انجام شود نه خصولتی‌سازی و رانتخواری
دولت می‌خواهد از بازار سرمایه کسری بودجه خود را تامین کند/باید خصوصی سازی انجام شود نه خصولتی‌سازی و رانتخواری

سروش سینما/ کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت می‌خواهد از بازار سرمایه کسری بودجه خود را تامین کند،‌ گفت: دولت نباید این را قلکی ببیند تا هروقت می‌خواهد دست کند و از آن استفاده کند.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عضر امروز(پنجشنبه) در برنامه تلویزیونی «رئیس جمهور و جوانان» به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته و به سوالات جوانان درخصوص مسائل مختلف کشور پاسخ گفت. محورهای این برنامه به شرح ذیل است:

– بازار سرمایه که دغدغه مردم است مهم است چون مردم اعتماد کرده و سرمایه خود را در اینجا گذشته اند تا نفعی حاصل کنند. اصل بازار سرمایه یکی ار منابع تامین مالی تولید در کشور است و باید به این سمت و سو برود ولی تقاضا یا حضور یا افزایش سهام در بازار بورس در این چند وقت بالارفت و به مثابه این درخواست عرضه اتفاق نیافتاد و از طرفی بازار سرمایه مدیریت نشد.

– اگر نظارت دقیق بر بازار سرمایه انجام می‌شد با این مشکل مواجه نمی‌شدیم و آنچه اتفاق افتاد و مردم را نگران کرده، عبارت از این است که مدیریت و نطارت دقیق نشد و عرض لازم انجام نشد و بازار بورس عمق پیدا نکرد.

– دولت می‌خواهد از بازار سرمایه کسری بودجه خود را تامین کند و برداشت از بازار سرمایه به میزان بالا باشد یا سهامداران حقوقی بازار سرمایه رعایت نکنند.

آگاهی درستی درمورد بازار سرمایه به مردم داده نشد و این آگاهی بخشی درست مدیریت نشد. دولت فقط اعلام کرد در این عرصه بیایید ولی مدیریت نکرد.

– باید حتما بازار سرمایه مدیریت و نظارت شود و باید به بازار سرمایه عمق بخشیده شود و راه را برای عرضه‌های شرکت‌ها باز کنیم و کارهای اداری دست و پاگیر در این مسیر رفع شود. باید سازو کاری برای تضمین به سهامداران خرد بوجود بیاید و دولت نباید این را قلکی ببیند تا هروقت می‌خواهد دست کند و از آن استفاده کند.

نوعی بی عدالتی و بی نظمی در پرداخت تسهیلات هست و این گویا قرار است 5درصد تسهیلات مربوط به 95درصد را دریافت کنند و 95درصد از دریافت این تسهیلات بی بهره‌اند یا کارشان با مشکل مواجه است.

 – آن چند درصد که وام ها را دیافت کرده اند در تولید مصرف می کنندو وظیفه بانک مرکزی نظارت و کنترل بر نظام بانکی است و با توصیه کردن کار جواب نمی دهد و کار مدیر اجرایی مدیریت و حساب‌کشی است.

– بنای مان این است که عدالت در توزیع امکانات و تسهیلات را در دستور کارمان قرار دهیم.

-کردستان از استان‌هایی است که می تواند درمورد اقتصاد نقش داشته باشد و در کشور 10هزار پروانه بهره برداری از معادن صادر شده اما چه میزان این مقدار فعال است و چرا کسی دنبال 5هزارتای دیگر نمی رود.

– در کشورمان  معادن ارزشمندی هست و می توانیم فرآوری کنیم و در کردستان معادنی داریم که فعال نیست.

بحث می کنیم که چرا بیکاری هست و اگر اینها فعال شوند جوانان می توانند در این معادن مشغول شوند و ارزش افزوده بالایی برای این استان خواهد بود. ما برای معدن برنامه خواهیم داشت.

– حق جوانان است که بخواهند در حوزه مسائل فرهنگی فعال باشند و انتظار حمایت دولت را داشته باشند. ولی آیا با چند فرهنگسرا زدن برای کل تهران کفایت می کند؟ به شهرستان های غیر تهران برویم و در بسیاری از مراکز استانها و بخش ها جوانانی ستند که سرمایه کشورند و باید برای اینها نسبت به کار فرهنگی و سینما و تئاتر و هنر و موسیقی اقداماتی شود و استعدادهای زیادی هست.

– تشکل های زیادی در حوزه هنر و فرهنگ هست که دولت باید آنها را پشتیبانی حقوقی و مالی و تسهیلاتی کند و برنامه‌مان این است که این حوزه را با حضور خود جوانان فعال کنیم.

– اعتقاد دارم به جوان و توجه به نیروی جوان و جوانگرایی. برنامه این است که در دولت و شئون مختلف مدیریت میدان دادن به جوانان مسئله محوری برای ما باشد. جوانان باید در کشور حس بگیرند و بدانند دولت آنها را احساس می کند و آنها هم در کنار دولت گره ها را باز کنند.

– سیستان و بلوچستان از استان هایی است که ساحل دارد و این ساحل ما را با شرق دنیا مرتبط می کند و با سه میلیارد جمعیت مرتبط می کند. اقتصاد این استان مثلا چابهار اگر فعال شود در سیستان بلوچستان ما یک نفر بیکار نمی ماند و از جاهای دیگر باید کارگر به آنجا برود تا کار کند. سوال است که چر این کارها انجام نشده است؟

– به خوبی می توانیم صادرات را دو برابر کرده و 40تا 50میلیارد دلار افزایش دهیم و استان سیستان و بلوچستان با همت خود مردم این استان ممکن است به یکی از بخش های مهم کشور در صادرات و تولید تبدیل شود.

– امروز یکی از هزینه‌های سبد معیشت مردم مسئله مسکن است که با دیدن دقیق امکانات کشور قابل حل است.

– باید دغدغه مسکن جوانان را برای رفع مشکل ازدواج جوانان حل کنیم و چرا به جای ساخت یک میلیون مسکن سالی سیصدهزار مسکن در کشور ساخته شده است؟ چرا 200هزار واحد مسکونی که قانون می‌گوید به عنوان مسکن روستایی بازسازی شود اجرا نشده است و این سوال جدی مردم است و چرا منفعت اساسی ملی زیر پا گذاشته شده است.

– در کشور زمین کم نداریم و  این زمین ها که در اختیار دستگاه‌های اداری هست آزاد خواهد شد و در اختیار اقشار مردم قرار خواهد گرفت. برای عده‌ای یا رایگان و عده ای هم با تسهیلات میتوان زمین در اختیارشان گذاشت. اگر کشور سالی یک میلیون مسکن نسازد حتما عقب است و باید عقب ماندگی قبلی را هم اصلاح کرد.

– پیشرفت علمی مهم است و در کشور آن قدر زمینه داریم که مرجعیت علمی را در جهان بیابیم. چرا علم را به تولید پیوند نزنیم در حالی کمه تولیدکننده نیاز دارد که یک دانشمند کنارش باشد؟ تولید می تواند صنایع را در کشور فعال کند. چرا فناوری که در موشک سازی داریم را در خودروسازی سرریز نمی کنیم در صورتی که این کار شدنی است و چرا اقتصاد ما فناورانه نشود؟

– ناتمام بودن زنجیره تامین مشکل اساسی است. سیب تازه یا خورده شود و اگر خورده نشود باید فرآوری شود و باید زنجیره تامین را به شکل کامل انجام دهیم. چرا یک روز گوجه فرنگی زیاد تولید می شود و یک روز مشکل گوجه فرنگی در کشور هست؟ مدیریت تامین از مسائل مهم است که باید انجام شود و در ارتباط با فرآوری سیب باید اقدام شود و این زنجیره را کامل کنیم و در آذربایجان غربی کارخانه هایی داریم که سیب و گندم و جو را تبدیل کنند. بخش کشاورزی نیاز به مدیریت جدی است تا بخش‌های مختلف را تامین کند.

– حق جوانان است که امنیت شغلی را بخوهند و تکلیف دولت است که انجام دهد و زمینه اشتغال در کشور هست و بخش مهمی در حد 40 درصد از ظرفیت تولیدی کشور معطل مانده است. چرا دولت اجازه داده کارخانجات به تملک بانک در بیایند و تعطیل شوند و کارگرانشان اخراج شوند و تجهیزاتشان هم بعضا خارج شود؟‌ چرا خصوصی سازی ها با دقت انجام نشد و منجر به تعطیلی کارخانه‌ها شد؟ حلقه مفقوده در کشور مدیریت انقلابی است که با جدیت این امکانات عظیم را ایجاد کند و این ظرفیت عظیم را پای کار بیاورد.

برخی سیاست ها و اقدامات دستگاه های اداری باعث شده که تولیدکنندگان ما نمی توانند پیش بینی کنند و باید برای تولیدکننده و کارگر پیش بینی ایجاد کنیم.

– خصوصی سازی برای اقتصاد ما ضروری است و دولت متصدی خوبی نیست و باید نظارت کند و اقتصاد باید به بخش خصوصی واگذار شود نه خصولتی. بعضی از خصوصی‌سازی ها داد مردم و مجلس و مسئولین را درآورد چون بعضی از واحدها که ما دنبال کردیم مشکلات زیادی داشتند.

– آقای حاج قربانعلی مبلغ بسیاری را از بانک وام می‌گیرد و بعد این را در بازار آزاد می‌فروشد و کارخانه ماشین‌سازی تبریز را با یک اقساط آن‌چنانی می خرد و بعد کارگران بیکار می شوند و کارگاه‌ها تعطیل می شود و‌ آن کارخانه عظیم با پیگیری‌های مسئولین استان و دوستان قضایی راه افتاده است.

– رشت الکتریک نگین انگشتری رشت است قرار نبود ویرانه شود. ما ایستادیم و جلویش را گرفتیم و گفتیم هم ساختار و هم رفتار خصوصی‌سازی عوض شود. باید خصوصی سازی درست انجام شود نه خصولتی و نه اقوام و خویشان و نه فامیل بازی و پارتی بازی و فساد و رانتخواری. اگر خصوصی‌سازی واقعی شود خوب است ولی اینکه واحدی را بگیرند و از کار بیاندازند باید جلویش را گرفت.

– اولین کار دولت توانمند سازی بخش خصوصی است و کار دولت تازه اغاز می شود و دولت فکر می کند وقتی واگذار کرد یک گوشه می نشیند تا قسط هایش را بدهند که غالبا قسط هایش را هم نمی دهند.

– ما اگر نظام کشاورزی را اصلاح کنیم چرا روستاییان ما باید روستا را ترک کنند؟ اگر قرار است وام و تسهیلات پرداخت شود، محصول او خریداری شود، دلیلی برای ترک روستا وجود ندارد. ما تاکنون چندین بار جشن خودکفایی گندم گرفتیم، پس برای چه هنوز واردات داریم؟ این برای آن است که مدیریت وجود ندارد.

والیبال ما کجا قرار داشت و حالا کجاست؟ با همت و مدیریت می‌توان در سایر زمینه‌ها نیز رشد کرد. بچه‌های ما استعداد پیشرفت‌ها در سطح جهانی را دارند و همانطور که در والیبال نشان داده شد، در سایر عرصه‌های ورزش قهرمانی نیز موفق خواهیم شد.

جوانان عزیز! می‌دانم شما از سوءمدیریت و عملکرد دولت ناراحتید، می‌دانم سفر‌ه‌های شما و کسب و کار شما آسیب دیده، ولی با امید تمام پای صندوق رای بیایید و بدانید این سرخوردگی‌ها پایان خواهد یافت.

  • نویسنده : یوسفی
  • منبع خبر : فارس