«دیدن این فیلم جرم است» زیرزمینی تولید شد – اخبار سینمای ایران و جهان
«دیدن این فیلم جرم است» زیرزمینی تولید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

[ad_1] سینماپرس: معاون تازه ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره اکران «دیدن این فیلم جرم است» گفت: دیدن هیچ فیلمی جرم نیست و در حالی که سرنوشت این فیلم را با سریال «گاندو» گره زده اند، هیچ ارتباطی بین سرنوشت این فیلم و حواشی گاندو وجود ندارد. به گزارش سینماپرس، محمد صابری امروز در برنامه […]

[ad_1]

سینماپرس: معاون تازه ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره اکران «دیدن این فیلم جرم است» گفت: دیدن هیچ فیلمی جرم نیست و در حالی که سرنوشت این فیلم را با سریال «گاندو» گره زده اند، هیچ ارتباطی بین سرنوشت این فیلم و حواشی گاندو وجود ندارد.

به گزارش سینماپرس، محمد صابری امروز در برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» میزبان محمدرضا شفاه تهیه کننده و رضا زهتابچیان کارگردان «دیدن این فیلم جرم است» بود که با گذشت ۷ ماه از حضور در جشنواره فیلم فجر، تکلیف اکران عمومی آن مشخص نشده است.

شفاه در این باره گفت: ما می‌دانستیم داریم فیلمی می‌سازیم که از انتخاب اسم که روی آن هم نظر بودیم تا مسائل دیگر خلاف جریان معمول است اما فکر نمی کردیم به نیمه دوم سال نزدیک بشویم و بعد از این همه رایزنی موفق نشویم آن را اکران کنیم. حتی درباره اصلاحات آن هم به توافق نرسیم.

فیلم ما از سخت‌گیرترین مخاطبان تشویق شد

وی افزود: علی رغم استقبالی که از این فیلم در جشنواره شد، در حوزه‌های تخصصی سعی می کنند آن را نادیده بگیرند اما «دیدن این فیلم جرم است» در سالن رسانه ها که سختگیرترین سالن ها است بسیار تشویق شد. موفقیت این فیلم خیلی بزرگ بود در حالی که ساخت این فیلم در شرایط ناعادلانه تولید بسیار سخت بود.

این تهیه کننده ادامه داد: ما جلساتی با آقایان در سازمان سینمایی داشتیم و من توضیحاتی داده ام از جمله اینکه از بین ۳۰ فیلم شرکت کننده در جشنواره فیلم فجر ۹۰ درصد آثار اکران یا تکلیفشان مشخص شده است اما هنوز تکلیف کار ما معلوم نیست.

شفاه تصریح کرد: این فیلم بلاتکلیف است هرکسی می تواند کمک کند فردا دم در ارشاد با هم برویم و مجوز اکران آن را بگیریم. بلاتکلیف بودن فیلم امر واضحی است و ما هم علاقه ای به این شرایط نداریم. ما دوست داریم با مردم حرف بزنیم و واکنش هایی که گرفته ایم ما را ترغیب می کند که اکران را جلو بیندازیم.

هیچ کدام از دو جناح ما را حمایت نکردند

وی درباره حمایت رسانه ملی از این فیلم تاکید کرد: رسانه ملی شامل تعداد زیادی شبکه و برنامه است و اسم حضور در یک برنامه را حمایت رسانه ملی نمی گذارم. ما نه حمایت رسانه های آن طرف آبی را داریم نه رسانه های داخلی و از هر دو جناح که اسامی رسانه هایشان مشخص است کسی ما را کمک نکرده است.

رضا زهتابچیان کارگردان فیلم نیز در سخنانی گفت: از قبل از ساخت از مراحل پر پیچ و خم گرفتن پروانه ساخت و تولید دشوار فکر نمی کردیم تا این حد برای اکران هم دچار دردسر شویم.

وی تصریح کرد: فیلم ما تنها است و گرچه موافقانی داریم، اما مخالفان ما قوی تر از موافقان هستند. تولید این فیلم سال ۹۵ آغاز شد و بعد از یک ماه و نیم پیش تولید، کار متوقف شد و به ما گفتند این فیلم خط قرمز ما و غیرقابل مذاکره است. گذشت تا من می خواستم در سال ۹۶ فیلمنامه اجتماعی دیگری را با شفاه کار کنم که به کسری بودجه خوردیم. سال ۹۷ ما دوباره برای «دیدن این فیلم جرم است» اقدام کردیم و به حوزه هنری رفتیم، اما باز هم هیچکس پای کار نیامد، حتی برخی از سازمانهای سینمایی گفتند ما نیستیم. تا اینکه سرانجام آقایان حمزه زاده و مومنی شریف به ما گفتند ما هستیم و کار شروع شد.

فیلم ما پروانه ساخت داشت اما زیرزمینی تولید شد!

این کارگردان یادآور شد: ما با خودمان گفتیم حوزه هنری هست و دیگر خیالمان راحت است. فیلم ما در یک پایگاه بسیج می گذرد اما حتی سازمان بسیج پای کار نیامد. فیلم که شروع شد ما مجوز ناجا را نتوانستیم بگیریم. ۲۰ جلسه فیلم را تولید کرده بودیم و برایمان عجیب بود فیلممان پروانه ساخت دارد اما زیرزمینی تولید می شود! یک ماشین پلیس نمی توانستیم بگیریم و حتی وضعیت مالی مان به نحو شد که یکی از آن مگان ها ماشین آقای مومنی است!

زهتابچیان تصریح کرد: فیلم ما فاقد پایگاه رسمی است. درباره فیلمی که رنگ و بوی اپوزیسیون دارد، حمایت خیلی‌ها جذب می شود اما همه اول که فیلمنامه ما را می‌خواندند خوششان می‌آمد اما بعد که جلو می‌رفتند می‌گفتند اینکه ما را هم زده است! ما همه جریان‌های قدرت را نقد می‌کنیم. خیلی‌ها با آلرژی فیلم را دیدند اما ندیدند و با پیش فرض آن را دیدند.

گفتند از در و دیوار می خواهند جلوی ساخت فیلم را بگیرند

وی ادامه داد: ما متحمل بهتانهای زیادی شدیم. ما در حالی که می توانستیم برای چندین جلسه با۲۰ میلیون یک پایگاه بسیج را بگیریم مجبور شدیم به مسجد یک کارخانه در خارج از شهر برویم و شبی دو میلیون هزینه کنیم. اواسط تولید از ما می خواستند هرچه زودتر کار را تمام کنیم. کیفیت برای ما مهم بود اما آقای حمزه زاده به ما می گفتند از در و دیوار دارد می آید که جلوی تولید فیلم را بگیرید. حین ساخت هم همه مخالف ما بودند و هر سازمان و نهادی به جز حوزه هنری و سازمان تبلیغات که سپر بلای ما شده بود و به نفس نفس افتاده بود، هر سازمانی کوچکترین کمکی به ما کرده ما را رسوا کند و مچ مظلوم نمایی ما را بگیرد.

نقد فیلم ما به جریان قدرت و ثروت است که در هیچ نهادی خلاصه نمی شود

شفاه نیز با بیان اینکه فیلم ما نقد جریان قدرت و ثروت است و در هیچ کشوری قدرت و ثروت در یک نهاد خلاصه نمی شود، اذعان کرد: قدرت و ثروت دست بزرگی است که در همه جا هست. فیلم ما تلاش کرده این موضوع را به نقد بکشد و فشاری که به ما وارد می شود فقط از سوی دولت نیست و فیلم ما دارد جریان بزرگتری را نقد می کند. اگر اینگونه نبود موفق نمی شدند جلوی اکران ما را بگیرند. ما موافقانی هم داریم اما زور آنها کمتر از مخالفان ما است. ما در زمانه ای زندگی می کنیم که ۸۰ میلیون نفر ۶، ۷ ماه است منتظرند ویلای یک خانم خراب شود و او توانسته مقابل همه بایستد و این امر را به تاخیر بیندازد. یا از آن طرف کسی را می شناسیم، آدمی که سالها نزدیک به مقامات بوده و حالا مشخص شده چه فسادهایی داشته. ما نمی توانیم این ها را نگوییم و بزک رسانه ای کنیم. ما با نسلی از جوانانی مواجهیم که همانقدر که به اقتدار ایران معتقدند و اگر پیش بیاید در هر زمینه ای افتخارآفرینی می کنند، حساس هم هستند. فیلم ما درباره دشمن خارجی نیست و درباره افرادی است که به خاطر منافع خودشان منافع ملی را زیرپا می گذارند.

اظهارنظر معاون تازه ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره فیلم چه بود؟

در ادامه صابری به گفتگوی تلفنی خود با محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون تازه ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره «دیدن این فیلم جرم است» اشاره کرد که طباطبایی‌نژاد اجازه داده از او در برنامه نقل شود و تاکید کرده درباره مشکل اکران این فیلم پای «گاندو» در میان نیست.

وی تصریح کرد: دیدن هیچ فیلمی جرم نیست و در حالی که سرنوشت این فیلم را با سریال «گاندو» گره زده اند، هیچ ارتباطی بین سرنوشت این فیلم و حواشی گاندو وجود ندارد.

شفاه در این خصوص گفت: دوستان به ما گفته اند صبر کنید. ما ۴ سال برای گرفتن مجوز صبر کرده ایم و از جشنواره فجر هم ۷ ماه گذشته، این صبر می تواند ۷ سال طول بکشد! مسئله ارتباط دادن این فیلم با حواشی سریال گاندو هم بهانه جویی است و اگر اینطور باشد هرچیزی را می توان به این موضوع ربط داد.

رعایت کردن جانب انصاف در فیلم

زهتابچی نیز در پایان بیان کرد: ما به فلان روحانی اصلاح طلب گرفه تا فلان آیت الله اصولگرا یا سرهنگ ارتش و سپاه و … در این فیلم نقد کرده ایم. فلان بسیجی دو آتشه در فیلم حرکت اشتباه انجام می دهد یا از فلان آقای دخترباز حرکت مردانه ای سر می زند. ما این فیلم را برای مردم ساخته ایم و خدا را شاکریم که جواب آن را از مردم گرفته ایم. در ایام جشنواره اکرانمان را با دو سه ردیف خالی شروع کرده ایم، بعد بلیت کف سالن می فروختیم و سرانجام اکران های فیلم با سانس ویژه همراه بود.

[ad_2]

Source link