راه برون‌رفت از رویدادهای ناگوار هنر انقلاب دور شدن از سلیقه شخصی مدیران است/ این فکر که فرهنگِ انقلاب تمام شده یک پُز روشنفکریِ دروغین است
راه برون‌رفت از رویدادهای ناگوار هنر انقلاب دور شدن از سلیقه شخصی مدیران است/ این فکر که فرهنگِ انقلاب تمام شده یک پُز روشنفکریِ دروغین است

سروش سینما/ حسین مسافرآستانه تنها راه برون‌رفت از رویدادهای ناگوار فرهنگ و هنر انقلاب را تنظیم اساسنامه‌های درست، سیاست‌گذاری‌‌های دقیق و پایداری آنها و دور شدن از سلیقه شخصی مدیران تازه دانست.

«حسین مسافرآستانه» دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در مورد رویدادهای جشنواره‌ای پس از انقلاب و میزان موفقیت‌های آنها تصریح کرد: جشنواره‌های انقلابی بسیاری پس از انقلاب شکل گرفتند که امروزه دیگر نامی از آنها نیست. این جشنواره‌ها که معمولا در دوره خود موفقیت‌هایی هم داشتند به سادگی فراموش شدند، چرا که برپایی آنها تداوم نداشت و اساسنامه‌ای مدون برای آنها تنظیم نشده بود. از طرفی هم تغییرات پیاپی مدیریت‌ها در سازمان‌های فرهنگی و هنری مربوطه به هر یک از جشنواره‌ها و رویدادها، لطمه‌ای جبران ناپذیر به آن جنبش‌های فرهنگی و هنری می‌زد.

مسافرآستانه ادامه داد: برخی جشنواره‌های تئاتری همانند جشنواره تئاتر دفاع مقدس که امروزه با عنوان جشنواره تئاتر مقاومت به کار خود ادامه می‌دهد، به خوبی در حوزه هنر انقلاب جریان‌سازی کردند. این جشنواره که نقطه آغازین بسیاری از چهره‌های تئاتری موفق امروز کشور بود با تغییرات ناگهانی مدیریت‌های سازمان‌های حامی خود، دچار اختلال‌های جدی شد و تا حد زیادی نیروها و پتانسیل‌های واقعی هنر انقلاب را که در این جشنواره شکل گرفته، رشد کرده و در حد حرفه‌ای ظاهر شده بودند از هم پراکنده کرد.

دبیر چندین دوره از جشنواره تئاتر دفاع مقدس یادآور شد: بهترین راه‌حل برون‌رفت از این رویدادهای ناگوار برای فرهنگ و هنر انقلاب کشور، تنظیم اساس‌نامه‌های درست، سیاست‌گذاری‌‌های دقیق و پایداری آنها است، آنچنان که هیچ مدیر تازه‌ای نتواند به راحتی و بر اساس سلیقه‌های شخصی خود آن رویداد هنری را به دست بگیرد.

مسافرآستانه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش، ظهور و بروز هنر انقلاب در تئاتر را خودجوش و خودساخته دانست و گفت: هنرمندان تئاتر کشور در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن به صورت خودجوش و خودخواسته به سوی آثاری با مضامین انقلابی حرکت کردند. این روند تا جایی پیش رفت که حتی در دوران هشت سال دفاع مقدس و در خط مقدم جبهه‌های مقاومت برابر ارتش رژیم بعث عراق، علاقه‌مندان و هنرمندان به تئاتر اقدام به تولید و اجرای نمایش می‌کردند.

او ادامه داد: نمایش‌های تولید شده در دوران دفاع مقدس عموما با موضوعات انقلابی به منظور روحیه بخشی به رزمنده‌ها بود و بسیاری از عوامل اجرای تئاتر نیز همان رزمنده‌های حاضر در هر منطقه عملیاتی بودند.

این مدیر فرهنگی و هنری خاطرنشان کرد: انقلاب مردمی سال ۵۷ هنرهای گوناگون از جمله تئاتر جهت‌دهی کرد و بیش از پیش آن را به سوی مضامین ارزنده انسانی هدایت کرد. ذات حقیقی هنر و تمامی رشته‌های منشعب از آن پاک و مقدس است و انقلاب اسلامی هم با ریشه و پایه‌ای دینی و مذهبی هنر را در به نمایش گذاشتن حقیقت وجودی هنر یاری کرد.

مسافرآستانه با تاکید بر نقش و اهمیت هنر در انتقال مفاهیم انقلابی به جان عموم مردم گفت: به قول مقام معظم رهبری هیچ اندیشه‌ای ثابت و پابرجا نخواهد ماند مگر آنکه با هنر آمیخته شود. بر اساس بیانات رهبری، مفاهیم انقلابی به واسطه هنر به جان و دل عموم مردم می‌نشیند و با تمام وجود درک خواهد شد. بنابراین اگر امروزه جای فرهنگ انقلابی در جامعه خالی‌ست، یعنی اینکه در جامعه هنری نقش درستی برای آن فرهنگ ایفا نشده است و استمرار فعالیت هنری در این زمینه می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد.

او در همین راستا اضافه کرد: فرهنگ انقلاب و مقاومت فرهنگ ارزشمندی است که هر انسان آزاده‌ای با هر عقیده‌ای در هر کجای جهان اگر به آن پایبند باشد زیر بار ظلم نخواهد رفت و این همان درسی است که ما باید از عاشورا گرفته باشیم.

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه «هنر انقلاب محل رشد نهال‌هایی است که امروزه فرهنگ و هنر کشور از وجودشان بهره می‌برد.» تصریح کرد: ما چه مسئول باشیم چه نباشیم به فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس بدهکاریم. به شهدا بدهکاریم. شعار ندهیم و عمل کنیم. هرچه از دوره تاریخی انقلاب و دفاع مقدس فاصله می‌گیریم باید نگاه تحلیل‌گرانه و منطقی‌تری داشته باشیم، تا ماندگاری این فرهنگ تضمین شود.

مسافرآستانه با تاکید بر نیاز ما به نگاه منطقی و تحلیل‌گرانه نسبت به شخصیت‌های انقلابی و وقایع مرتبط با آن مثل دفاع مقدس، گفت: این نیاز را باید از طریق آثار هنری به نسل بعدی منتقل کنیم تا بتوان پایداری فرهنگ انقلابی را تضمین کرد. نگاهی که در سطح جهانی هم قابل ارائه است. این فرهنگ مثل فرهنگ عاشوا است.

این هنرمند و پیشکسوت تئاتر انقلاب و دفاع مقدس همچنین خاطرنشان کرد: بعضی معتقدند که انقلاب اسلامی برای آن دوره بوده و تمام شده است. امروزه نیازها و خواسته‌ها چیز دیگری است. سلیقه‌ها تغییر کرده و ما نسبت به آن فرهنگ احساس نیاز نمی‌کنیم. این یک اشتباه فاحش روشنفکرمعابانه است که آنها به ما تزریق می‌کنند. اسم آن را روشنفکر نمی‌گذارم چون این پُز روشنفکری دروغین است که متاسفانه در دوره‌های مختلف جامعه تاثیرگذار است.

او در پایان یادآور شد: اگر ما در هر دوره‌ای به فرهنگ عاشورا نیازمندیم و می‌گوییم «کل یومٍ عاشورا و کل ارضٍ کربلا»، پس کل یوم انقلاب و دفاع مقدس و کل ارض شهرهای انقلابی و مناطق جنگی همچنان می‌تواند به عنوان یک فرهنگ، ساری و جاری باشد.

  • نویسنده : کامکار
  • منبع خبر : ایلنا