روایت کارگردان «شب آفتابی» از سختی‌های تامین سرمایه
روایت کارگردان «شب آفتابی» از سختی‌های تامین سرمایه

نشست خبری انیمیشن سینمایی «شب آفتابی» با حضور الهام باجلان(طراح کارکتر)، آزاده مدنی(مجری طرح و طراح صحنه)، عادل مدنی(کارگردان فنی)، مریم حبیبی(دستیار کارگردان)، علی مدنی(کارگردان)، زهرا مشتاق(تهیه‌کننده)، یونس لطفی(نویسنده)، آرمین رهبر(آهنگساز)، گلناز ثانی(انیماتور) و با اجرای احسان کرمی در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد. کرمی در ابتدای این نشست درگذشت همسر علی نصیریان […]

نشست خبری انیمیشن سینمایی «شب آفتابی» با حضور الهام باجلان(طراح کارکتر)، آزاده مدنی(مجری طرح و طراح صحنه)، عادل مدنی(کارگردان فنی)، مریم حبیبی(دستیار کارگردان)، علی مدنی(کارگردان)، زهرا مشتاق(تهیه‌کننده)، یونس لطفی(نویسنده)، آرمین رهبر(آهنگساز)، گلناز ثانی(انیماتور) و با اجرای احسان کرمی در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

کرمی در ابتدای این نشست درگذشت همسر علی نصیریان را تسلیت گفت و اعلام کرد قرار بود امروز برنامه‌ای برای حضور این بازیگر در پردیس ملت داشته باشیم که با این اتفاق منتفی شد.

مشتاق با بیان اینکه از آقای داروغه‌زاده بسیار متشکر هستم که در اینجا حضور دارند،  ادامه داد: کار انیمیشن بسیار سخت است و سخت‌تر از آن قضاوت کردن است. چون آنقدر نمونه‌های خوب خارجی داریم که کار سخت‌ می‌شود. من از نیمه راه به این گروه پیوستم. موقعی که کار را شروع کردند، تهیه‌کننده شخص دیگری بود. من با کمک فارابی از نیمه راه به عنوان تهیه‌کننده به این کار پیوستم.

علی مدنی درباره تولید این انیمیشن گفت: از سال ۸۴ ساخت اولین کارم را شروع کردم. بعد از سه ماه شکست خوردم. سال ۸۸، بار دیگر کاری را شروع کردم ولی تصمیم گرفتیم کاری کنیم که سرمایه‌گذارها تشویق به ساخت انیمیشن شوند. پیشنهاد ۱۰۰ میلیونی به یکی از ارگان‌ها دادم که در سال ۹۲ شکست خورد.

او تاکید کرد: دلیل این شکست‌ها بی‌تجربگی ما، دیر آمدن کارها، اختلاف بین تهیه‌کنندگان، بالا بردن کیفیت در نیمه راه تولید و …بود مثلا یک  شرکت هواپیمایی قطر بود که می‌خواست سرمایه‌گذاری کند، اما چون تحریم بودیم نمی‌توانستیم پول را منتقل کنیم.

مدنی تاکید کرد: سال ۹۲ ساخت «شب آفتابی» را شروع کردیم. سال ۹۵ تهیه‌کننده اول، سرمایه‌اش را خواست. از روی دوستی خانم مشتاق تهیه‌کنندگی کار را برعهده گرفتند.

مشتاق در پاسخ به این سوال که چطور وارد تهیه‌کنندگی شده،  گفت: من همچنان خبرنگار هستم. کارت تهیه‌کنندگی داشتم اما خواستم که کارت مرا در جشنواره به عنوان خبرنگار صادر کنند. البته سال‌هاست در صداوسیما کار تهیه‌کنندگی را انجام می‌دهم.

او تاکید کرد: وزارت ارشاد و بخش سازمان سینمایی برای کسانی که مایل به ساخت انیمیشن هستند، تسهیلاتی قائل هستند.  ما هم با توجه به علاقه‌ای که به سینمای نوجوان داشتیم کار را پیش بردیم.

لطفی نویسنده این انیمیشن هم در پاسخ به این سوال که استفاده از توپ‌های سرگردان چه کارکردی در پیش برد قصه دارد، گفت: یک اتفاق در زیر متن می افتد که به آن توپ‌ها ارتباط دارد. معتقد هستم یک زیرمتن در کار ما هست، باید نقطه به نقطه جلو برویم.

علی مدنی در پاسخ به این سوال که آیا به فکر طراحی محصولات جانبی برای «شب آفتابی» هستید،  گفت:  ۵ نفر از ما علاوه بر خانم مشتاق سرمایه‌گذار هستیم. تا هفته پیش حتی پروسه تولید این فیلم تمام نشده بود. من دفعه دومم بود که با شما کار را می‌دیدم. اصلا فرصتی نداشتیم که بخواهیم به تولید محصولات جانبی فکر کنیم.

مدنی درباره اینکه چرا مادر خانواده در خانه‌اش روسری سر کرده است، گفت: ما برای احتیاط این کار را کردیم. اگر اجازه دهند، حذفش می‌کنیم.

آزاده مدنی درباره اینکه چرا تعداد المان‌های شهری در فیلم کم است، گفت: از سال ۹۲ هر شش ماه فکر می‌کردیم در حال تمام کردن کار هستیم. چون همه‌اش به حضور در جشنواره فیلم فجر فکر می‌کردیم. من می‌پذیرم که اجزای هویت‌ساز فیلم ما بسیار کم است. این را می‌دانم و بابتش شرمنده هستم.

او ادامه داد: اینجا برایمان هویت‌بخشی معنایی نداشت،  چون نمی‌خواستیم به منطقه خاصی اشاره کنیم.

علی مدنی هم درباره هزینه تولید ساخت این انیمیشن توضیح داد: ۲۰۰ میلیون نقدینگی به فیلم تعلق گرفت که ۱۰۰ میلیون برای کار اول بود. و برای این فیلم هم ۱۰۰ میلیون صرف شد.

در ادامه نشست «شب آفتابی»، آرمین رهبر درباره موسیقی این انیمیشن گفت: موسیقی در ایران به سمت ساده‌سازی رفته است.  من همیشه دغدغه ورود موسیقی کلاسیک به انیمیشن را داشتم. در انیمیشن دنیا فضا برای استفاده از موسیقی کلاسیک بسیار باز است. در کارهای زنده، ‌ شما مجبور هستید از تلفیق استفاده کنید.

او ادامه داد: کار موسیقی این انیمیشن حدود یک ماه طول کشید. به خاطر فانتزی بودن کار از موسیقی ارکستر استفاده نکردیم. موسیقی فیلم شبیه پاپ بود.

مشتاق در پاسخ به این سوال که آیا به نظرتان پایان فیلم را می‌شد در مدت کوتاه‌تری به پایان رساند؟، گفت: دیدن فیلم به نظرم سلیقه‌ایست. البته فکر می‌کنم پایان فیلم جایی دارد که بخواهیم آن را کمتر کنیم.

لطفی درباره صندوقچه و منطق حضور شخصیت‌های حیوان و انسان باهم توضیح داد: صندوقچه می‌تواند هر چیز ارزشمندی باشد که در یک تمدنی مرکزیت دارد. هیچ‌جا توضیح روشنی درباره صندوقچه وجود ندارد و فقط به نقش این صندوقچه در نظم و امنیت شهر اشاره می‌کند، امکان خوانش برای هر نوع فرهنگی وجود دارد.

او ادامه داد: هیچ قاعده خاصی وجود نداشت. شما اگر بخواهید به شخصیت‌های بد و خوب تقسیم کنید، در هر دو گروه حیوان و انسان وجود داشتند. قاعده خاصی وجود ندارد.

باجلان نیز درباره طراحی شخصیت‌ها گفت: می‌خواستیم شخصیت‌ها طوری طراحی شوند که راحت‌تر انیمیت شوند. تلاش شد شبیه شخصیت‌های رئال نباشند.

در ادامه نشست پرسش و پاسخ انیمیشن «شب آفتابی» عادل مدنی درباره کارگردانی فنی فیلم گفت: حجم مشکلات فنی بسیار بود دلیل اصلی آن هم به نبود بودجه برمی گردد. آنقدر امکانات کم بود که حتی کارت گرافیک نداشتیم که بتوانیم رندر بگیریم. در نهایت مجبور شدیم به سمت موتورهای بازی برویم تا بتوانیم کار را رندر بگیریم. ناامید بودیم که یک شرکت ژاپنی نرم‌افزار بازی را منتشر کرد که ما توانستیم در حد امکاناتش از آن استفاده کنیم.