سینما می‌فروشد؛ اما کم
سینما می‌فروشد؛ اما کم

سروش سینما/ تعطیلی و بازگشایی سینماها آنقدر طی این یک و سال‌واندی تکرار شد که شایع‌ترین سوال این روزها درباره سینما این است؛ سینماها باز اند؟ بله. فیلم‌ها هم می‌فروشند؛ اما کم.

تعطیلی گاه و بی‌گاه سینما و فروش کج‌دار و مریز گیشه حالا برای هنرمندان و مخاطبان هنر هفتم به عادت تبدیل شده است. عادت بدی که امیدواریم زودتر از سر سینما کم شود فروش پایین فیلم های سینمایی است.

البته طی این یک سال و چند ماه برخی فیلم‌های مانند دینامیت رونق نسبی را به گیشه داده‌اند اما این تک موردی‌ها هم نتوانسته سینما را حتی به روزهای اوج فروش خود نزدیک کند.

در این بین بسیاری از منتقدان و مدیران سینمایی معتقدند در این شرایط سخت کرونایی باید سراغ فیلم‌های خاص که کنجکاوی بسیار مخاطبان را برانگیخته رفت تا شاید رونق را تا حدودی به سینما بازگرداند.

اما بررسی میزان فروش این روزهای سینما همچنان با اختلاف بسیار به فیلم سینمایی دینامیت به کارگردانی مسعود اطیابی اختصاص دارد.

این فیلم با فروش ۷ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان رکورد نسبتا خوبی را طی ۳ هفته اکران در این شرایط از خود بر جا گذاشته است.

در این فیلم کمدی هنرمندانی چون پژمان جمشیدی، احمد مهرانفر، محسن کیایی، نازنین بیاتی، نادر سلیمانی و امید روحانی ایفای نقش کرده‌اند.

دینامیت روایت ماجراهای خانه‌ای است که افرادی مختلف در آن سکونت دارند. دو دختر جوان، یک ساقی، دو طلبه و… ازجمله ساکنان خانه دینامیت هستند که تضادهای فکری آنها به سمت و سوی وقوع اتفاقات طنازانه می‌رود…

فیلم سینمایی خورشید به کارگردانی مجید مجیدی که اگر در شرایط عادی سینماها اکران می‌شد با استقبال بسیار مخاطبان و سینما دوستان همراه می‌شد، حالا دومین فیلم پرفروش شده و توانسته فروش یک میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومانی را تجربه کند.

خورشید با بازی علی نصیریان، جواد عزتی، روح الله زمانی و طناز طباطبایی برای اولین بار در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست در این جشنواره جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را دریافت کند.

روح الله زمانی بازیگر این فیلم توانست در جشنواره فیلم ونیز جایزه استعدادهای نوظهور این جشنواره را دریافت کند. همچنین فیلم خورشید به عنوان نماینده ایران در جشنواره اسکار ۲۰۲۱ معرفی شد و جزو ۱۵ فیلم برگزیده‌ این مراسم قرار گرفت.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: علی کودک دوازده ساله ای است که همراه دوستانش با دزدی قطعات و کار در یک انبار لاستیک، زندگیشان را می‌گذرانند تا اینکه با پیشنهاد جدیدی از سوی خلافکاران محل مواجه می‌شوند.

فیلم هفته‌ای یکبار آدم باش به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی که فروش خوبی را تجربه کرده بود حالا بعد از ۱۰ هفته به مکان سوم پرفروش ها سقوط کرده است.

این فیلم که در ژانر کمدی ساخته شده در مجموع فروش یک میلیارد و ۳۷۲ میلیون تومان را تجربه کرده است.

هفته‌ای یکبار آدم باش با بازی پژمان جمشیدی، پژمان بازغی، رعنا آزادی ور و ساغر قناعت تولید شده که روایتگر زندگی دو برادر با سبک متفاوت است که به واسطه بیماری پدر، آینده آنها دچار تغییر و تحول می‌شود.

چهارمین فیلم پرفروش به تک‌خال به کارگردانی مجید مافی اختصاص دارد که هنرمندانی چون پوریا پورسرخ، سحر قریشی، شبنم قلی‌خانی، یوسف تیموری و امیر کربلایی‌زاده در آن ایفای نقش کرده‌اند.

این فیلم به تهیه‌کنندگی محمدحسین فرحبخش که در سکوت خبری ساخته شد حالا بعد از ۱۵ هفته نمایش ۹۶۰ میلیون تومان فروخته است.

تک خال یک کمدی موزیکال است درباره مردی گرفتار در میان بانوان متعدد؛ این مرد تلاش دارد با خویشتن‌داری، در مسیر راست قرار گیرد ولی درستکاری در روزگار غلبه ناراستی‌ها، کار ساده‌ای نیست…

پنجمین فیلم پرفروش فصل بهار آخرین ساخته مسعود کیمیایی خون شد است که ۱۹۲ میلیون تومان فروش کرده است.

این فیلم به تهیه کنندگی جواد نوروز بیگی و با بازی سعید آقاخانی، نسرین مقانلو، سیامک انصاری، لیلا زارع و هومن برق نورد در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

داستان خون شد به مثابه خانه‌ای قدیمی است که همه چراغ‌هایش خاموش بوده و هیچکس نیز در اتاق‌هایش ساکن نیست. در این میان یکی از ساکنان این خانه می‌آید و همه چراغ‌ها را روشن می‌کند…

فیلم پرحاشیه لاله به کارگردانی اسدالله نیک نژاد که تقریبا تولید آن ۴ سال طول کشید نیز از دیگر فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۰ است که حالا بعد از ۱۵ هفته نمایش ۹۰ میلیون تومان فروخته است.

لاله به تهیه کنندگی پروانه پرتو، با بازی نیکی کریمی، همایون ارشادی، میترا حجار، سام قریبیان، آزیتا حاجیان و لیلا اوتادی تولید شده است.

این فیلم درباره زندگی لاله صدیق، قهرمان اتومبیل‌رانی ایران است و چالش‌ها و مشکلاتی که این راننده حرفه‌ای با آن مواجه بوده را به تصویر کشیده است.

لاله به بخش رقابتی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر راه نیافت، به اکران ملحق شد و در حالی که در روزهای ابتدایی فروش نسبتاً مناسبی داشت حالا در مکان ششم پرفروش‌ها قرار گرفته است.

اما ۵ فیلم تازه اکران شده نیز به ترتیب فروش سیاه باز به کارگردانی حمید همتی ۳۲ میلیون تومان، مدیترانه ساخته هادی حاجتمند ۳۱ میلیون تومان، فیلم کوتاه هفت به کارگردانی امید اسدی ۶۲۴ هزار تومان، مراسم تدفین کلاغ‌ها ساخته ناصر قهرمانی ۳۶۲ هزار تومان و مستند ماه در تکه آینه به کارگردانی الهام حسامی ۳۲۱ هزار تومان را تجربه کرده‌اند.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که ۱۰ فیلم دوم تا یازدهم جدول اکران که از ۱۵ هفته تا ۲ هفته نمایش را پشت سر گذاشته‌اند به اندازه فروش ۳ هفته‌ای دینامیت هم نمی‌شود و این موضوع یک پیام روشن برای مدیران و شورای صنفی اکران دارد که چه فیلم‌هایی برای این روزهای کرونازده باید اکران شود.

 

 

ایرنا