شهاب حسینی در نقش فیزیکدان ایرانی ظاهر می‌شود
شهاب حسینی در نقش فیزیکدان ایرانی ظاهر می‌شود

سروش سینما/ شهاب حسینی بازیگر یک فیلم زندگینامه‌ای شد که با تمرکز بر زندگی یک فیزیکدان و مخترع ایرانی-آمریکایی ساخته می‌شود.

شهاب حسینی بازیگر فیلم «فروشنده» برای ایفای نقش یک فیزیکدان و مخترع ایرانی-آمریکایی به نام «علی جوان» انتخاب شد. این فیلم را کوروش آهاری سازنده «شب» می‌نویسد و کارگردانی می‌کند.

جوان نخستین بار مفهوم لیزر گازی را در سال ۱۹۵۹ در آزمایشگاه‌های تلفن بل ارایه کرد. وی همچنین در زمینه فیزیک کوانتوم و طیف‌سنجی همکاری کرده بود. دستگاه لیزر نئون هلیومی که وی سال ۱۹۶۰ ساخت اکنون در موزه ملی تاریخ آمریکا در معرض دید عموم قرار دارد.

آهاری، حسینی و آلکس بریتو با کمپانی تولید فیلم پل میدیا حقوق ساخت فیلمی بر مبنای زندگی جوان را در اختیار دارند. دو دختر این فیزیکدان یعنی مایا و لیلا جوان نیز به عنوان مشاور و تهیه کننده اجرایی در این فیلم حضور دارند.

آهاری به تازگی کارگردانی فیلم ترسناک «شب» را انجام داده که به عنوان اولین فیلم تهیه شده در آمریکا که مجوز اکران در سینماهای ایران را پس از انقلاب کسب کرد، تاریخ‌ساز شد. «شب» از ۲۹ ژانویه در سینماهای آمریکا و هم‌زمان به صورت استریمینگ اکران می‌شود و بعد در اواخر سال در بازار جهانی به نمایش درمی‌آید.

بریتو برای تهیه فیلم جوان انتخاب شده است. این کمپانی پیش‌تر تهیه کننده «شب» و «نسل‌ها» و فیلم کوتاه ایرانی «کرختی» بود.

علی جوان سال ۱۹۴۸ به آمریکا رفت و تحصیلات خود را در مقطع دکترای فیزیک در دانشگاه کلمبیا ادامه داد. وی سال ۱۹۵۸ در حالی که عضو گروه تحقیقاتی آزمایشگاه بل بود، اصول لیزر گازی را پایه گذاشت. این فیزیکدان سپتامبر ۲۰۱۶ در ۸۹ سالگی از دنیا رفت. پنج دی روز تولد وی به عنوان روز لیزر در ایران نام گذاری شده است.

  • نویسنده : شکیبا
  • منبع خبر : مهر