علی نصیریان: امیدوارم پایان سال ۹۹ پایان کرونا در جهان باشد
علی نصیریان: امیدوارم پایان سال ۹۹ پایان کرونا در جهان باشد

سروش سینما/ بازیگر سریال «شهرزاد» با ابراز امیدواری از اینکه پایان سال ۹۹ پایان کرونا در جهان هم باشد، گفت: به مشکلات معیشتی مردم آگاه هستم اما کرونا مسئله شخصی نیست و برای از بین رفتن آن همه با هم باید شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنیم.

علی نصیریان در گفت‌وگو با ایرنا درباره شرایط ویژه نوروز امسال، اظهار داشت: عید برای ایرانیان همیشه شرایط و خاطرات خاصی دارد اما گاهی وقت‌ها شرایط طوری پیش می‌رود که باید به احترام همدیگر از برخی خواسته‌ها و علاقمندی‌های خود بگذریم.

وی افزود: من سال گذشته که ماه‌های ابتدایی ورود کرونا به ایران بود عید را در خانه ماندم و تا امسال که نوروز سال ۱۴۰۰ از راه رسیده است همچنان تا ضرورت خیلی جدی پیش نیاید از خانه خارج نمی‌شوم.

این بازیگر سینما و تلویزیون با تاکید بر اینکه طی این یک سال اخیر هیچ پیشنهاد بازی را نپذیرفته است، گفت: تلاش کردم برای کمک به کادر درمان همه قوانین بهداشتی را رعایت کنم اما موضوع این است که این ویروس ماجرای شخصی نیست و همه باهم باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

نصیریان با ابراز ناراحتی از اینکه به واسطه شیوع کرونا هموطنان، هنرمندان و حتی ورزشکاران خوبی را از دست دادیم، گفت: از دست دادن این عزیزان جبران ناپذیر است بنابراین تا آنجا که امکان در خانه ماندن را داریم، خوب است رعایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه به مشکلات مردم آگاهی دارم، افزود: همه ما مشکلاتی داریم برخی هم مشکلات معیشتی دارند که واقعا سخت است اما جان آدم از هر چیزی مهمتر است.

نصیریان خاطرنشان کرد: مطالعه و فیلم دیدن مهمترین کاری است که این روزها انجام می‌دهم و نوروز هم احتمالا به همین منوال خواهد گذشت.

علی نصیریان سال ۱۳۱۳ شمسی در میدان شاهپور خیابان مهدی خان به دنیا آمد. وی در سال‌های کودکی از طریق تماشای تعزیه به هنر نمایش علاقمند شد. او همچنین شیفتهٔ معرکه‌گیری، پرده‌خوانی، نقالی، خیمه‌شب‌بازی و نمایش‌های تخت حوضی بود.

نصیریان از دههٔ ۱۳۳۰ در نمایش‌های حرفه‌ای، بازیگری و نویسندگی می‌کرد و از اعضای آغازین گروه هنر ملّی بود. او بیش از ۱۰ نمایشنامه نوشته است. وی در سال ۱۳۳۵ جایزهٔ نخستین مسابقهٔ نمایش‌نامه‌نویسی را برای نمایش بلبل سرگشته دریافت کرد. در سال ۱۳۳۶ اداره هنرهای نمایشی و سپس تلویزیون در ایران تأسیس شد و نصیریان به استخدام این اداره درآمد و گروه تئاتر مردم را با عزت‌الله انتظامی، جعفر والی، رکن الدین خسروی و عباس جوانمرد تشکیل داد و به اجرای نمایشنامه‌هایی برای تلویزیون پرداختند. پس از افتتاح تماشاخانه سنگلج در سال ۱۳۴۴ نصیریان به همراه گروه خود در آنجا به فعالیت و اجرای تئاتر پرداختند.

فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویی نخستین فعالیت سینمایی او بود. آقای هالو، پستچی، کفش‌های میرزا نوروز، شیر سنگی، ناخدا خورشید، هزاردستان، سال‌های خاکستر، بوی پیراهن یوسف، میوه ممنوعه و شهرزاد از آثار شاخص این هنرمند پیشکسوت عرصه بازیگری است. نصیریان در اوایل دهه ۶۰ نقش قاضی شارع را در سریال سربداران و نقش ابوالفتح صحاف را در سریال هزاردستان بازی کرد، نقش‌هایی که بین تمام نقش‌هایش تا آن تاریخ، منحصر به فرد بودند.

نصیریان در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان چهره ماندگار ایرانی در رشتهٔ بازیگری تئاتر و سینما شناخته شد و نشان درجه یک هنری را دریافت کرد. او در سن ۸۴ سالگی در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۷)، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم مسخره‌باز کسب کرد و تبدیل به مسن‌ترین فردی شد که این جایزه را دریافت کرده‌است.

  • نویسنده : یوسفی
  • منبع خبر : ایرنا