فهرست کامل فیلم‌های حاضر در جشنواره ساندنس ۲۰۲۱ اعلام شد
فهرست کامل فیلم‌های حاضر در جشنواره ساندنس ۲۰۲۱ اعلام شد

جشنواره فیلم ساندنس اسامی فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف این رویداد سینمایی در سال ۲۰۲۱ را اعلام کرد.

به گزارش سروش سینما؛ موسسه ساندنس اسامی فیلم‌های حاضر در این دوره جشنواره ساندنس را که جمع‌وجورتر از همیشه و دربرگیرنده تنها ۷۲ فیلم بلند است اعلام کرد. سال پیش ۱۲۸ فیلم بلند در این رویداد سینمایی به نمایش درآمده بود.

این برنامه که برای مخاطبانش به صورت مجازی در ۷ روز در دسترس خواهد بود ۳۸ فیلم اول بلند از ۲۹ کشور را در برنامه‌هایش جای داده است. فیلم‌های «عبور» اولین ساخته ربکا هال و «سرزمین» اولین ساخته رابین رایت بازیگر نیز از جمله آنها هستند.

این دوره جشنواره در پلتفرم آنلاین آن از ۲۸ ژانویه تا ۳ فوریه در دسترس خواهد بود. این دوره فرش قرمزی پهن نمی‌کند و شمار برنامه‌های ستاره‌محور نیز احتمالا کمتر خواهد بود.

این جشنواره در عین حال به حمایت از فیلم‌هایی پرداخته که سال پیش امکان اکران در سینماها را نیافتند و چندین فیلم از فیلم‌های با لیبل جشنواره کن ۲۰۲۰ را در برنامه خود جای داده است. «جان و حفره» ساخته پاسکل سیستو و «مطبوع» ساخته نینجا تایبرگ و انیمیشن «فرار» ساخته جوناس پوهر راسموسن با موضوع پناهندگان از جمله این فیلم‌ها هستند.

برگزار کنندگان ساندنس ترجیح داده‌اند به محدودیت‌های ناشی از کرونا به عنوان یک فرصت نگاه کنند و به گفته تابیتا جکسون مدیر جدید جشنواره در حالی که سال ۲۰۲۰ برای همه پرآشوب بود اما جشنواره به شکل کامل برگزار می‌شود و این فرصت را فراهم می‌کند تا به سراغ راه‌کارهای جدید بروند.

از جمله این تغییرات ارایه ترکیبی از فیلم‌های داستانی و مستند در یک بخش برتر است که فیلم‌های با کیفیت بالاتر در آن به نمایش درمی‌آید. «در زمین» بن ویتلی، «زندانیان سرزمین ارواح» ساخته سیون سونو با بازی نیکلاس کیج، مستند موسیقایی ادگار رایت با عنوان «برادران اسپارکز» و مستندهایی از لوسی واکر و نانفو وانگ از جمله آنها هستند.

در حالی که برآورد شده که حدود ۳۵۰۰ فیلم باید امسال برای جشنواره ارسال شده باشد در مجموع ۵۰ درصد از فیلم‌های انتخاب شده ساخته یک کارگردان زن هستند که به معنی ۷۰ فیلم از ۱۴۰ فیلم است. ۷۱ فیلم را کارگردان‌های غیرسفیدپوست ساخته‌اند.

امسال ۱۰ فیلم در بخش رقابتی آمریکا جای دارند که «کودا» ساخته کارگردان و فیلمنامه‌نویس شیان هدر ، «یک مرد ساده بودم» به کارگردانی و نویسندگی کریستوفر موکوتو یوگی، «جوکی» ساخته کلینت بتلی و «عبور» به کارگردانی و نویسندگی ربکا هال از جمله آنها هستند.

۱۰ فیلم نیز در بخش رقابتی مستند آمریکایی به نمایش درمی‌آیند که «همه نور، هرجا» ساخته تئو آنتونی، «تابستان روح» ساخته احمر تامپسون و «سخت‌تر بکوش» ساخته دبی لام از جمله آنها هستند.

در بخش رقابتی داستانی جهان نیز ۱۰ فیلم جای دارند که شامل فیلم‌هایی از آرژانتین، اسپانیا، هند، کوزوو، آلمان، مالت، چین، برزیل، سوئد و لهستان می‌شود.

در بخش رقابتی مستند جهان نیز ۱۰ فیلم جای دارند که «فرار» از دانمارک، «میشا و گرگ‌ها» از بریتانیا و «زیباترین پسر دنیا» ساخته سوئد از جمله آنها هستند.

۱۰ فیلم نیز در بخش «نکست» یا «بعدی» جای گرفته‌اند که اولین اکران جهانی خود را تجربه می‌کنند.

در بخش برترین‌ها نیز ۱۴ فیلم جای گرفته‌اند که فیلم «ایمی تان:خاطرات ناخواسته» به کارگردانی جیمز ردفورد پسر فقید رابرت ردفورد که به تازگی درگذشت، «پل‌های خودت را بیار» ساخته لوسی واکر و «چطور تمام می‌شود» ساخته دریل واین از جمله آنها هستند.

در بخش نیمه شب نیز ۶ فیلم جای گرفته‌اند که «به خانه آمدن در تاریکی» ساخته جیمز اشکرافت از نیوزیلند و «خشونت» ساخته مدلاین سیمس از کانادا از جمله آنها هستند.

بخش اسپاتلایت نیز دربرگیرنده فیلم‌هایی است که در جشنواره‌های دیگر نمایش داده شده‌اند.

نمایش ویژه، جدید و سریال‌های مستقل از دیگر بخش‌های این دوره جشنواره ساندنس هستند.

  • نویسنده : شکیبا
  • منبع خبر : مهر