فیلمی از سودان برای اولین بار راهی اسکار شد/شما در 20 سالگی خواهید مرد!
فیلمی از سودان برای اولین بار راهی اسکار شد/شما در 20 سالگی خواهید مرد!

سروش سینما/ کشور آفریقایی سودان برای اولین بار در تاریخ سینمای این کشور یک فیلم را برای رقابت به اسکار می فرستد.

سودان برای اولین بار در تاریخ خود موفق به حضور در رویداد جایزه اسکار می شود. فیلم سینمایی «شما در بیست سالگی خواهید مرد» که توسط کنسرسیومی از شرکت های اروپایی و مصری اما با کارگردان و بازیگران سودانی تولید شده در گروه بهترین فیلم بلند بین المللی اسکار رقابت خواهد کرد.

این داستان روایت جوانی است که مرگ او در ۲۰ سالگی، به فاصله اندکی پس از تولد او پیشگویی می شود و این مساله بر سالهای زندگی و بزرگ شدن او سایه افکنده و بارهایی را که بر دوش یک نسل از جوانان سودان وارد می شود، به موازات آن مقایسه می کند.

منتقدان می گویند این فیلم که براساس داستان کوتاهی از «حمور زیادا»، رمان نویس سودانی ساخته شده، نشان می دهد که عرصه فرهنگی این کشور پس از دهه ها ظلم و ستم دوباره در حال بیدار شدن است.

 

 

این فیلم در میان تظاهرات گسترده علیه عمر البشیر تولید شد که در آوریل ۲۰۱۹ پس از ۳۰ سال حاکمیت بر کشور توسط ارتش سرنگون شد.

امجد ابو الاله، فیلمساز به آسوشیتدپرس گفت: این یک ماجراجویی بود. در خیابان ها اعتراضاتی صورت گرفت که با آغاز فیلمبرداری داشت به یک انقلاب تبدیل می شد.

قیام سودان در اواخر سال ۲۰۱۸ فوران کرد و با گسیل شدن مردم به خیابان ها که بسیاری از آنها را جوانان تشکیل می داد ، ارتش وارد عمل شد و رئیس جمهور را سرنگون کرد. از آن زمان به بعد، این کشور گذار شکننده ای را به سوی دموکراسی آغاز کرده و حکومتی را پایان داد است که سالها آزادی هنرمندان را محدود کرده بود.

انتخاب این فیلم برای اسکار در ماه نوامبر توسط وزارت فرهنگ این کشور، یک ماه قبل از دومین سالگرد آغاز قیام انجام گرفت.

 

  • نویسنده : شکیبا
  • منبع خبر : فارس