مستندهای محیط‌زیستی راوی مشکلات مردم در حال و آینده است
مستندهای محیط‌زیستی راوی مشکلات مردم در حال و آینده است

سروش سینما/ کارگردان مستند «دشت ممنوعه» با بیان اینکه این مستند به موضوع آسیب معادن بر محیط زیست می‌پردازد، گفت: مستندهای محیط زیستی بخشی از مشکلات مردم در حال و آینده را روایت می‌کند.

احمد آزاد کارگردان و تهیه‌کننده مستند دشت ممنوعه در گفت و گو با ایرنا درباره روند تولید این پروژه، اظهار داشت: این فیلم درباره معدن طلایی است که در قروه وجود دارد و آسیب‌های جدی برای مردم منطقه داشته است. این معادن آنقدر بر محیط زیست تاثیر منفی دارند که می توان پیش بینی کرد تا ده سال آینده با یک بحران در این منطقه مواجه باشیم. هفتاد درصد تصویربرداری انجام شده و امیدوارم این مستند برای حضور در جشنواره «سینماحقیقت» آماده شود.

وی ادامه داد: زمانی که مستند برفاب را تصویربرداری می‌کردیم متوجه این موضوع شدم و تصمیم گرفتم این مستند را بسازم. مستندهای محیط زیستی، درباره مردم و مشکلاتی هستند که امروز و فردا گریبان همه ما را خواهد گرفت و بخش مهمی از جامعه را درگیر خواهد کرد.

این مستندساز درباره مستند هما که مدتی است مشغول ساخت آن است، گفت: هما پرنده اسطوره ای ایرانیان، واقعی است و هنوز وجود دارد. رد پای هما در شاهنامه، اشعار مولانا و سعدی دیده می شود. هما، پرنده‌ای ویژه است که در ارتفاع ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ متری پرواز می کند و از آن تصویر و عکسی نیست. من تلاش زیادی کردم که در این مستند، به این پرنده بپردازم.

آزاد همچنین ساخت فصل لک لک‌ها با موضوعی اجتماعی را شروع کرده و مشغول تصویربرداری آن است. او با گلایه از بی‌توجهی به موضوع‌های محیط زیستی، گفت: توجه به موضوع‌ها و مضمون‌های خنثی و تکراری، سینمای مستند را کلیشه‌ای و بی تاثیر می‌کند. عنصری که سینمای مستند ما این روزها به آن نیازمند است، تنوع موضوع و توجه به مسائلی است که مردم با آن دست به گریبان هستند. مستندهای محیط زیستی بخشی از مشکلات مردم در حال و آینده را روایت می‌کند.

  • نویسنده : شکیبا
  • منبع خبر : ایرنا