سروش سینما : سینماپرس: «تهران دمشق»، «شورش علیه سازندگی» و «ستاره دختر ایران» روز گذشته در کنار آثار جدید جشنواره عمار توانستند اکران ویژه داشته باشند. نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و تقریبا تمام آثار مهم که شانس دریافت فانوس جشنواره را دارند، اکران و رونمایی شده‌اند. نهمین […]

سروش سینما :

سینماپرس: «تهران دمشق»، «شورش علیه سازندگی» و «ستاره دختر ایران» روز گذشته در کنار آثار جدید جشنواره عمار توانستند اکران ویژه داشته باشند.

نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و تقریبا تمام آثار مهم که شانس دریافت فانوس جشنواره را دارند، اکران و رونمایی شده‌اند. نهمین روز از این جشنواره در حالی به پایان رسید که مستندهای پر مخاطب روزهای گذشته، اکران مجدد داشتند. مستندهای «تهران دمشق»، «شورش علیه سازندگی» و «ستاره دختر ایران» مستندهایی بودند که در روزهای گذشته با استقبال خوبی همراه بودند و در روز نهم نیز اکران مجدد داشتند. 

در این روز هم‌چنین مستندهای «مسیر صلح» به کارگردانی روح‌الله رفیعی، «ربانک» به کارگردانی صادق زارع، «زخم الماس» به کارگردانی عزیز بابانژاد، «بی‌کارآفرین» به کارگردانی محمدرضا فهیمی، «آقا سعید» به کارگردانی مصطفی فتاحی و «حلقه عاشقان» به کارگردانی حامد کلجه‌ای اکران شد. جشنواره عمار، یک مهمان ویژه نیز داشت و آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری در سینما فلسطین حضور پیدا کرد و سخنرانی با موضوع «هنرمند و آینده» داشتند. 

ماجرای «مسیر صلح» مسلمانان در جشنواره عمار

مستند «مسیر صلح» به کارگردانی روح‌الله رفیعی، جدیدترین اثر این مستندساز است که در جشنواره عمار به نمایش درآمد. این مستند به موضوع راه‌پیمایی صلح در کشور بوسنی می‌پردازد.  داستان مستند، روایت حضور تعدادی از ایرانیان در این راه‌پیمایی است و در بخشی دیگر به دلیل این راه‌پیمایی اشاره می‌کند. ماجرای کشتار مسلمانان توسط صرب‌ها در سال 1995 میلادی یکی از اتفاقات مهم در آن روزها است که واکنش‌های زیادی را نیز از سوی مردم و مقامات جمهوری اسلامی ایران به همراه داشت.

مستند ریتم تندی دارد و علیرغم زمان 65 دقیقه‌ای آن کسی را خسته نمی‌کند. با این حال، موضوع مهمی که در داستان این مستند وجود دارد این است که کارگردان به داستان راه‌پیمایی صلح و دلیل آن می‌پردازد و وارد زیرلایه‌های این ماجرا نمی‌شود. طبعا بسیاری از مخاطبان، ماجرای کشتار مسلمانان را می‌دانند و در حقیقت با دیدن این فیلم چیزی به اطلاعاتشان اضافه نمی‌شود. از همین منظر، شاید بهتر بود که مستند کمی هم به حواشی این ماجرا و زیرلایه‌های آن می‌پرداخت. در مجموع باید گفت که این فیلم مستند، بسیار خوش‌ساخت بود. 

نقد جدی به سیستم بانکداری کشور در مستند «ربانک»

حال و اوضاع سیستم بانکداری در کشور این روزها خوب نیست و علیرغم واکنش‌های افراد مختلف مبنی بر آلوده شدن این سیستم به مقوله «ربا»، بانک‌ها هم‌چنان کار خود را ادامه می‌دهند و توجهی به این مساله ندارند. مستند «ربانک» به نقد این موضوع پرداخته و با بررسی تاریخچه ربا در بانکداری دنیا به نتایج جالب توجهی رسیده است. 

در این مستند می‌بینیم که مساله ربا برای اولین بار توسط یهودیان در ونیز ایتالیا ایجاد می‌شود و از این طریق تلاش می‌کنند تا بر حکومت ایتالیا مسلط شوند. هم‌چنین اقتصاد لیبرالیسم بر پایه ربا ایجاد شده و آن را تقویت می‌کند. نکته جالب توجه در این فیلم، صحبت‌های دو کارشناس اقتصادی آمریکایی پیرامون این مساله است. آنان نظریه‌های خود را که بر پایه ربا شکل گرفته است، در دو شهر مختلف پیاده می‌کنند اما نتایج فاجعه‌بار است و اتفاقات بدی را رقم می‌زند. 

تعیین تکلیف بی‌کارها به جشنواره عمار رسیدند

ماجرای فارغ التحصیل شدن از دانشگاه و پیدا کردن شغل، یک داستان بسیار طولانی است و همیشه از ارتباط صنعت و دانشگاه صحبت‌های زیادی به میان می‌آید. در سال‌های اخیر،‌ نظام دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران پیشرفت بسیار زیادی در تولید علم و چاپ مقالات ISI‌ در مجله‌های خارجی داشته است اما یک سوال اساسی در این بین وجود دارد؛ آیا این مقالات مشکلی را از صنعت کشور حل کرده است؟ 

مستند «بی‌کارآفرین» که به کارگردانی محمدرضا فهیمی تولید شده است، به همین مساله پرداخته و سعی دارد تا به پرسش بالا جواب دهد. او به سراغ دانشجویان و فارغ‌النصحیلان دانشگاهی رفته است و راجع به سیستم آموزشی کشور با آنان به بحث و تبادل نظر نشسته است. در این گفتگوها می‌بینیم که سیستم آموزشی کشور در مواردی باعث سردرگمی دانشجویان شده و همین مساله به پیدانکردن شغل توسط آنان و کاهش مهارت‌هایشان منجر شده است. 

آقا سعید، روایت شهید جعفری و ماجرای دیدار با بنی‌صدر

مستند «آقا سعید»، با موضوع زندگی شهید «سیدمحمدسعیدجعفری»، یکی از فیلم‌هایی بود که روز نهم  جشنواره مردمی فیلم عمار رونمایی شد. شهید جعفری یکی از شهدای شاخص دفاع مقدست است که فعالیت‌های گسترده‌ای در استان کرمانشاه انجام می‌دهد. او یکی از کسانی است که در زمن ریاست جمهوری بنی‌صدر با او دیدار می‌کند و پس از آن دیدار متوجه انحراف فکری او می‌شود.

حلقه عاشقان، روایتی اعجاب‌انگیز از ماجرای پیاده‌روی اربعین

مستند «حلقه عاشقان» به کارگردانی حاکد کلجه‌ای در آخرین سانس جشنواره عمار به نمایش درآمد. این مستند که پیش از این از شبکه مستند نیز پخش شده است، یک اثر پژوهشی درباره چگونگی شکل‌گیری و تاریخچه سنت زیارت پیاده‌روی اربعین حسینی است که به مصائب شیعیان و عاشقان زیارت مزار امام حسین (ع) در طول تاریخ می‌پردازد.

*تسنیم

[ad_2]

Source link