هفته نخست مسترکلاس‌های رهبری ارکستر بنیاد رودکی برگزار شد/چهارمین دوره کنسرت‌های آنلاین <برخط ماه و نوا>
هفته نخست مسترکلاس‌های رهبری ارکستر بنیاد رودکی برگزار شد/چهارمین دوره کنسرت‌های آنلاین <برخط ماه و نوا>

سروش سینما/ هفته نخست مسترکلاس‌های رهبری ارکستر بنیاد رودکی به همت مرکز آموزش هنری این بنیاد برگزار شد.

هفته نخست مسترکلاس‌های رهبری ارکستر بنیاد رودکی به همت مرکز آموزش هنری این بنیاد برگزار شد.

بنیاد رودکی در راستای رسالت فرهنگی خود و با توجه به خلاء موجود در فضاهای علمی و پژوهشی در رشته رهبری ارکستر این سلسله مسترکلاس‌ها و ورک‌شاپ‌های رهبری ارکستر را با حضور اساتید بین المللی برگزار می‌کند.

برنامه‌ریزی آموزشی صورت گرفته در این دوره‌ها به صورت بلند مدت بوده و در دوره های متفاوتی در طول هر سال  و بر اساس استانداردهای بین‌المللی اجرایی خواهند شد. در هفته نخست از چهارمین دوره این ورک شاپ‌ها و مستر کلاس ها تدریس مباحث آنالیز پارتیتور و پارتیتور نوازی روی پیانو، با حضور استاد نصیر حیدریان آغاز شد.

همچنین با توجه به راه‌اندازی ارکستر مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی، جلسات تمرینی و کلاسی نصیر حیدریان با این ارکستر آغاز و در هفته گذشته یک جلسه تمرینی با هر کدام از سکشن های زهی و بادی ارکستر برگزار شده است.

این کلاسها در فضاهای بنیاد رودکی همچون تالار وحدت، تالار رودکی، سالن تمرین طبقه ششم، مرکز آموزش هنری و… برگزار می شود و در طول کلاسها برحسب نیاز و سطح هنرجویان، چند نفر پیانیست و نیز ارکستر مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی حضور خواهند داشت. حضور در این دوره‌ها مستلزم دارا بودن حداقل تخصص‌هایی همچون تئوری موسیقی، سلفژ، هارمونی، کنترپوان و علوم اولیه موسیقی بوده و در اولین جلسه حضور، آزمون های لازم توسط استاد اخذ خواهد شد. شایان ذکر است پیش نیاز شرکت در هر سطح، حضور و قبولی در سطوح پیشین است.

در هفته‌ی پیش رو نیز کلاس‌های آنالیز پارتیتور، پارتیتورخوانی، پارتیتور نوازی روی پیانو، تکنیک و اصول رهبری و رهبری ارکستر خصوصی برای هنرجویان سطوح یک، دو و سه برگزار خواهد شد.

متقاضیان می‌توانند برای ثبت نام و شرکت در این دوره‌ها، به صورت حضوری به مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی به نشانی خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، روبروی تالار وحدت مراجعه و یا با شماره های ۶۶۷۴۳۳۵۸-۶۶۷۴۳۳۵۹_۶۶۷۴۳۳۶۱ تماس بگیرند.

***********************

چهارمین دوره کنسرت‌های آنلاین «برخط ماه و نوا»

چهارمین دوره کنسرت‌های آنلاین «برخط ماه و نوا» به صورت آنلاین توسط انجمن موسیقی ایران با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و‌ حمایت دفتر موسیقی برگزار شد.

در روز سوم اجراها و مطابق با جدول پخش، ابتدا گروهی دو نفره متشکل از عزیز تنها و یاسمین تنها نوازنده دوتار از منطقه شرق و جنوب خراسان به روی صحنه رفتند و قطعات تکنوازی کفنه زنی، همنوازی مربوط به موسیقی بانوان منطقه شرق خراسان، مقام دل شیدا، تکنوازی جَل توسط یاسمین تنها، همنوازی از رفتار محلی منطقه شرق خراسان و در پایان دو مقام ترکیبی را اجرا کردند.

اجرای دوم توسط گروه تریو لوتوس انجام شد. این گروه متشکل از یاسمن کوزه‌گر نوازنده ویولنسل، پویا دهلاری نوازنده ویولن و ارشیا قربانی نوازنده پیانو از یک سال گذشته و همزمان با اوج‌گیری ویروس کرونا شروع به تمرین و فعالیت کرد و اجرای دوم خود را در کنسرت ماه و نوا پشت سر گذاشت. این گروه در این کنسرت، سه ملودی از گلینکا آهنگساز روسیه‌ای، یک ملودی از روبینشتاین نوازنده پیانو لهستانی- آمریکایی و دو قطعه از اسکریابین آهنگساز و نوازنده پیانو روسیه‌ای اجرا کردند.

اجرای پایانی روز سوم نیز به اجرای بهنوش بهنام‌نیا نوازنده ویولن و کیوان طاهری نوازنده تنبک اختصاص داشت. این گروه قطعاتی را در آواز افشاری اجرا کردند. بداهه‌نوازی، پیش درآمد، رقص چوبی استاد ابوالحسن صبا، و دو چهار مضراب از جمله قطعاتی بود که این گروه دو نفره اجرا کردند.

گفتنی‌ست؛ این فصل از برنامه‌ها در سه دوره توسط انجمن موسیقی ایران برنامه‌ریزی و به صورت ماهیانه اجرا خواهد شد. گونه‌های مختلف موسیقی از جمله موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک غربی در این دوره در جدول برنامه‌ها گنجانده شده‌اند تا از حداکثر ظرفیت هنرمندان موسیقی در سه دوره برگزاری استفاده شود.

مجموعه کنسرت‌های آنلاین در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۰ طبق جدول‌های اجرایی پخش خواهند شد.

  • نویسنده : مسعودی
  • منبع خبر : فارس