هنرمندان ترکمن و کتول در روز حضور آقای معاون هنرنمایی کردند
هنرمندان ترکمن و کتول در روز حضور آقای معاون هنرنمایی کردند

دهمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، چهارشنبه شانزدهم مرداد در تالار رودکی به موسیقی‌های ترکمن و کتول اختصاص داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، تالار رودکی در روز دهم جشنواره ملی موسیقی جوان از نوازندگان ترکمن و کتول در بخش های دوتار، آواز و دوتار، کمانچه و شمشاد میزبانی کرد و نفرات راه یافته به مرحله نهایی در مقابل هیأت داورانی متشکل از مجید تکه، ابراهیم جرجانی و آرازمحمد شیرمحمدلی در بخش موسیقی ترکمن و محمدرضا برزگر و سید احمد حسینی در بخش کتول قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

بر اساس این گزارش، جشنواره در بخش اول با حضور نوازندگان ترکمن در بخش دوتار فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدا در رده سنی الف آی سن بابایانی  روی صحنه رفت و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او عارف جعفربای و حمید تکه از رده سنی ب و همچنین حامد پدری و اسحاق مصطفی ئی از رده سنی ج به نوبت به روی صحنه حاضر شدند. سپس نوبت به بخش آواز و دوتار رسید و در ابتدا ایمان عطا از رده سنی الف مقابل هیأت داوران قرار گرفت و به اجرا پرداخت. پس از او ایوب کم از رده سنی ب و میثم شاعری از رده سنی ج قطعات خود را اجرا کردند. پس از استراحتی کوتاه، نوبت به بخش کمانچه رسید و میثم شاعری و گل محمد کم از رده سنی ج به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

بخش دوم دهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان به موسیقی کتول اختصاص داشت. در ابتدا و در بخش دوتار، احمدرضا برزگر، امیرحسین دیلم و نریمان علمشاهی از رده سنی الف به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند. سپس محمد ایمانی کتولی، حسین انصاری و سیدمحمدرضا حسینی از رده سنی ب و همچنین فاطمه اصفهانی نوده از رده سنی ج مقابل هیأت داوران قرار گرفتند و قطعات خود را اجرا کردند. بخش آواز موسیقی کتول تنها دو شرکت کننده داشت و محمدامین ترابی از رده سنی الف و محمد لطفی کتولی از رده سنی ب به نغمه سرایی پرداختند. این در حالی است که بخش پایانی اجراهای این روز به ساز شمشاد اختصاص داشت و هستی فندرسکی از رده سنی الف تنها شرکت کننده این بخش بود.

حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا درویشی مشاور دبیر جشنواره در بخش موسیقی نواحی، احمد صدری دبیر جشنواره موسیقی نواحی ایران و حضور مادر و فرزندی دربخش موسیقی کتول به عنوان شرکت کننده و آوازخوانی محمدامین ترابی۶ ساله از نکات حاشیه‌ای دهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان بود. البته شایلان بیک زاده از گنبدکاووس، آرمین آرازنیا و نوید آرازنیا از مراوه تپه غایبان روز دهم جشنواره  ملی موسیقی جوان بودند.

سطح کیفی شرکت‌کننده‌ها همانند سال‌های گذشته بود

مجید تکه عضو هیأت داوران این جشنواره در بخش موسیقی ترکمن در مورد اجراهای روز دهم جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراهای امسال به نظر من چندان دلچسب نبود و انتظار خیلی بیشتری از نوازندگان داشتم و سطح کیفی شرکت‌کننده‌ها همانند سال‌های گذشته بود. متاسفانه تعداد شرکت‌کنندگان نیز چندان زیاد نبود. ضمن اینکه نقاط ضعف نوازندگان بیشتر در مسائل تکنیکی بود.

تکه در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز بیان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ و مهم است و تداوم چنین جشنواره‌ای می‌تواند بسیار خوب باشد و قلبا از تمامی مسئولین جشنواره بابت برگزاری این رویداد مهم تقدیر و تشکر می‌کنم. بنده از سال ۱۳۶۴ در جشنواره‌های مختلف حضور داشتم و به خوبی می‌دانم که برگزاری یک جشنواره چه کار طاقت فرسایی است و انرژی زیادی صرف می‌شود.

تاکید بر حضور پر رنگ نمایندگان انجمن های موسیقی در گروههای شرکت کننده

ابراهیم جرجانی عضو دیگر هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی ترکمن نیز در مورد اجراهای امروز گفت: کیفیت اجراهای امسال قابل قبول بود و نوازندگان رقابت خوبی داشتند و انگیزه بالایی نیز برای شرکت در این جشنواره داشتند اما در کل اجراها می‌توانست بهتر باشد. بنده به شخصه از اجراهای شرکت‌کنندگان رده سنی ج رضایت بیشتری داشتم. البته  نوازندگانی که برای نخستین بار در این جشنواره شرکت کردند، مقداری استرس داشتند و نتوانستند اجراهای بهتری داشته باشند.

وی افزود: جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و امیدوارم که این رویداد مهم تداوم داشته باشد. البته من پیشنهادی به مسئولین جشنواره داده‌ام که بخش‌های مختلف جشنواره را در مناطق خودشان برگزار کنند تا نوازندگان از نظر مسافت راحت‌تر باشند. در این صورت کیفیت اجراها نیز بالاتر خواهد رفت. ضمن اینکه یک نفر نیز به عنوان نماینده از انجمن موسیقی در آن شهر حضور داشته باشد تا به برگزاری جشنواره اشراف بیشتری داشته باشند.

استرس حضور نوازندگان کم سن و سال روی صحنه

آرازمحمد شیرمحمدلی دیگر عضو هیأت در بخش موسیقی ترکمن نیز در مورد اجراهای روز دهم جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراهای امسال خوب بود و به دلیل اینکه نوازندگان جوان هستند، مقداری زمان می‌خواهند تا به پختگی لازم برسند اما تعدادی دیگر از نوازندگان نیز بسیار خوب اجرا کردند و در کل اجراها خوب و راضی کننده بود. تمام رده‌های سنی اجراهای خوبی داشتند اما از رده سنی ج و همچنین از نوازندگان ساز کمانچه رضایت بیشتری داشتم. متأسفانه تعداد شرکت‌کنندگان موسیقی ترکمن کم بود اگرچه در ترکمن نوازندگان با استعداد زیادی هستند که علاقمند به حضور در چنین جشنواره‌هایی هستند و امیدواریم که در دوره‌های آینده شاهد حضور بیشتر نوازندگان ترکمن در این جشنواره باشیم. البته تعدادی از نوازندگان بر روی استیج استرس داشتند و دلیل آن هم این است که تا به حال به روی استیج نرفته بودند و در مقابل هیأت داوران و تماشاگران اجرا نداشتند و طبیعی است که در این شرایط دچار استرس می‌شوند. ضمن اینکه تعدادی از نوازندگان نیز سازهایشان را به خوبی کوک نکرده بودند.

این هنرمند با قدردانی از برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و مطمئنا تداوم این جشنواره باعث رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کشور می‌شود. البته بنده به مسئولین جشنواره پیشنهاد دادم که مراحل انتخابی جشنواره را در مناطق مختلف کشور برگزار کنند تا نوازندگان بهتری راهی مرحله نهایی این جشنواره شوند.

باید کاری کنیم تا عملکرد نوازندگان جوان در آینده بهتر شود

محمدرضا برزگر عضو هیأت داوران در بخش موسیقی کتول، در مورد اجراهای این دوره از جشنواره گفت: نخستین باری بود که در جشنواره موسیقی جوان در بخش موسیقی کتولی نماینده داشتیم و در این رقابت ده نفر از نونهالان، نوجوانان و جوانان کتول در رشته‌های دوتار، آواز و شمشاد به دور نهایی راه پیدا کردند. در مجموع اجراهای خوبی را شاهد بودیم اما نوازندگان باید تلاش بیشتری کنند تا نتایج قابل قبول‌تری بگیریم. البته به دلیل اینکه نوازندگان در سنین پایین ساز می‌نوازند، باید روی آن‌ها علمی‌تر و اصولی‌تر کار کنیم تا نقاط ضعفشان برطرف شود. در حال حاضر نوازندگان کمی به سمت موسیقی غربی و کلاسیک رفته‌اند و این موضوع به موسیقی اصیل و بومی ایران لطمه خواهد زد و ما به عنوان بانیان این موسیقی باید کاری کنیم تا عملکرد نوازندگان جوان در آینده بهتر شود.

برزگر در مورد آموزش نوازندگان زیر نظر اساتید برجسته کشور نیز گفت: در هر ناحیه از ایران اساتید بزرگسال و دارای رزومه وجود دارند که به عنوان پیشکسوت مشغول به تدریس هستند و جوانان و نوجوانان باید از این عزیزان استفاده کنند تا به نتیجه برسند. در تمام رده‌های سنی نوازندگان خوبی حضور داشتند اما در هر رده یک یا دو نفر از نوازندگان در حد عالی بودند و کارشان بسیار چشمگیر بود.

تذکر عضو هیات داوران به هنرمندان شرکت کننده

سید احمد حسینی دیگر عضو هیأت داوران در بخش موسیقی کتول در مورد اجراهای روز دهم جشنواره موسیقی جوان گفت: کیفیت اجراها به نسبت گروه‌های سنی که در این جشنواره شرکت کردند و مدت زمانی که موسیقی کار کرده‌اند، خوب و قابل قبول بود و همین موضوع باعث شد که تلنگر جدی به موسیقی کتول وارد شود که نوازندگان جوان در چنین جشنواره‌هایی شرکت کنند و موسیقی خودشان را ارائه دهند و همچنین باعث می‌شود در سال‌های آینده شرکت‌کنندگان بیشتری از منطقه کتول در این جشنواره حضور داشته باشند. ضمن اینکه بنده به شخصه از نوازندگان رده سنی ج نسبت به مابقی رده‌ها رضایت داشتم.

وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز افزود: نقاط ضعف نوازندگان بیشتر در تکنیک‌های نوازندگی بود. هر سازی در هر منطقه در قسمت دست راست و چپ تکنیک‌های خاصی دارد. در این دوره از جشنواره در بخش دوتار، در ریتم و تکنیک‌ها عده زیادی از نوازندگان در قسمت دست راستشان ضعیف بودند و انگشت‌گذاری‌هایشان خوب نبود. همچنین اشاره‌ها و ویبره‌هایی که توسط دست چپ بر روی دسته ساز اجرا می‌شود، خوب نبود. ضمن اینکه عده زیادی از نوازندگان هنوز مقام‌ها را نمی‌دانند و امیداریم که این نواقص در دوره‌های آینده برطرف شود.

حسینی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره موسیقی جوان بسیار خوب است و قطعا می‌تواند به پیشرفت نوازنده‌ها کمک کند. متأسفانه در چند سال گذشته نوازنده‌ها به موسیقی غربی روی آورده‌اند و برگزاری چنین جشنواره‌ای باعث می‌شود که نوازندگان جوان به سمت موسیقی نواحی و اصیل ایرانی بروند و امیدواریم که این جشنواره در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: به طور مشخص پیشرفت جشنواره موسیقی جوان در برنامه‌ریزی اجرایی، ساماندهی اجراها و مسائلی که در حوزه مدیریت اجرایی قابل تنظیم و برنامه‌ریزی است دیده می‌شود و در این دوره از جشنواره، از نظر تعداد شرکت‌کننده‌ها رشد قابل توجهی داشتیم و تا به اینجای جشنواره می‌توان گفت از نظر کمی و کیفی پیشرفت قابل توجهی داشته است.

حسینی در پایان افزود: گمان می‌کنم از میان جشنواره‌هایی که در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، اکثر جشنواره‌ها نمونه‌ای از هنر روز و اجراهای هنری جاری هستند اما تعداد انگشت شماری از جشنواره‌ها نمایه‌ای از هنر فردای ایران زمین هستند و قطعا یکی از مهم‌ترین رویدادها، جشنواره موسیقی جوان است که از این بابت برای مدیریت هنری کشور اهمیت ویژه‌ای دارد و در تلاش هستیم که بتوانیم برنامه‌ریزی‌های جدی‌تری در سال طراحی کنیم تا استعدادهای کشف شده در هر دوره بتوانند امتداد داشته باشند و ارتباط آن‌ها با فعالین حوزه موسیقی کشور، استادان و برنامه‌ریزان جشنواره بیشتر شود که انشاالله در دوره‌های آینده بیشتر خودشان را نشان دهند.

سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.

  • نویسنده : حامد هاشمی
  • منبع خبر : مهر