سروش سینما : سینماپرس: حسین موسوی کارگردان پرکار جشنواره امسال عمار است. او با ۴ اثر به جشنواره نهم آمده است. به گزارش سینماپرس، سید حسین موسوی کارگردان سینما مستند با مستند سریالی «کیمیای سعادت»، «ماهی نقره‌ای ایران»، «برکت»‌ و «معجزه انقلاب» در جشنواره عمار حضور دارد. موسوی درباره مستند سریالی جدیدش «کیمیای سعادت» گفت: در مجموعه […]

سروش سینما :

سینماپرس: حسین موسوی کارگردان پرکار جشنواره امسال عمار است. او با ۴ اثر به جشنواره نهم آمده است.

به گزارش سینماپرس، سید حسین موسوی کارگردان سینما مستند با مستند سریالی «کیمیای سعادت»، «ماهی نقره‌ای ایران»، «برکت»‌ و «معجزه انقلاب» در جشنواره عمار حضور دارد.

موسوی درباره مستند سریالی جدیدش «کیمیای سعادت» گفت: در مجموعه مستند «کیمیای سعادت» سعی کردیم تا خیرین حوزه‌های مختلف را معرفی کنیم. بر همین اساس، خیرین مختلف را در حوزه‌های متنوع اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، عمرانی، مذهبی و … از اقصی نقاط کشور پیدا کردیم و به سراغ آنان رفتیم. هر یک از این افراد کارهای قابل توجهی را انجام داده‌اند که اثرات و برکات زیادی در جامعه آنان داشته است. در این مجموعه مستند 26 قسمتی که به همت شبکه قرآن به روی آنتن رفت، به معرفی این خیرین پرداختیم. قسمت 21 از این مجموعه را برای جشنواره عمار فرستادیم. این مستند راجع به زندگی آقای دکتر علیرضا نبی است. او یک فعال اجتماعی است که در شهر مشهد، یک کارخانه پرورش زیتون به راه انداخته است. ویژگی منحصر به فردی که ایشان را از بقیه متمایز کرده است این است که شرط استخدام در کارخانه او برای خانم‌ها این است که سرپرست خانوار باشند و برای آقایان این است که دارای سوء پیشینه البته به جز قتل باشند. ایشان تلاش کرده است تا با این کار، دست افرادی که کمتر به آنان شغل داده می‌شود را بگیرد و این درمندان را شاغل کند. برای مثال، در میان کارگران این کارخانه آقایانی هستند که به دلیل خلاف‌هایی مثل چک، اعتیاد و … به زندان افتاده و حالا پشیمان شده‌است. البته آقای دکتر نبی شرط دیگری نیز برای آقایان دارد و آن هم این است که باید متاهل باشند و یا در یک سال اول ازدواج کنند.

وی به معرفی بیش‌تر شخصیت اصلی این مستند اشاره کرد و گفت: آقای دکتر علیرضا نبی بسیار تلاش می‌کند تا شعبات دیگر از این کارخانه را در شهرهای دیگر نیز راه‌اندازی کند. ایشان از این که کسی توجه به او ندارد و کارش مورد استقبال نهادها قرار نمی‌گیرد، نالان است. جالب است که از بسیاری از کشورهای خارجی افرادی پیش ایشان آمده‌اند و مشاوره کرده‌اند اما از داخل کشور کسی به او توجه ندارد. دقت داشته باشید که این کار ایشان از نظر درمان اجتماعی دردهای جامعه و جلوگیری از بزهکارهای مجدد، بسیار ارزشمند است. ایشان خانه ندارد و مستاجر است. حتی ماشین نیز ندارد و اعتقاد دارد که وقتی در اتوبوس و تاکسی در کنار مردم به این طرف و آن طرف می‌روم، خوش‌حال‌تر هستم چرا که حرف‌های مردم دردمند را می‌شنوم. هم‌چنین اعتقاد دارد تا زمانی که همه کارگرانم صاحب خانه نشده‌اند، دلیلی ندارد که من خانه داشته باشم. در این مستند 30 دقیقه‌ای سعی کرده‌ایم تا اتفاقات این خیر را به تصویر بکشیم و ایشان را به عامه مردم بشناسانیم.

این کارگردان و مستندساز به روند پیدا کردن سوژه‌های این مستند اشاره کرد و گفت: اکثر سوژه‌ها توسط افراد قابل اعتماد به ما معرفی می‌شدند. تلاش کردیم تا قبل از این که سراغ این شخصیت‌ها برویم، زندگی آنان را بدانم تا آگاهانه انتخاب کنیم. برای مثال، دکتر نبی را برای اولین بار در شبکه جام‌جم دیدم و با ایشان آشنا شدم. ایشان یک بار هم در برنامه «ماه عسل» آقای علیخانی حضور پیدا کرد و گفتگویی داشت. البته بسیاری از شخصیت‌هایی که پیدا می‌کردم، حاضر نبودند تا جلوی دوربین بروند و کار خیرشان بیان شود. هم‌چنین عده‌ای دیگر نیز حاضر نبودند که من وارد خانه و زندگی‌شان شوم و با اطرافیانشان گفتگو داشته باشم. با این حال، تلاش کردم تا این افراد را علیرغم نقص‌ها و کمبودهای یک مستند پرتره، صرفا معرفی کنم تا در تاریخ ماندگار شوند.

سید حسین موسوی به مستند دیگر خود در این جشنواره اشاره کرد و گفت: مستند دیگری که در این جشنواره دارم، مستند «معجزه انقلاب» است. این مستند تولید سال 97 است که با مشارکت شبکه 3 ساخته شده است. این مستند به واکاوی زندگی شخصی شهید محسن حججی می‌پردازد. سوال اصلی ما در این مستند این است که چه اتفاقی افتاد که ایشان این چنین همه را به خط کرد و آن تشییع جنازه باشکوه را در شهرهای مختلف به راه انداخت؟ هم‌چنین رهبر معظم انقلاب نیز برای ایشان پیام صادر کرد و بسیاری از اقشار مختلف انگشت به دهان کار او مانده بودند. این اتفاق، یک موهبت خدایی بود و حضور مردم در تشییع جنازه ایشان این مساله را اثبات کرد. بنابراین در این مستند سعی کردیم تا سیره عملی شهید حججی را به تصویر بکشیم که وقتی که مخاطب آن را می‌بیند متوجه می‌شود که شهید حججی به چه دلیلی این‌گونه شد. در حقیقت می خواهیم بگوییم که شهید حججی یک اتفاق و یک موج نبوده است و ایشان برای رسیدن به این جایگاه، راه سختی را طی کرده بود. علاوه بر این باید بگویم که نقطه عطف زندگی شهید حججی که در این مستند روایت می‌شود، حضور ایشان در اردوهای راهیان نور و بازدید از مناطق جنگی است.

او بیان داشت: این مستند 70 دقیقه‌ای برای اولین بار از شبکه 3 پخش شد و پس از آن از دیگر شبکه‌ها نیز اکران گردید. اکنون نیز این مستند در جشنواره عمار حضور دارد. بخش‌هایی از تصاویر این مستند، ویدئوهایی است که از همسر ایشان دریافت کردیم. هم‌چنین مصاحبه‌هایی با همسر ایشان، پدر و مادرش، تعدادی از فرماندهان و هم‌رزمان ایشان داشتیم. به واسطه همین گفتگوها تلاش کردیم تا خلق و خوی شخصی این شهید را که کمتر در تلویزیون و دیگر تریبون‌ها بیان شده است، نمایش بدهیم. با اصرار دوستان، بخش‌هایی از این فیلم را کوتاه کردیم و نسخه 50 دقیقه‌ای آن در تلویزیون پخش شد. این مستند به تهیه‌کنندگی سعید خان‌بخش تولید شده است.

کارگردان مستند «معجزه انقلاب» به سومین اثر خود در جشنواره عمار به نام «ماهی نقره‌ای ایران» اشاره کرد و گفت: محیار یک نوجوان 14 ساله است که معول ذهنی و جسمی است. او که اصالتا اهل لاهیجان است، به بیماری سندروم دان مبتلا است. همان‌طور که می‌دانید این بیماری، یکی از بیماری‌های بسیار سختی است که در آن بیمار هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی معلول بوده و محدودیت‌های زیادی گریبان‌گیر او می‌شود. ما اکنون چیزی نزدیک به 5-6 میلیون معلول ذهنی و جسمی در کشور داریم که حداقل 15 میلیون نفر را درگیر کرده است. جالب است بدانید که خیلی از افراد مهم به لحاظ اجتماعی و جایگاهی، چنین فرزندانی را در خانه‌هایشان دارند اما رویشان نمی‌شود که آنان را از خانه بیرون بیاورند. در مقابل، افراد فقیرتر آنان را از خانه بیرون می‌آورند.

او به سوژه مستند «ماهی نقره‌ای ایران» اشاره کرد و گفت: البته برای مهیار اتفاقات خوبی رخ می‌دهد و همین مساله باعث شد تا به عنوان سوژه این مستند انتخاب شود. زندگی او بسیار عجیب است چرا که وقتی این فرزند به دنیا می‌آید، دکتر معالج به پدرش می‌گوید که بهتر است او را از بین ببرید چرا که سختی‌های زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. در آن زمان، مادر او دانشجوی رشته حقوق بوده است اما درسش را به صورت کامل کنار گذاشته و همراه با پدرش، تمام هم و غم خود را روی مهیار و بزرگ‌کردن او می‌گذارند. به همین دلیل، او اکنون تبدیل به یک الگو در اطرافیان و به ویژه کسانی که با این بیماری درگیر هستند، شده است. او آرایشگری بلد است، پیانو می‌زند، دوچرخه‌سواری می‌کند و البته مهم‌تر از همه شنا کردن را به خوبی بلد است و یک قهرمان ورزشی در این رشته به شمار می‌رود. حالا و بعد از گذشت بیش از 10 سال از آن روز، مادرش دوباره به درس خواندن برگشته و فوق لیسانس گرفته است.

تهیه‌کننده و کارگردان این مستند، مهیار را یک الگو برای تمام معلولان کشور دانست و ضمن بیان این که او مصداق خوبی برای این جمله است که «معلولیت محدودیت نیست»، گفت: موسسه المپیک ایران یک موسسه مردم نهاد است که تلاش می‌کند از طریق ورزش، معلولان را به دل خانواده و جامعه برگرداند. محیار در این موسسه عضویت پیدا کرده و این مساله باعث می‌شود تا او تبدیل به یک قهرمان شنا بشود. محیار در مسابقات المپیک ویژه که با حضور 78 کشور دنیا هر 2 سال یک بار برگزار می‌شود، حضور پیدا کرده و در مسابقاتی که چند سال پیش در لس‌ آنجلس آمریکا برگزار شد، موفق می‌شود مدال نقره را در رشته کرال کسب کند. همین موضوع باعث شده است که او به ماهی نقره‌ای ایران مشهور شود. این مستند در سال 1397 تولید شد و در جشنواره عمار رونمایی می‌شود.

وی در مورد دلیل توجه خود به چنین سوژه‌ای و ساخت این مستند گفت: به این دلیل این مستند را ساختم که نشان می‌دهد نقش پدر و مادر در تربیت یک فرزند معلول تا چه اندازه بالا و پر اهمیت است. دقت کنید که مهیار سوژه اصلی این داستان و نقطه طلایی آن است اما به نظر خود من سوژه مهم‌تر و طلایی‌تر، پدر و مادر او هستند که تمام هم و غم خود را روی بزرگ ‌کردن او قراردادند. مادر و پدری که این گونه بر روی بچه‌ای معلول سرمایه‌گذاری می‌کنند، بسیار ارزشمند بوده و این پیام را برای جامعه دارد که حضور آنان تا چه اندازه مهم و با اهمیت بوده است. جالب است بدانید که این پدر و مادر فرزند دیگری نیز به دنیا آورده‌اند که اتفاقا کاملا سالم بوده و بسیار باهوش است.

سید حسین موسوی، مستند «برکت»‌، چهارمین اثر خود در جشنواره عمار را معرفی کرد و گفت: مستند «برکت» نیز با موضوعی شبیه به مستند «کیمیای سعادت» تولید شده است. این مستند راجع به یک خیر دیگر است و پرتره‌ای از او به تصویر کشیده می‌شود. کارگردان این مستند شهربانو فرخ است و من تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارم.

*تسنیم

[ad_2]

Source link