پژوهش به بازیگر جهان‌بینی تازه‌ای می‌دهد
پژوهش به بازیگر جهان‌بینی تازه‌ای می‌دهد

سروش سینما/ محمود پاک‌نیت بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون معتقد است: یک بازیگر هرچقدر هم به ویژگی‌های شخصیتی که می‌خواهد بازی کند اشراف داشته باشد باید درباره جزئیات نقشش تحقیق کند.

محمودپاک‌نیت به عنوان بازیگری که تجربه بازی در نقش‌های متعدد از جمله شخصیت‌های تاریخی را در کارنامه‌اش دارد درباره اهمیت تحقیق و پژوهش درباره یک نقش گفت: اهمیت موضوع پژوهش در زمینه‌های مختلف در عالم هنر بحثی است که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت. یک اثر هنری زمانی می‌تواند به شکل درست و دقیقی خلق شود که ارائه اطلاعاتش به مخاطب مستند و مستدل باشد. من به عنوان یک بازیگر که برای ایفای نقش‌های مختلف اطلاعات زیادی کسب می‌کنم، معتقدم تحقیق درباره یک نقش به بازیگر یا کارگردان و از همه مهمتر فیلمنامه‌نویس جهان‌بینی تازه‌ای می‌دهد و او را با همه ابعاد قصه یا ماجرایی که می‌خواهد روایت کند آشنا می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم شناخت دقیق بازیگر از نقشی که می‌خواهد بازی کند ادامه داد: بازیگری که قرار است در یک کار تاریخی بازی کند یا برای مثال نقشی که قرار است در آن با لهجه‌ای خاص حرف بزند، حتما باید خودش هم تحقیقاتی داشته باشد و به توضیحات فیلمنامه‌نویس یا کارگردان بسنده نکند چراکه در نهایت نتیجه کار او برای مخاطب باقی می‌ماند. به عقیده من حتی یک بازیگر باید از تجربیات مختلف خودش هم در ایفای یک نقش جدید بهره ببرد و خیلی از آن‌ها را به عنوان یک مرجع در کارش مورد استفاده قرار دهد. من شخصا این حساسیت را درباره نقش‌های مختلف به خصوص نقش‌های تاریخی دارم و سعی می‌کنم از منابع مختلف درباره نقش اطلاعات کسب کنم.

بازیگر سریال «روزی روزگاری» همچنین بیان کرد: علاوه بر اینکه برای یک بازیگر لازم و ضروری است که درباره نقشش چه با کارگردان چه از طریق مطالعات و تحقیقات خودش اطلاعات کسب کند، گروه سازنده یک اثر هم باید به این موضوع مهم توجه کند. متن درست در یک اثر به ارائه یک تصویر درست از قصه و شخصیت‌های آن کمک زیادی می‌کند. شاید بهتر باشد بگویم اصل و اساس یک فیلم سینمایی یا سریال فیلمنامه است، پس در قدم اول اگر تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات در فیلمنامه صورت پذیرفته باشد، کارگردان و بازیگران هم در حیطه کاری خودشان به سمت تحقیق سوق پیدا می‌کنند.

پاک‌نیت همچنین با اشاره به حساسیتش نسبت به فیلمنامه آثاری که به وی پیشنهاد می‌شود اظهار کرد: من به دلیل اهمیتی که به فیلمنامه کارهایی که قرار است در آن‌ها بازی کنم می‌دهم، جزئیات داستان و اتفاقات را با دقت می‌خوانم. برای مثال، در سریال «یوسف پیامبر» با وجود اینکه پیش از بازی در این سریال متن این قصه قرآنی را خوانده بودم اما باز هم به روش و شیوه خودم تحقیقاتی درباره شخصیت یعقوب پیامبر و این قصه قرآنی داشتم.

بازیگر سریال «پس از باران» در پایان صحبت‌هایش درباره اهمیت موضوع پژوهش یادآور شد: به عنوان بازیگر برداشت و درک خودم از نقش را به همراه آنچه که فیلمنامه از نقش می‌گوید و البته راهنمایی و هدایت کارگردان جلوی دوربین می‌برم اما وقتی همه این موارد با یک پیش زمینه ذهنی قوی که تحقیق و پژوهش به من بازیگر داده است همراه می‌شود علاوه بر اینکه اشراف کامل من به نقش را در پی دارد باعث خلق شخصیتی می‌شود که برای مخاطب نیز جای خالی به لحاظ شخصیتی ندارد.

گفتنی است، چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.