سروش سینما : سینماپرس: در چهارمین روز اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره عمار در سینمافلسطین نشست خبری مستند «دریابست» با حضور «محمود شهبازی» کارگردان، «عادل قاسمی» دستیار کارگردان این اثر برگزار شد. به گزارش سینماپرس، شهبازی در ابتدای این نشست در سخنانی گفت: شروع ساخت مستند «دریابست» تقریبا از موقع انتخابات ۱۳۹۶ آغاز شد. امام جمعه […]

سروش سینما :

سینماپرس: در چهارمین روز اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره عمار در سینمافلسطین نشست خبری مستند «دریابست» با حضور «محمود شهبازی» کارگردان، «عادل قاسمی» دستیار کارگردان این اثر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، شهبازی در ابتدای این نشست در سخنانی گفت: شروع ساخت مستند «دریابست» تقریبا از موقع انتخابات ۱۳۹۶ آغاز شد. امام جمعه جاسک در آن مقطع در صحبت‌های خود در نماز جمعه، به موضوع حضور چینی‌ها در خلیج فارس اشاره کرده بود. بعد از آن بود که این خبر به صورت جدی‌تری در فضای مجازی دست به دست شد.

این کارگردان ادامه داد: روزی که آقای قاسمی با من تماس گرفتند، من دو تماس از طرف افراد ناشناس داشتم که به قصد تطمیع با من تماس گرفته بودند. سومین نفری که با من تماس گرفت آقای قاسمی بود که در ابتدا حرف‌هایش را باور نکردم.

قاسمی، دستیار کارگردان مستند «دریابست» نیز در سخنانی گفت: به واسطه این‌که فعالیت خبری‌ام، به جاسک رفته بودم. صیادان به دلیل ترس زیادی که داشتند برای دادن اطلاعات همکاری نمی‌کردند.

وی افزود: فردی را که صیاد نبود، پیدا کردم و با یک قایق بدون مجوز و شماره، به دریا رفتیم و از نزدیک با حدود ۱۲ کشتی چینی روبرو شدیم. کارکنان آنها اجازه ورود نمی‌دادند. خودم را به عنوان خریدار ماهی جا زدم و به یکی از این کشتی‌ها رفتم. زمانی که وارد کشتی شدم بالای ۱۵ تن انواع ماهی را مشاهده کردم. با خودم عهد کردم تا این موضوع را به هر صورتی که است، پیگیری کنم. زیرا شاهد رخ دادن جنایت در دریا بودم، روزی ۹۰ درصد مردم جاسک از طریق دریاست.

قاسمی خاطرنشان کرد: گزارشی تهیه کردم که مرکز خلیج فارس پخش کرد اما بعد از مدتی تکذیب شد. پیگیری‌های فراوانی را انجام دادم اما از آنجایی که این موضوع مافیایی بود، فشارهای فراوانی وارد کردند و اذیت کردند. پیشنهادهای کلان تا تهدید و تطمیع‌های زیادی را نسبت به من انجام دادند. هر قدر هم که با رسانه‌ها صحبت می‌کردم، مطلب را به گونه‌ای تنظیم می‌کردند که به نفع شیلات باشد.

وی اضافه کرد: شرکت شیلات برای اینکه کشتی‌های ترال و صید صنعتی در خلیج فارس فعالیت کنند، به افرادی که به این موضوع مرتبط هستند، امتیازات خاص داده است. شرکت‌هایی که در خلیج فارس کشتی‌های صید ماهی دارند، شامل سازمان محیط زیست و حتی صنعت نفت هستند و اسناد آنها هم موجود است، تا این‌که باخبر شدم فردی به نام «محمود شهبازی» از بندرعباس فیلمی به نام «خفه خون» ساخته است.

شهبازی هم طی سخنانی بیان کرد: ساخت مستند با طرح «دریابست» همزمان شده بود و از آنجایی که در این طرح هیچ کشتی اجازه صیادی ندارد و آقای قاسمی هم اطلاعاتی به دست آورده بود که در این زمان ۸ کشتی مشغول صیادی هستند، به دنبال این کشتی‌ها به دریا رفتیم.

این کارگردان ادامه داد: سؤالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که چرا وضعیت دریا به صورتی شده که طرح «دریابست» در آن اجرا می‌شود. وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند به روزی می‌رسیم که این طرح همیشگی می‌شود. این وضعیت در کشوری چون سومالی اتفاق افتاده و امروز صیادان این کشور به راهزن و دزد تبدیل شده‌اند.

شهبازی خاطرنشان کرد: با انتشار بخشی‌هایی ‌از مستند در فضای مجازی، این موضوع به مطالبه عمومی در سطح استان تبدیل شد، نتیجه این شد که آقای «سعید جلیلی» نماینده شورای امنیت ملی، به بندرعباس سفر کردند و جلسه‌ای با صیادان داشتند.

وی اضافه کرد: از آن زمان تا امروز که چیزی حدود چهار ماه می‌شود ۹۱ کشتی توقیف هستند. البته چینی بودن این کشتی‌ها یک نوع پوشش است و متعلق به یک سری دوستان خودمان، سیاست‌مداران رانت‌خوار و بازنشسته‌های شیلات است. صیادان اهل جاسک، مجوز صید ماهی با قایق ندارند. به صیادان بومی ما مجوز صید قلاب داده شده است در حالی‌که این نوع مجوز به افراد عادی داده می‌شود. تازه اعلام کردند که بعد از ۳۰ سال قصد دارند به ماهیگیرهای بومیریال مجوز بدهند که همین قول هم تا امروز محقق نشده است.

وی اظهار داشت: این کشتی‌های چینی مجوز صید یک نوع آبزی به نام «مکتو فیده» را دارند، اما آبزیان دیگری را صید می‌کنند. صید «مکتو فیده» اصلا برای‌شان صرفه اقتصادی ندارد. هر کشتی بالای ۵۰ میلیون تومان هزینه روزانه دارد.

قاسمی دستیار کارگردان مستند «دریابست» در تکمیل صحیت های شهبازی گفت: این کشتی‌ها در زمان انجام صید هر چیزی که در دریا وجود دارد، جارو می‌کنند. عمان، پاکستان و حتی چین که ذخایره «مکتو فیده» دارند، این نوع ماهی‌ها را برداشت نمی‌کنند.

این دستیار کارگردان ادامه داد: بخشی در شیلات با عنوان گارد شیلات وجود دارد که وظیفه نگهداری و نظارت بر صید را برعهده دارد اما متاسفانه خود مسئولان شیلات، داخل سفره صیادان دست برده‌اند و عملا و علنا گارد شیلات را تعطیل کرده‌اند.

شهبازی، کارگردان مستند «دریابست» در انتها با تشکر از محسن مقصودی، تهیه کننده برنامه «ثریا» که در سالن حضور داشت، گفت: اگر برنامه ثریا نبود این مستند پخش نمی‌شد. پخش این کار، باعث امیدواری مردم برای طرح این قبیل مسائل می‌شود. تمام تلامان را می‌کنیم که نتیجه بگیریم و روزی برسد که این کشتی‌ها به بندرگاه‌های چین بروند.

[ad_2]

Source link