سروش سینما : سینماپرس: شب گذشته سه مستند مهم «شورش علیه سازندگی»، «داماد بوسنی» و «عابدان کهنز» در جشنواره عمار اکران شد. به گزارش سینماپرس، نهمین دوره از جشنواره مردمی عمار در سینما فلسطین تهران در حال برگزاری است و مستندها، فیلم‌های داستانی‌، نماهنگ و … برای عموم مردم به نمایش درمی آید.  روز پنجم […]

سروش سینما :

سینماپرس: شب گذشته سه مستند مهم «شورش علیه سازندگی»، «داماد بوسنی» و «عابدان کهنز» در جشنواره عمار اکران شد.

به گزارش سینماپرس، نهمین دوره از جشنواره مردمی عمار در سینما فلسطین تهران در حال برگزاری است و مستندها، فیلم‌های داستانی‌، نماهنگ و … برای عموم مردم به نمایش درمی آید. 

روز پنجم از این جشنواره، شلوغ‌ترین روز از ابتدای جشنواره تاکنون بود. در این روز که با اقامه نماز جمعه با کمی تاخیر آغاز شد، مستندهای «داماد بوسنی»، «شیر ایرانی»، «روزی روزگاری ترامپ»، «مردی با سلاح کلمات»، «دروازه غار، دروازه جهاد»، «تتاران»، «آرام شهر» و … به نمایش درآمد. هم‌چنین مستندهای «عابدان کهنز» و «شورش علیه سازندگی‌» رونمایی شد و اولین اکران خود را در جشنواره عمار تجربه کرد. هم‌چنین نشست «مبانی سینمای سفارشی» با حضور استاد حسن رحیم‌پور ازغدی برگزار شد. 

روایت پایگاه بسیج و مسجدی که شهیدپرور شد

مستند «عابدان کهنز» به کارگردانی مجید رستگار، مهم‌ترین مستندی بود که در روز پنجم جشنواره به نمایش درآمد. این مستند که برای اولین بار به نمایش درمی‌آمد، تمام ظرفیت سالن شماره یک را پر کرد و مخاطب زیادی برای تماشای این فیلم به سینما فلسطین آمد.

این مستند روایتی متفاوت از یک اقدام فرهنگی موثر است. محله کهنز در شهرستان شهریار اوضاع بدی را به لحظا فرهنگی تجربه می‌کرده است تا این که عده‌ای از اهالی محل تصمیم می‌گیرند با راه‌اندازی یک مرکز فرهنگی، جوانان و نوجوانان محله را تشویق به فعالیت‌های مذهبی کنند. این پایگاه برای اولین بار در منزل حاج آقا بهرامی تاسیس می‌شود و پس از آن تبدیل به یک کانکس پایگاه بسیج می‌شود. در این پایگاه فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی زیادی صورت می‌گیرد و از دل آن جوانانی بیرون می‌آیند که تاریخ‌ساز می‌شوند؛ شهید مصفطی صدرزاده، شهید محمد آژند و شهید سجاد عفتی جوانانی هستند که از دل این فعالیت‌ها بیرون آمده و به عنوان مدافع حرم راهی سوریه می‌شوند. 

در بخش دیگری از این مستند، کارگردان بر روی فعالیت‌های فرهنگی این جوانان شهید متمرکز شده و ویژگی‌های منحصر به فرد هر کدام را به تصویر می‌کشد. ساخت مسجد امیرالمومنین با کمترین امکانات اولین اقدام آنان است و پس از آن حضور موثر در فتنه 88 به تصویر کشیده می‌شود. با پایان یافتن اتفاقات سال 88، نوبت به اعزام به سوریه می‌رسد و هر کدام از این جوانان تلاش‌های زیادی را برای حضور در این منطقه و جنگ با داعش انجام می‌دهند. بیان گوشه‌هایی از خاطرات شهیدان مدافع حرم محله یکی دیگر از بخش‌های این مستند بود. 

مستند «عابدان کهنز» 128 دقیقه است اماباوجود زمان بالای آن، هیچ کس از دیدنش خسته نشد و تمام مخاطبان تا آخرین لحظه در سالن ماندند و با اشتیاق این مستند را تماشا کردند. با این اوصاف به نظر می‌رسد که در ماه‌های آینده خبرهای بیش‌تری را باید از این مستند بشنویم. شاید جایزه ویژه و فانوس جشنواره اولین جایزه‌ای باشد که این مستند دریافت خواهد کرد. 

هاشمی رفسنجانی با شورش علیه سازندگی به جشنواره عمار برگشت

مستند شورش علیه سازندگی، دیگر مستندی بود که در روز پنجم جشنواره رونمایی شد و اولین اکران خود را پشت سر گذاشت. این مستند که به کارگردانی مصطفی شوقی تولید شده است، دومین مستندی است که با موضوع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جشنواره عمار اکران می‌شود. پیش از این نیز مستند جنجالی «هاشمی زنده است» در روز سوم جشنواره به نمایش درآمده بود. 

«مستند شورش علیه سازندگی» روایتی متفاوت از دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در کشور است. این دوران که به سازندگی معروف شده است، ابهامات و اتفاقاتی را دارد که کمتر بیان شده است. مصطفی شوقی، کارگردان این مستند  با نگاهی به این دوران 8 ساله، سیاست‌های تعدیل اقتصادی که توسط هاشمی رفنسجانی مطرح شده بود را مورد نقد و بررسی قرار داده است. او در این فیلم 80 دقیقه‌ای به سراغ چند کلیدواژه رفته است و اتفاقات را بررسی کرده است. او از انتخابات سال 68 و کسب اکثریت آرا توسط هاشمی رفسنجای آغاز کرده و سپس وارد انتقادات به سیاست‌های تعدیل اقتصادی دولت پنجم در سال 70 می‌شود و از همین منظر، به شورش‌های خیابانی شهر مشهد در سال 71 نگاه کرده است. در بخش بعدی این مستند، کارگردان به سراغ انتخابات سال 72 و کاهش آرای هاشمی رفسنجانی نسبت به 4 سال قبل رفته است و به مشکلات او پس از انتخابات اشاره کرده است. اوج این مشکلات در سال 74 رخ می‌دهد. جایی که شورش‌های خیابانی به اوج رسیده و در نهایت منجر به کنار گذاشتن سیاست‌های تعدیلی در سال‌های پایانی دولت ششم می‌شود. 

مستند ریتم مناسبی دارد و به دلیل ماهیت سیاسی و افشاگرایانه آن، جذاب است و مخاطب را تا آخرین لحظه به روی صندلی می‌نشاند. برای بیان اتفاقات دوران 8 ساله ریاست جمهوری هاشمی رفسجانی،‌ تعدادی مخالف و تعدادی موافق انتخاب شده‌اند و حرف‌های آنان در ماجراهای مختلف آن سال‌ها به تصویر کشیده می‌شود. موافقین هاشمی رفسنجانی، بستگان او یعنی محمد رفسنجانی (برادر) و محسن رفسنجانی (پسر) هستند. طبیعی است که این افراد نباید انتقادی به برادر یا پدر خود داشته باشند. علاوه بر این، آنان در آن دوره مسئولیت جدی در حوزه سیاست‌های اقتصادی ندارند و شاید صلاحیت صحبت در این زمینه برایشان وجود نداشته باشد. در مقابل، منتقدین نیز کسانی نظیر احمد توکلی، یحیی آل اسحاق و … هستند که در دولت پنجم و ششم مسئولیت داشته‌اند. باید اشاره کرد که نگاه دقیق این مستند به اتفاقات 8 ساله ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی قابل تحسین است.

جشنواره عمار داماد بوسنی را شناخت

مستند داماد بوسنی به کارگردانی محمدهادی نعمت‌الهی دیگر مستند خوب روز پنجم جشنواره عمار بود. این مستند روایتی از حضور نیروهای ایرانی در جنگ بوسنی است. جنگی که توسط صرب‌ها به راه انداخته شد و در آن تعدادی از مسلمانان بوسنی به شهادت رسیدند. یکی از نیروهای ایرانی که در این جنگ حضور داشته است، در همان جا ازدواج می‌کند و ماندگار می‌شود. اکنون و بعد از گذشت سال‌ها از آن اتفاق، این شخص صاحب فرزند و زندگی شده است و در سفری که برای اربعین به کربلا دارد با هم‌وطنان خود روبه‌رو می‌شود. این مستند پیش از این نیز چندین پخش تلویزیونی داشت و در جشنواره عمار نیز با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بود. 

زندگی ساده طلبه شیخ محمد؛ از جهاد در حوزه تا حضور در جنگ

شیخ محمد، مستند کوتاه روز پنجم جشنواره عمار بود که در آخرین سانس آن به نمایش درآمد. این مستند روایتی متفاوت از زندگی یک طلبه جوان است که با حضور در حوزه علمیه، فصل جدیدی از زندگی او رقم می‌خورد. او درس خواندن در حوزه را در حالی آغاز می‌کند که تمام فکر و ذکرش بر روی مطالعه بر روی موضوعات مختلف و به ویژه مهدویت است. او بخش زیادی از درآمد طلبگی خود را صرف خرید کتاب می‌کند و به همین دلیل پول بسیار اندکی برای خورد و خوراک او باقی می‌ماند. این زندگی او ادامه دارد تا زمانی که جنگ تحمیلی آغاز می‌شود و او جز نیروهای داوطلب راهی جبهه می‌شود. 

مستند روایت ساده‌ای دارد و در عین سادگی حرف‌های بسیار مهمی را بیان می‌کند که قابل توجه مخاطب قرار می‌گیرد. 

روزگار ترامپ در جشنواره عمار سیاه شد

قسمت اول از مستند «روزی روزگاری ترامپ» به کارگردانی علی بوالی در جشنواره عمار به نمایش درآمد، این مسستند که توسط تیم برنامه ثریا تولید شده است، روایتی متفاوت از زندگی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است. در این مستند به این پرسشها پاسخ داده خواهد شد که دونالد چرا و چگونه به قدرت رسید و پشت صحنه سیاسی او چه خبر است؟ اگر می‌خواهید این جزئیات را از زندگی رئیس جمهور آمریکا بدانید، دیدن این مستند را از دست ندهید. 

*تسنیم

[ad_2]

Source link