گزارش مراسم تشییع پیکر علی مرادخانی/ پایان ابدی یک مدیر فرهنگی «شجاع»
گزارش مراسم تشییع پیکر علی مرادخانی/ پایان ابدی یک مدیر فرهنگی «شجاع»

پیکر علی مرادخانی، معاون سابق هنری و مدیر موزه موسیقی که سابقه سه دهه مدیریت هنری را در کارنامه حرفه‌ای خود داشت، صبح روز چهارشنبه (۱۹ خردادماه) به سوی خانه ابدی بدرقه شد. در این مراسم همکاران زنده‌یاد مرادخانی از ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای او سخن گفتند و از او به عنوان یکی از مدیران شجاع عرصه فرهنگ و هنر یاد کردند.

 

 

پیکر علی مرادخانی، معاون سابق هنری و مدیر موزه موسیقی که سابقه سه دهه مدیریت هنری را در کارنامه حرفه‌ای خود داشت، صبح روز چهارشنبه (۱۹ خردادماه) به سوی خانه ابدی بدرقه شد. در این مراسم همکاران زنده‌یاد مرادخانی از ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای او سخن گفتند و از او به عنوان یکی از مدیران شجاع عرصه فرهنگ و هنر یاد کردند.

به گزارش سروش آنلاین و به نقل از ایسنا، مراسم تشییع پیکر زنده یاد علی مرادخانی صبح روز چهارشنبه (۱۹ خردادماه) با حضور خانواده آن مرحوم و جمعی از همکاران و دوستان وی در قطعه ۲۰ بهشت زهرا (س) برگزار شد.

سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی جنتی (وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حمید شاه‌آبادی  (معاون صدا)، مهدی افضلی (مدیرعامل بنیاد رودکی)، حمیدرضا نوربخش (مدیر عامل خانه موسیقی)، سیدعباس عظیمی (رئیس برج آزادی)، امین عارف‌نیا (مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر)، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، حجت ‌الله ایوبی (دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران)، احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر تهران)، محمدمهدی حیدریان (رئیس سابق سازمان سینمایی)، محمود دعایی (مدیرمسئول روزنامه اطلاعات)، عباس آخوندی (وزیر پیشین راه و شهرسازی)، ابوذر ابراهیمی ترکمان، سید حسین شاهمرادی، داود گنجه‌ای، محمد سریر، مرتضی کاظمی، محمدرضا نوروزپور، مهدی شفیعی و … از جمله حاضران در این مراسم بودند.

همه دوستت دارند

حجت الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه «اطلاعات» در سخنانی اظهار کرد: تا اندازه‌ای که درک و فهمم اجازه می‌دهد خدمت آقای مرادخانی، این مرد نازنین، یک عشق و علاقه ویژه‌ای داشتم. او برای من سمبلی از پاکی، صفا و بی‌ریایی بود.

دعایی که با تاثر و بغض سخن می‌گفت، در ادامه به بیان خاطراتی از زنده‌یاد مرادخانی پرداخت و خطاب به آن مرحوم یادآور شد: تو راه خدا را خوب رفتی و خداوند نیز قلب‌ها و دل‌های نازنینی را به تو متوجه کرد. همه دوستت دارند و امروز شخصیت‌های بسیار ارجمندی برای تو دور هم جمع شده‌اند.

دعایی گفت: امیدوارم کسانی که او را درک کرده و از محضرش بهره برده بودند، همان چهره فروتن و بی‌ادعا درحالی که پر از درک و معنا بود را تکرار کنند.

ترکیبی از هنر و تدین بود

همچنین سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: آقای مرادخانی با بیش از چهار دهه فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر ایران و بیش از سه دهه مدیریت در این حوزه، چهره از یاد نرفتنی در عرصه فرهنگ و هنر کشور خواهند بود.

صالحی خاطرنشان کرد: در گفتار و رفتار آقای مرادخانی، زندگی مجسم و شور زندگی کاملا نمایان بود. همه صورتش لبخند و صدایش گرم و گرمابخش بود و حتی در روزهای بیماری که با او صحبت می‌کردیم نیز گویا هرگز بیمار نبود و صدایش سرشار از زندگی بود.

او ترکیب هنر و تدین را از دیگر ویژگی‌های زنده‌یاد مرادخانی برشمرد و گفت: افرادی که با او زیسته بودند حس می‌کردند که چگونه او هر دو اینها را در کنار هم داشت. آقای مرادخانی از خانواده علم و روحانیت و زهد و قاری قرآن و مداح اهل بیت(ع) بود، اما در عین حال با تمام وجود شورمندی و شیفتگی هنر را داشت. نکته دیگری که می‌توان درباره مرحوم علی مرادخانی به آن اشاره کرد، پاره‌ای از اخلاق و رفتارهای توصیه شده از سوی بزرگان و انبیاء به ما بود که در وجود علی مرادخانی خیلی واضح و روشن آن را می‌دیدیم. تواضع، ادب، حسن خلق، صمیمیت، بی تعارف و بی تکلفی از جمله ویژگی‌های رفتاری بود که می‌توانستیم در وجود علی مرادخانی ببینیم. علی آقای ما زیست انسانی و مسلمانی داشت و این زیست در این روزگار غریب، اصلا ساده نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به بیان ویژگی‌های حرفه‌ای مرادخانی پرداخت و با بیان اینکه او حامی و همراه اهل هنر بود، اظهار کرد: بسیاری از هنرمندان از آقای مرادخانی خاطراتی دارند که چگونه او در تنگناها به سراغشان رفته بود و در خوشی‌ها و ناخوشی‌ها همراه آنها بود. او مشاور امین، صدیق و بی‌مزد و منتی برای اصحاب فرهنگ و هنر بود که داشته‌ها و دانسته‌های خودش را به راحتی در کف اخلاص می‌گذاشت و تقدیم می‌کرد.

صالحی با اشاره به دست‌آوردهای مدیریتی زنده‌یاد مرادخانی، خاطرنشان کرد: او از نسل مدیرانی بود که از نسل روحانیت و با دغدغه‌های انقلاب اسلامی که در این زمینه داشت، به میدان آمد. در طول بیش از سه دهه مدیریت در جای جای حوزه فرهنگ و هنر ایران و به طور خاص وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، نقش مدیریتی او را می‌توان پیدا کرد. در این میان باید این نکته را در نظر داشت که بخشی از معرفی فرهنگ و هنر ایران به خارج از کشور در این ۳۰ سال به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط او انجام شد. او همچنین هم در میراث‌داری موسیقی ایرانی، سنتی و نواحی و هم در خلق و تولید آثار تاره، فاخر و تاثیرگذار و هم در اینکه بتواند پناهگاهی برای اهل موسیقی باشد، نقش بسیاری داشت. او اگرچه به ظاهر در میان ما نیست اما چون روح بزرگش و چون کارهای بزرگش، باقی و جاودان باقی خواهد ماند.

ارتباطش با هنرمندان قطع نمی‌شد

در ادامه احمد مسجدجامعی ـ عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: باعث تاسف است که ما این شخصیت گرانقدر را در این روزها از دست دادیم. شاید باید از حوزه بهداشت و درمان بیشتر انتظار تلاش و کار برای واکسیناسیون را داشته باشیم. در این شرایط آقای مرادخانی، آقای محتشمی پور و آقای شریعت‌مدار، یکی دیگر از علمای تهران را به خاطر کرونا از دست دادیم.

او افزود: امیدوارم این مقدمات فراهم شده سرعت پیدا کند. اتفاقاً یکی از موضوعاتی که علی حتی در روزهای آخر پیگیری می‌کرد، واکسن هنرمندان بود و شخصا پیگیری می‌کرد. او در هر شرایطی چه زمانی که پُست داشت و چه نداشت، ارتباطش با هنرمندان قطع نمی‌شد و این به خاطر همان پیوندی بود که از یک سو نسبت به فرهنگ و هنر داشت و از یک سو در یک ساختار اداری کار می‌کرد.

مسجدجامعی با بیان اینکه «آقای مرادخانی یک مدیر مدنی و خودش به تنهایی یک مدیرکل بود»، اظهار کرد: مرادخانی شجاعت اقدام در شرایط دشوار را داشت و هزینه این اقدام را نیز می‌داد. اجرای سمفونی خسوف به عنوان اولین سمفونی آیینی در کشور که بیش از پنج شب هم نتوانست ادامه پیدا کند، واقعا نیاز به شجاعت داشت.

دل همه ما خون است

حمیدرضا نوربخش، مدیر خانه موسیقی نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در سخنانی با بیان اینکه دل همه ما خون است، اظهار کرد: ما در همه این سال‌ها دو پناهگاه داشتیم که یکی از آنها رفت و دیگری نیز استاد داوود گنجه‌ای است که در این مراسم حضور دارند.

او ادامه داد: ما اهالی موسیقی، علی مرادخانی را از سال ۶۹ شناختیم؛ یعنی حدود ۳۱ سال پیش. از روزی که آمد قدمش برای اهالی موسیقی خیر و مبارک بود. بدون اغراق همه اهالی موسیقی علی مرادخانی را جزو خانواده‌شان می‌دانستند و می‌دانند. اوایل فکر می‌کردیم که علی مرادخانی فقط برای ما است و بعد در ادامه فعالیتش مشاهده کردیم که اهالی سینما را بیشتر از ما دوست دارد و بعد دیدیم که جامعه تئاتر و تجسمی نیز چنین است.

نوربخش با بیان اینکه نام آقای مرادخانی برای همه قابل احترام بود، اظهار کرد: او انسانی با تدبیر و به واقع تکیه گاه همه ما بود. ما یکی از ستون‌ها و تکیه‌گاه‌هایمان را از دست دادیم.

او همچنین یادآور شد: آقای مرادخانی از سال ۸۳ دیگر در مرکز موسیقی حضور نداشتند و در تمام این هشت سال تمام اهالی موسیقی برای اموراتشان به علی مرادخانی مراجعه می‌کردند. او از مدیران شجاع بود. یادم است روزی که همایون خرم از دنیا رفت، در دولت دهم اجازه نمی‌دادند که استاد محمدرضا شجریان در جایی حضور پیدا کند یا اینکه بخواند. شب قبل از مراسم تشییع با آقای مرادخانی صحبت می‌کردیم و به او گفتم آقای شجریان می‌خواهند فردا به مراسم بیایند و آواز بخوانند و آقای مرادخانی گفتند مشکلی نیست. اما برخی از مسئولان آن زمان، آقای مرادخانی و آقای گنجه‌ای را بازخواست کردند.

در پایان این مراسم به امامت حجت الاسلام دعایی بر پیکر علی مرادخانی نماز قرائت شد.

عکس از محمد نیکبخت

علی مرادخانی حدود یک ماه پیش به ویروس کرونا مبتلا و به مدت سه هفته در بیمارستان بستری شد اما پس از گذشت یک هفته بار دیگر به دلایل عوارض ناشی از ویروس کرونا در بیمارستان بستری و روز دوشنبه (۱۷ خردادماه) درگذشت.‌