گلایه از سنگ‌اندازی برخی تئاتری‌ها نسبت به فعالیت در شرایط کرونا
گلایه از سنگ‌اندازی برخی تئاتری‌ها نسبت به فعالیت در شرایط کرونا

کارگردان نمایش«فقط چهل روزه بودم» با اشاره به تغییرات نمایش در اجرای جدید از هنرمندانی که منتقد از سرگیری فعالیت های تئاتری هستند، گلایه کرد.

به گزارش سروش سینما مسعود طیبی کارگردان نمایش «فقط چهل روزه بودم» که آخرین روزهای اجرای خود را در تالار سایه مجموعه تئاترشهر سپری می‌کند درباره حمایت نکردن برخی از هنرمندان تئاتر از اجرای آثار نمایشی در روزهای کرونایی گفت: متاسفانه اظهارات برخی از هنرمندان تئاتر را که مخالف فعالیت سالن‌ها و هنرمندان در این روزها هستند، درک نمی‌کنم. امثال من با همه تلاش و انرژی‌مان قصد داریم چراغ تئاتر را روشن نگه داریم و تماشاگران را تشویق به حضور در سالن‌های نمایش کنیم اما متاسفانه برخی از هنرمندان ما مدام از این می‌گویند که در این شرایط مردم علاقه‌ای به حضور در تئاتر ندارند و ریسک نمی‌کنند به فضاهای بسته‌ای چون تماشاخانه‌ها بیایند به همین دلیل وضعیت تئاتر در این شرایط، نابسامان‌تر از قبل خواهد ماند.

وی ادامه داد: این روزها شاهد هستیم مردم دیگر همچون چند ماه گذشته از کرونا ترس ندارند؛ به راحتی مسافرت می‌روند، عروسی برگزار می‌کنند، در هیات‌ها به عزاداری می‌پردازند و در کل مشغول فعالیت‌های روزانه شان شده‌اند اما با این وجود هنوز هم از نظر عده‌ای تنها سالن‌های تئاتر است که به مرکز انتقال کرونا تبدیل شده در حالی که در این مکان‌ها بیشتر از هر فضای دیگری نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. این روزها مخاطبان تئاتر هم کم‌کم دارند به حضور در تماشاخانه‌ها روی می‌آورند و بستگی به کیفیت و جذابیت هر اثر نمایشی مخاطب آن کار می‌شوند. شاهد این مدعا هم استقبال خوب تماشاگران از نمایش «فقط چهل روزه بودم» و «جوادیه» است که به دلیل استقبال مخاطبان به صورت ۲ اجرایی به صحنه می‌رفت.

طیبی درباره تغییراتی که در اجرای مجدد نمایش به وجود آمده است، توضیح داد: در بازتولید نمایش با تغییرات زیادی چه در طراحی صحنه و چه شیوه بازی بازیگران روبرو بودیم. فضاسازی و طراحی صحنه نمایش کاملاً عوض شده و بازی‌ها هم از بازی‌های میکرواکتینگ به سمت هایپررئالیسم تغییر کرده است. در واقع با توجه به تجربه‌ای که از اجرای قبلی نمایش کسب کردم تغییراتی در اجرای جدید داده شده که به بهتر و دلنشین‌تر شدن اثر انجامیده است. همچنین زمانی که قصد بازتولید این نمایش را داشتم از خودم پرسیدم دلیل اینکه می‌خواهم «فقط چهل روزه بودم» را در این شرایط به صحنه ببرم چیست از این رو سعی کردم نگاه مفهومی و تکنیکالی را که در گذشته به اثر داشتم، تغییر دهم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به مرگ یکی از شخصیت‌های نمایش در اثر ابتلا به کرونا در اجرای جدید، توضیح داد: در این نمایش به هیچ عنوان اشاره مستقیمی به بیماری کرونا نمی‌شود و تنها در یکی دو دیالوگ به صورت غیرمستقیم به این ویروس اشاره شده است تا بتوانیم همخوانی متناسبی با شرایط امروز جامعه داشته باشیم. با همین اشارات اندک به مخاطب ترس از مرگ و لزوم در خانه ماندن القا می‌شود وگرنه معتقدم پرداختن مستقیم به مساله کرونا در بازتولید اثری که قبلاً بدون اشاره به این جریان اجرا رفته است می‌تواند تفکری کاسب‌کارانه باشد که من از آن پرهیز کرده‌ام.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره وضعیت بهداشتی تئاترشهر عنوان کرد: یکی از مسایلی که در شرایط امروز و بعد از بازگشایی تماشاخانه‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته وضعیت مطلوب تئاترشهر از لحاظ رعایت مسایل بهداشتی است. خوشبختانه این مجموعه با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی قبل و بعد از هر اجرا، ضدعفونی مکرر سالن‌ها، فعال بودن مدام سیستم‌های تهویه و رعایت فاصله گذاری اجتماعی مناسب توانسته محیطی امن هم برای گروه‌های نمایشی و هم مخاطبان به وجود بیاورد.

نمایش «فقط چهل روزه بودم» به نویسندگی مسعود هاشمی‌نژاد، کارگردانی مسعود طیبی، تهیه‌کنندگی سمیه طیبی و بازی ایمان میرهاشمی و آرزوی صفی‌یاری پنجشنبه و جمعه ۱۳ و ۱۴ شهریور ماه آخرین اجراهای خود را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر سپری خواهد کرد.

  • نویسنده : حامد هاشمی
  • منبع خبر : مهر