مجلس شورای اسلامی از ساخت سریال‌ احمدبن‌موسی (ع) حمایت می‌کند
مجلس شورای اسلامی از ساخت سریال‌ احمدبن‌موسی (ع) حمایت می‌کند

سروش سینما/ نایب رییس مجلس شورای اسلامی، ساخت سریال احمدبن‌موسی (ع) را کاری ارزنده در شیراز برشمرد و گفت: مجلس از ساخت این سریال که با عنوان "امین ولایت" تولید خواهد شد، حمایت می‌کند.

سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی در دیدار با مدیر کل صدا و سیمای فارس بیان کرد: استان فارس که دلاورمردانی همچون شهید عباس دوران را در خود پرورش داده است، می‌تواند با تولید سریال در باره این شهید و سریال‌های مشابه، به‌خوبی نقش تعیین‌کننده فارس را در سال‌های دفاع مقدس به تصویر کشد و قهرمانان ملی را به نسل جوان کشور معرفی کند.

مدیرکل صدا و سیمای فارس نیز در این دیدار با اشاره به اینکه این استان از ظرفیت‌های بسیاری برای ساخت سریال و فیلم سینمایی با سوژه‌های ملی و حتی بین‌المللی برخوردار است، اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای تولید سریال حضرت احمدبن‌موسی (ع) با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و همکاری تولیت آستان احمدی و محمدی (ع) از چهار سال پیش آغاز شد.

محمد تقی سهرابی افزود: متاسفانه این سریال‌ به دلیل مشکلات مالی، پیشرفت شایان توجهی نداشته است و صدا و سیمای فارس در تلاش است زمینه را برای ساخت این سریال فراهم سازد.

وی، با اشاره به جان‌فشانی‌ها و رشادت‌های سرافرازان استان فارس در دفاع مقدس گفت: ساخت سریال شهید عباس دوران نیز در دستور کار صدا و سیمای فارس قرار گرفته است که در این زمینه ارتش جمهوری اسلامی ایران، استانداری فارس و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، این سازمان را یاری خواهند کرد.

مدیرکل صدا و سیمای فارس اظهار داشت: با وجود این، برای به ثمر نشستن این مهم نیازمند حمایت سایر مسوولان از جمله مجلس شورای اسلامی هستیم.

سهرابی اضافه کرد: سریال شهید دوران از مجموعه‌های ارزشمندی است که با هدف نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان یک رسالت و وظیفه ملی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: صدا و سیمای مرکز فارس برای ساخت آثار فاخر به‌منظور معرفی هر چه بهتر شخصیت‌های دینی، علمی و فرهیخته فارس تلاش خواهد کرد و انتظار می‌رود مسوولان نیز با حمایت‌های خود این مرکز را یاری دهند.

حضرت سید امیر احمد(ع) ملقب به شاهچراغ و سیدالسادات الاعاظم، فرزند بزرگوار امام موسی کاظم(ع) و برادر بزرگ امام رضا (ع) است.

شهید عباس دوران در بیستم مهرماه سال ۱۳۲۹خورشیدی در شیراز تولد یافت. وی سال ۱۳۴۸ موفق به اخذ مدرک دیپلم طبیعی از دبیرستان سلطانی شیراز شد و در همین سال به استخدام فرماندهی مرکز آموزش هوایی در آمد. او در سال ۱۳۴۹ به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت و پس از گذراندن دوران مقدماتی پرواز در ایران، در سال ۱۳۵۱ برای تکمیل دوره خلبانی به آمریکا رفت. وی ابتدا در پایگاه لکلند دوره تکمیلی زبان انگلیسی را طی کرد و سپس در پایگاه کلمبوس در ایالت می سی سی پی موفق به آموختن مهارت خلبانی و پرواز با هواپیماهای بونانزا، تی ۴۱ و تی ۳۷ شد.

عباس دوران پس از دریافت نشان خلبانی در سال ۱۳۵۲ به ایران بازگشت. وی با شروع جنگ تحمیلی سر از پا نشناخته به دفاع از کیان جمهوری اسلامی پرداخت و با دهها سورتی پرواز جنگی در طول عمر کوتاه اما پُر بارش، یکی از قهرمانان دفاع مقدس شناخته شد.

خلبان شهید عباس دوران، سی‌ام تیرماه سال ۱۳۶۱ پس از بمباران پالایشگاه بغداد، هواپیمای خود را که آتش گرفته بود به هتل محل برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها کوبید و با شهادت خود، کاری کرد که اجلاس سران غیرمتعهدها به علت فقدان امنیت در بغداد برگزار نشد.

پیکر پاک شهید عباس دوران به همراه ۵۷۰ شهید دیگر در روز دوم امردادماه ۱۳۸۱ به میهن بازگشت و در شیراز به خاک سپرده شد.

  • نویسنده : شکیبا
  • منبع خبر : ایرنا