اسکار سینمای فرانسه به «آناتومی یک سقوط » رسید
اسکار سینمای فرانسه به «آناتومی یک سقوط » رسید

فیلم «آناتومی یک سقوط» ساخته ژوستین تریه موفق به کسب جوایز اصلی از چهل و نهمین دوره جوایز سیمایی سزار فرانسه شد.

به گزارش سروش سینما، مراسم اعطای جوایز سالانه آکادمی فیلم فرانسه (سزار) موسوم به اسکار سینمای فرانسه در سالن المپیای پاریس برگزار شد و در نهایت فیلم «آناتومی یک سقوط» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اصلی، بازیگر نقش اصلی زن (سندرا هولر)، بازیگر نقش مکمل مرد (سورا آرلو)د و تدوین شد.
«ژوستین تریه» به دومین کارگردان زن در تاریخ جوایز سینمایی سزار فرانسه تبدیل شد که جایزه بهترین کارگردانی این جوایز را دریافت می‌کند.
همچنین درام فراطبیعی ساخته توماس کیلی با عنوان «قلمرو حیوانات» نیز جوایز زیادی از جمله فیلمبرداری، طراحی لباس، جلوه‌های بصری و موسیقی از جوایز سزار سینمای فرانسه دریافت کرد.
«آناتومی یک سقوط» که نخستین نمایش جهانی خود را در جشنواره کن سال گذشته میلادی تجربه کرد و جایزه نخل طلای بهترین فیلم را به خود اختصاص داد، یکی از فیلم‌های موفق فصل جوایز سینمایی بوده و در پنج شاخه از جوایز اسکار نامزد دریافت جایزه است و پیش از این جایزه بهترین فیلم جوایز لومیر فرانسه و جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان گلدن گلوب را نیز از آن خود کرده است.
این فیلم در نظرسنجی نشریه ایندی وایر بر اساس نظرسنجی از ۱۵۸ منتقد و روزنامه نگار از سراسر چهان در رتبه هفتم برترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ قرار گرفت و جایزه بهترین فیلم و کارگردانی جوایز فیلم اروپا را نیز دریافت کرده است.
داستان این فیلم با بازی ساندرا هولر، سوان آرلو، میلو ماچادو و … درباره یک نویسنده  آلمانی است که پس از مرگ شوهرش در برف، گیر می‌کند و در شرایطی مرموز به جرم قتل همسرش دستگیر می‌شود و سعی می‌کند در طول دادگاه بی گناهی خود را اثبات کند.
این فیلم که به طرز عجیبی از سوی سینمای فرانسه برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ انتخاب نشد، شانس خود را در دیگر شاخه‌های این جوایز از بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر زن، فیلمنامه و تدوین جستجو می‌کند.
جوایز سزار امسال با اعطای جایزه افتخاری به کریستوفر نولان کارگردان فیلم جدید «اپنهایمر» همراه شد و این کارگردانی جایزه خود را از دستان «ماریون کوتیار» بازیگر فرانسوی دریافت کرد که در فیلم‌های «آغاز» و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» با نولان همکاری کرده است.
نولان در سخنرانی خود پس از دریافت جایزه افتخاری سزار به عشق فرانسه به سینما و نویسندگان ادای احترام کرد و گفت وقتی دومین فیلمش را با نام «ممنتو» ساخت هیچ کس در دنیا نمی‌خواست آن را نمایش دهد و سپس فیلیپ هلمان از شرکت «UGC» تصمیم گرفت آن را در تئاتر گراند رکس در پاریس نمایش دهد و موفقیتی که این فیلم در آنجا به دست آورد زندگی او را برای همیشه تغییر داد.
در سایر بخش‌های «آریه وورتالتر» برای بازی در فیلم «پرونده گلدمن» بهترین بازیگر نقش اصلی زن نام گرفت و «آدل اگزارچوپولوس» هم برای فیلم «همه چهره های تو» موفق به دریافت جایزه نقش مکمل زن شد.
جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی به «والری دونزلی» و « آدری دیوان» برای نگارش فیلمنامه «فقط ما دو نفر» رسید و «مرغ برای لیندا!» هم بهترین انیمیشن بلند این جوایز نام گرفت.
همچنین «چهار دختر» ساخته «کوثر بن هنیه» برنده بهترین مستند جوایز سزار شد و جایزه بهترین فیلم خارجی زبان هم به «طبیعت عشق» ساخته مونیا چاکری اعطا شد.
  • نویسنده : محمدی
  • منبع خبر : ایسنا