پشت صحنه| سرایت کرونا به «قند پهلو»/ حکایت بشکه هایی که ماسک زده اند!
پشت صحنه| سرایت کرونا به «قند پهلو»/ حکایت بشکه هایی که ماسک زده اند!

سروش سینما/ برنامه تلویزیونی «قندپهلو» در حالی ساخته می شود که در این فصل کرونا حسابی به آن سرایت کرده است!

برنامه «قندپهلو» از آن دست برنامه هایی است که مخاطبان خاص و پر و پاقرصی دارد. حتی وقتی فصل های اول آن روی آنتن می رفت، با سریال هایی نظیر پایتخت رقابت می کرد و ژانر جدید و نویی که داشت به مذاق مخاطبان خوش آمده بود. مخصوصا وقتی که رهبر معظم انقلاب نیز به سازندگان این برنامه خداقوت گفتند، سازندگان آن بیشتر از قبل سر ذوق آمدند و فصل های بعدی را با دقت و تمرکز بیشتری ساختند.

اگرچه در ساخت این برنامه و فصل های مختلف آن وقفه هایی پیش آمد، اما در نهایت امسال هم سازندگان تلاش کردند تا خود را به نوروز برسانند و در میان برنامه های نوروزی، اوقات خوشی را برای مخاطبان خود فراهم کنند.

**اینجا خبری از خواب نیست

این برنامه از جمله برنامه هایی است که سازندگان آن به خاطر مشغله های روزانه خود، شبها مشغول به کار هستند و برای اینکه بتوانید سر ضبط بروید، باید بدانید که پشت صحنه قندپهلو خبری از خواب نیست و گروه از نیمه شب تا بامداد مشغول کار هستند.

**صدا و تصویر ما را از استودیو گلستان دارید

محل ضبط برنامه استودیو گلستان واقع در خیابان یخچال است. وارد ساختمان که بشوید، تابلوهایی از سریال های مختلف تلویزیون نظیر مختارنامه، روزگار قریب، برنامه های کودک نظیر عمو پورنگ و … خودنمایی می کنند. از راهروی بلندی که عبور کنید و از کنار استودیوهای چند برنامه که برسید، در نهایت و انتهای راهرو به استودیوی «قندپهلو» رسیده اید.

**بشکه هایی که ماسک زده اند!

برای ورود به استودیو ابتدا باید پروتکل های بهداشتی چک شود، با الکل، ماسک و تب سنج به استقبال شما می آیند. همه چیز که کنترل شد، می توانید وارد استودیو شوید. اما نکته قابل توجه جولان کرونا در استودیو است!

اینجا همه چیز کرونایی شده و ویروس همه جا منتشر شده است! در حقیقت دکور برنامه متشکل از تصویری از کهکشان هاست و در داخل استودیو هم ماکت هایی از ویروس در اندازه های مختلف ساخته شده و از سقف آویزان شده اند. البته چند ویروس بزرگ تر هم هستند که به رنگ قرمز درآمده اند و اتفاقا رضا رفیع هم با آنها سر شوخی دارد.

بشکه های معروف هم در استودیو هستند و با فاصله از هم چیده شده اند. همان بشکه هایی که در فصل های قبل نقش میز را ایفا می کردند. اما با این تفاوت که در فصل جدید برای در امان ماندن از کرونا، ماسک زده اند!

**قمیشی: تا زندگی ادامه دارد، «قندپهلو» هم هست

همه در تکاپو برای آغاز ضبط هستند. مهمان ها هنوز نیامده اند و در همین زمان فرصتی دست می دهد تا با امیر قمیشی تهیه کننده برنامه گفت و گویی داشته باشیم. او درباره به روز شدن قندپهلو گفت: تلاش کرده ایم برنامه به روز باشد و بر همین اساس هم بر اساس نیازهای روز در قندپلهو تغییراتی اعمال کردیم.

او در توضیح بیشتر این تغییرات ادامه می دهد: در حال حاضر با توجه به ماموریت شبکه آموزش، بازآموزی مهارت های مواجه با پدیده ای به نام کرونا را در دستور کار قرار داده ایم و اینکه درباره چگونگی رعایت پروتکل ها ما تغییراتی را در برنامه ایجاد کرده ایم.

هنگام گفت وگو با قمیشی، رضا رفیع مجری برنامه و از طنزپردازان کشورمان سر شوخی را با ویروس هایی که در دکور هستند باز می کند. قمیشی هم درباره دکور توضیح می دهد: دکور همیشه متناسب با موضوع بوده و ما با عناصری نظیر مقوا که بوی کتاب و کاغذ و فرهنگ می دهند و ضمیر ناخوداگاه مخاطب را به طنز مکتوب که خاستگاه این طنز است پیش ببریم. طنز و کمدی هیچ وقت پایان ندارد چون طنز و کمدی جزئی از زندگی است و تا زندگی هست، وجود دارد.

رفیع: در قند پهلو محتوا حرف اول را می زند

این دوره رضا رفیع مجری است و شهرام شکیبا و ناصر فیض داوران مسابقه هستند. رفیع همان طور که سر به سر ویروس کرونا می گذارد، تاکید می کند: از آنجا که در قند پهلو بیشتر محتواست که حرف اول را می زند ما همیشه در این حوزه با تغییراتی مواجه بودیم که در دوره های قبل نبوده و پوست اندازی هایی داشته و بخش هایی هم به آن اضافه شده و خلاقیت هایی در عرصه طنز رسانه شکل گرفته که بتواند طنز را خیلی متناسب با خواست عمومی و خواست طبقه متخصص در زمینه ادبیات طنز پیش ببرد. همیشه میتوان با زبان طنز صحبت کرد و هیچ وقت پایانی برای آن وجود ندارد.

وی اضافه می کند: تلاش شده تا دکوری داشته باشیم که متناسب با پروتکل های وزارت بهداشت باشد و رعایت فاصله ها باشد و ما حتی با دکور هم حرف می زنیم و می گوییم که پروتکل ها را رعایت کنید. در این دوره هم همچنان وجه انتقادی را لحاظ کرده ایم و اگر انتقاد را لحاظ نکنیم مثل این می ماند که چربی را از روغن بگیریم اگرچه عضو ضروری و الزامی طنز نیست اما در طنز ما وجودش ضروری است.

شکیبا: به سمت موضوعی شدن «قندپهلو» رفته ایم

داوری آثاری که در برنامه سروده می شوند، کار سختی است. مخصوصا که فی البداهه هم هستند و حتما هم باید طنز باشند. همین باعث می شود در طول برنامه داوران تمرکز بالایی داشته باشند. در خلال برنامه و کات هایی که زده می شود، فرصتی دست می دهد تا با شهرام شکیبا هم گپ کوتاهی داشته باشیم. او از ادامه یافتن برنامه پرمخاطبی مانند قندپهلو اظهار خوشحالی می کند و می گوید: خوشبختانه امروز ما شکل جدیدی از قندپلهو را داریم و مسابقه موضوعی برگزار می شود.

او تاکی می کند که شما فکر کنید که مگر موضوعات به پایان می رسد؟ ما حتی می توانیم از شعرای دیگر هم که پیش تر آمده اند فرضا درباره گرانی یا رفتارهای انتخاباتی کار کنیم. مثلا فکر کنید درباره رفتارهای ناشایستی که برخی کاندیداها دارند، شعر بگوییم و یا آنها را متوجه این رفتار زشت کنیم. قطعا هم برای خودشان خوب است و هم برای مخاطبان.

**فیض: «قندپهلو» رقابت خوبی با آثار برتر تلویزیون دارد

ناصر فیض نیز دیگر داور این برنامه است که او هم در خلال ضبط برنامه مانند بقیه ماسکش را درمی آورد و وقتی برنامه ضبط نمی شود، ماسک خود را می زند. او تاکید می کند که کرونا امروز گرایش متفاوتی ایجاد کرده و قندپلهو در پوشش بیماری کرونا و با شوخ طبعی به ماجرا می پردازد و برای ما گوشزد دارد.

او با بیان اینکه سخن نو و حرف نو را حلاوتی دگر است، می گوید: اگر ما حرف جدیدی داشته باشیم، برنامه دیده می شود و مخاطبان بسیاری را هم بدست می آورد که این اتفاق برای قندپهلو هم افتاد و مخاطبان زیادی پیدا کرد و حتی با برنامه های پرمخاطب هم رقابت کرد و خوشبختانه جایگاه بسیار خوبی هم دارد.

به گزارش فارس، اگر بخواهید تا انتهای برنامه حضور داشته باشید، باید تا حوالی بامداد در پشت صحنه بمانید، در غیر این صورت در خلال برنامه و حدود نیمه شب می توانید لوکیشن را ترک کنید.

  • نویسنده : شکیبا
  • منبع خبر : فارس