انتخابات خانه سینما و لیست تخلفات احتمالی/ حاشیه بزرگ‌ترین مانع عملکرد صنفی سینماگران
انتخابات خانه سینما و لیست تخلفات احتمالی/ حاشیه بزرگ‌ترین مانع عملکرد صنفی سینماگران

شرح ماوقع انتخابات شانزدهمین دوره هیات مدیره خانه سینما نشان می‌دهد که در حال حاضر مهم‌ترین مسئله اختلافی است که در خانه سینما حاکم شده و آن را دچار بحران چنددستگی کرده است، اختلافی که می‌تواند هیئت‌مدیره جدید را از همین ابتدا وارد حواشی بسیار کند.

سروش سینما/انتخابات شانزدهمین دوره هیات مدیره خانه سینما سرانجام با تمامی حواشی و اتفاقات قبل از آن در مجمع عمومی خانه سینما در تاریخ نهم شهریورماه برگزار شد، انتخاباتی عجیب با اتفاقاتی غیرمنتظره.از راه رسیدن صنف تهیه‌کنندگان با نام عسگرپور مهم‌ترین اتفاق و البته جدی‌ترین حاشیه انتخابات خانه سینما بود.

هرچند انتخابات با حضور ناظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و صحت انتخابات و روند مجمع عمومی مورد تایید ناظر قرار گرفته و صورت جلسه آن نیز امضا شده است؛ اما همچنان برخی از سینماگران آن را قانونی نمی‌دانند و نسبت به آن اعتراض‌های جدی دارند.

شرح ماوقع یکی از حاضران/ مجمع به تهیه‌کنندگان رأی مثبت داد

مطابق با مصاحبه یکی از حاضران در مجمع عمومی خانه سینما در روز انتخابات شرح حضور نماینده تهیه‌کنندگان به این صورت است: ۴ تشکل تهیه‌کنندگان در تابستان امسال جلسه‌ای برگزار کردند و به تفاهم رسیدند که نماینده آن‌ها در مجمع حضور داشته باشد و نامه‌نگاری‌های آن توسط آقای غلامرضا موسوی رئیس شورای عالی با خانه سینما برقرار شد و بر پایه قوانین و توافق بین چهار صنف، آقای منوچهر محمدی را به‌عنوان نماینده معرفی کردند که ایشان بعد از مدتی انصراف داد و در اقدام بعدی آقای محمدمهدی عسگرپور به‌عنوان نامزد صنف تهیه‌کنندگان برای حضور در انتخابات معرفی شد.

در همین حین، ماجرا و بلوای استعفاها و تأیید صلاحیت‌ها و… اتفاق افتاد، وگرنه نامزد را در همان زمان مقرر معرفی کرده بودند. البته در فاصله‌ای کوتاه یکی از این تشکل‌ها دچار اختلاف‌نظر با ۳ تشکل دیگر شد. در این زمان ۳ تشکل ائتلاف می‌کنند و تحت شناسه واحد بانام انجمن صنفی کارفرمایی تهیه‌کنندگان فیلم «اکت» اقدام کردند. بر پایه این تقاضا مجمع عمومی نیز روند این صنف را موردبررسی قرارداد و رأی داد که کماکان عضو خانه سینما هستند و می‌توانند در انتخابات حضورداشته باشند.

برای این دوره چهار صنف دیگر ازجمله انجمن منشیان صحنه و مدرسان سینما نیز در رأی‌گیری شرکت کردند و مجمع به‌ اضافه شدن این چهار صنف جدید به عضویت در مجمع عمومی خانه سینما نیز رأی مثبت داد. البته این مورد مربوط به آقای عسگرپور به‌عنوان نماینده صنف تهیه‌کنندگان درباره خانم شمس از صنف منشیان صحنه نیز شکل گرفت که موقعیت مشابهی داشتند.

این توضیحاتی است که دال بر قانونی بودن حضور عسگرپور میان نامزدهای انتخابات هیئت‌مدیره است، البته نامی از عسگرپور در لیست اعلامی قبل از انتخابات وجود نداشت و همین اتفاق بود، که شائبه‌های غیرقانونی بودن آن را برجسته کرد.

جدا از این موارد اعلام بلامانع بودن حضور دو انجمن با شناسه کارگری و کارفرمایی هم به‌عنوان یکی دیگر از تخلفات مجمع عمومی خانه سینما اعلام‌شده است.

بیانیه جمعی از سینماگران و اعتراض به تخلفات انتخابات

در همین رابطه در ادامه متنی را که جمعی از سینماگران به دست خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس رسانده‌اند مشاهده می‌فرمایید:

عناوین مهم‌ترین تخلفات محرز هیئت‌مدیره و مدیرعامل خانه سینما و هیئت‌رئیسه مجمع عمومی مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۹ بر اساس اساسنامه خانه سینما مصوب ۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ثبت‌شده در اداره ثبت شرکت‌ها

۱. تخلف صورت گرفته توسط هیئت‌مدیره:

مطابق ماده یک اساسنامه خانه سینما و تبصره ذیل آن، تنها تشکل‌هایی مجاز به عضویت در خانه و حضور در مجمع عمومی می‌باشند که با مجوز وزارت ارشاد و برمبنای اساسنامه خانه سینما تشکیل‌شده باشند لذا

اولاً: برخلاف اساسنامه خانه؛ مجمع عمومی با حضور انجمن‌های صنفی کارگری و کارفرمایی تشکیل‌شده که بر اساس قوانین وزارت کار تأسیس‌شده‌اند، نه بر اساس قوانین وزارت ارشاد!

ثانیاً: برخلاف صراحت اساسنامه مبنای هیئت‌مدیره برای حضور صنوف در مجمع بجای داشتن پروانه فعالیت از وزارت ارشاد، دارا بودن شناسه ملی از وزارت کار بوده است.

ثالثاً: هیئت‌مدیره و مدیرعامل خانه سینما برخلاف تکلیف قانونی مواد ۱۵؛ ۱ و ۵ اساسنامه، در حالی مبادرت به انتشار آگهی فراخوان مجمع عمومی‌نموده‌اند که مطابق اساسنامه، هیچ تشکل سینمایی در وزارت ارشاد به ثبت قانونی نرسیده بوده؛ فلذا طبق اساسنامه صنوف اساساً حائز شرایط قانونی برای حضور در مجمع عمومی نبوده‌اند.

۲. تخلف صورت گرفته توسط هیئت‌رئیسه مجمع:

هیئت‌رئیسه می‌بایست بر اساس تکالیف مواد ۱، ۵، ۱۵، ۱۷، ۱۹ و ۲۰ اساسنامه مبادرت به برگزاری مجمع می‌نمود. لذا:

اولاً: به‌طور غیرقانونی با حضور تشکل‌های فاقد صلاحیت برای حضور در مجمع انجمن‌های کارگری و کارفرمایی وزارت کار مبادرت به اعلام رسمیت مجمع عمومی می‌نماید.

ثانیاً: برخلاف تکلیف مواد ۸،۱ و ۵ اساسنامه، بدون در نظر گرفتن وجود 4 صنف موازی تهیه‌کنندگی مطابق نظام‌نامه منتشرشده توسط سازمان سینمایی (و عضویت شورای عالی در خانه سینما) مجتمعا از 4 صنف تهیه‌کنندگی درخواست عضویت ۳ صنف از ۴ صنف را به‌طور غیرقانونی به رأی‌گیری در مجمع می‌گذارد.

ثالثاً: نمایندگان اکت در مجمع حضورداشته و در رأی‌گیری برای پذیرش یا رد عضویت صنف خودشان شرکت می‌کنند. درحالی‌که تا قبل از تأیید عضویت این صنف، اجازه حضور در مجمع نداشته‌اند. این تخلف محرز و فاحش در خصوص 3 صنف دیگر متقاضی عضویت نیز رخ‌داده است؛ که از مصادیق خلاف قانون است.

رابعاً: مستندا به بند ۷ ماده ۱۹ اساسنامه، نامزدهای حضور در انتخابات هیئت‌مدیره موظف‌اند پنج روز پیش از برگزاری مجمع نامزدی خود را اعلام نمایند؛ لذا برفرض محال مبنی بر صحت نحوه رأی‌گیری برای عضویت اکت و صنوف فوق‌الذکر، نامزدهای این صنوف نمی‌توانسته‌اند بلافاصله به‌عنوان نامزد هیئت‌مدیره مطرح و به رأی گذاشته شوند.

خامسا: انجمن‌های صنفی کارگری و کارفرمایی که با حضور آن‌ها به‌طور غیرقانونی مجمع عمومی برگزارشده، مطابق اساسنامه خود و آیین‌نامه تشکیل انجمن‌ها، اساساً مجاز به شرکت در مجمع عمومی خانه سینما نبوده و ایضاً اجتماع مشترک صنفی کارگری و کارفرمایی آن‌ها به دلیل تعارض و تضاد منافع خلاف بین قانون وزارت کار قلمداد می‌گردد.

با توجه به مجموع اقدامات غیرقانونی هیئت‌مدیره، مدیرعامل و هیئت‌رئیسه در برگزاری مجمع عمومی خانه سینما و به‌منظور جلوگیری از تضییع حقوق صنوف سینمایی و بیش از 5 هزار عضو آن؛ بدین‌وسیله از مقامات و نهادهای مسئول و ذی‌ربط ناظر مجمع، سازمان سینمایی و وزارت ارشاد تقاضا داریم نسبت به بررسی و رسیدگی دقیق تخلفات مذکور؛ در راستای تحقق عدالت، تمکین از قانون و استیفای حقوق اعضا خانه سینما اقدام مقتضی و عاجل به عمل آید.(جمعی از سینماگران عضو خانه سینما)

روشنگری و اتمام حواشی تنها راه عملکرد درست خانه سینما

در تحلیل نهایی شرح ماوقع انتخابات شانزدهمین دوره هیات مدیره خانه سینما نشان می‌دهد که در حال حاضر مهم‌ترین مسئله اختلافی است که در خانه سینما حاکم شده و آن را دچار بحران چنددستگی کرده است، اختلافی که می‌تواند هیئت‌مدیره جدید را از همین ابتدا وارد حواشی بسیار کند. ناگفته پیداست که شاید می‌شد با مدیریت بهتر و البته شفاف‌تر در شکل برگزاری انتخابات و جلوگیری از به وجود آمدن شائبه تخلف در آن و البته از همه مهم‌تر عدم تخلف در برگزاری این انتخابات از به حاشیه رفتن مجدد خانه سینما جلوگیری کرد.

با این همه بی‌شک پاسخ شفاف و صریح دادن به تخلفات مطرح شده توسط جمعی از سینماگران عضو خانه سینما می‌تواند قدم مهمی باشد در پایان دادن به حواشی و چند دستگی‌ها، موضوعی که خانه سینما بیشتر از همیشه بدان نیاز دارد.

  • منبع خبر : فارس