برنامه اکران عید فطر اعلام شد
برنامه اکران عید فطر اعلام شد

سرانجام آثار بسته اکرانی عیدفطر یکی پس از دیگری به پرده نقره‌ای رسید تا در نهایت تمامی آثار قبل از عیدفطر وارد چرخه اکران شوند، آثاری‌که تا به امروز نزدیک به 22 هزار مخاطب را در سینماها میزبانی کرده‌اند.

شروع کامل برنامه اکران عیدفطر/ 24 مخاطب در هر سانس

به گزارش سروش سینما ، آثار برنامه اکران عید فطر شامل سینمایی‌های «سه کام حبس»، «بابا سیبیلو»، «دسته دختران» و «آهنگ دونفره» اعلام شد و بعد از آن سینمایی «جنگ جهانی سوم» به دلیل انتشار نسخه قاچاق و برای حمایت از حقوق فیلم‌ساز به صورت اضطراری به این ترکیب اضافه شد.

آثار اعلامی می‌توانستند از شنبه 26 فروردین‌ماه کران خود را آغاز کنند که تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان هرکدام در طول هفته گذشته یک روز را برای شروع اکران خود انتخاب کردند که در میان آثار فیلم «دسته دختران» و «آهنگ دونفره» به‌عنوان آخرین فیلم‌های صف اکران عیدفطر از امروز چهارشنبه 30 فروردین‌ماه در سالن‌های سینما قابل مشاهده خواهند بود.

از میان این آثار مشخص شده «جنگ جهانی سوم» اکران خود را زودتر از باقی آثار شروع کرد،‌ این فیلم که به اجبار به سبد این اکران اضافه شده بود تا از سوختن برای اکرانش جلوگیری شود پیش‌ازاین در مهرماه سال گذشته نیز تجربه‌ای عجیب را در اکران پشت سر گذاشته بود، این فیلم که برای حضور در اسکار انتخاب شده بود برای احزار شرایط شرکت در این فستیوال نیاز به اکرانی چند روزه داشت،‌ اما تهیه‌کننده و سازندگان فیلم به جهت فروشی بیشتر در آینده، اکرانی کوتاه و مسئله‌دار را انجام دادند که با انتقاد‌های زیادی روبه‌رو شد.

در آن زمان وقتی خبر اکران محدود «جنگ جهانی سوم» در پردیس مگامال آمد، علاقه‌مندان به سینما خودشان را آماده تماشای این فیلم کردند، ولی بلیت‌فروشی برای فیلم وجود نداشت. یعنی عملا انگار اکرانی در کار نبود و انتشار اخبار بیشتر برای فریب جشنواره اسکار سازماندهی شده بود.

در آن زمان منبع مطلع در رابطه با اکران «جنگ جهانی سوم» در شرایطی که بلیتی برای خرید وجود ندارد به یکی از رسانه‌ها چنین گفت: «صاحبان اثر، علاقه چندانی به دیده شدن فیلم در شرایط کنونی ندارند و به همین دلیل، بلیت‌فروشی اینترنتی برای این اثر صورت نگرفته است تا جنگ جهانی سوم با کمترین میزان تبلیغ، نمایش محدود یک هفته‌ای خود را به پایان رسانده و تبلیغات اصلی در زمان نمایش و در وقت مناسب خود صورت بگیرد.»

همه این کارها به ضرر فیلم تمام شد تا امروز سازندگان مجبور شوند «جنگ جهانی سوم» را با عجله و در شرایطی که به‌نظر با انتشار نسخه قاچاق امید زیادی برای موفقیت در گیشه ندارند، اکران کنند، در صورتی‌که اگر این فیلم در زمان درست و همان روز‌هایی که اکران نمایشی داشت با تمع سازندگان مواجه نمی‌شد شرایط بهتری را در اکرانش تجربه می‌کرد.

در رابطه با کیفیت این فیلم، کارشناسان نمره کامل قبولی را برایش ثبت نکردند و برای مثال پیام فروتن آن را چیزی شبیه به فیلمفارسی دانسته است.

این فیلم از ابتدای اکرانش تا کنون با 19 هزار و 451 مخاطب داشته است.

دیگر سینمایی حاضر در میان آثار اکران عید فطر «دسته دختران» ساخته منیر قدیدی است، این فیلم پیش از این در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر نمایش داده شده و برنده سیمرغ بهترین جلوه‌های بصری و دیپلم افتخار بازیگر نقش مکمل زن شد.

«دسته دختران» با نگاهی آزاد و بر اساس روایت‌های واقعی از مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دفاع مقدس ساخته‌شده است. در نگاهی کلی کارگردان این فیلم الگوی زن منفعل و مرد فعال را که در سینمایی دفاع مقدس موضوعیت دارد را به چالش می‌کشد. فیلم «دسته دختران» روایتگر زنانی است که به‌اندازه مردان زخم‌خورده‌اند، اما ما  کمتر چیزی از آن‌ها و خاطراتشان شنیده‌ایم.

این فیلم از چهارشنبه 30 فروردین‌ماه اکران خودرا شروع می‌کند و تا الان 2171 نفر برای تماشای آن بلیت تهیه کرده‌اند.

فیلم بعدی در این بسته اکرانی «بابا سیبیلو» است، این فیلم از 26 فروردین‌ماه روی پرده است و تا کنون 858 مخاطب برای دیدنش بلیت خریده‌اند.

اطلاعاتی از این فیلم در دست نیست و در خلاصه آن آمده است: فیلم بابا سیبیلو یک کمدی خانوادگی است که به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان می‌تواند جذاب و تماشایی باشد. داستان فیلم به گونه‌ای است که در آن از کودک ۵ ساله تا پیرمرد ١٠٠ ساله نقش آفرینی دارند.

«آهنگ دونفره» دیگر فیلمی است که از 29 فروردین‌ماه اولین اکران‌های خود را تجربه می‌کند و به تبع اطلاعات زیادی از آن منتشر نشده است؛ این فیلم تا کنون 677 مخاطب را در 114 سانس به سینما کشانده است.

این فیلم ساخته آرزو ارزانش و به تهیه‌کننده جواد نوروزبیگی است.

«سه‌کام حبس» دیگر فیلم این دوره اکران است فیلم ساخته برادران سالور است که اولین نمایشش را در سی‌و‌هشتیمن جشنواره فیلم فجر تجربه کرده و نامزد دریافت چهار جایزه شد و پس از سه سال در ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ به اکران عمومی رسید. این فیلم با بیش از ده حضور بین‌المللی و دریافت جوایز مختلف از جشنواره های معتبر جهانی، مورد توجه قرار گرفت.

کارگردان این فیلم باتوجه به گذشت زمان 3 سال از ساخت آن گفته است: فیلم «سه کام حبس» تاریخ مصرف ندارد چراکه سوژه مواد مخدر که فیلم به آن می‌پردازد موضوع جدیدی نیست اما از قدیم حتی زمان پیش از انقلاب این معضل در کشور ما وجود داشته و تا امروز هم وجود دارد. متأسفانه مواد مخدر مسئله‌ای است که هنوز بسیاری از خانواده‌ها با آن درگیر هستند و به همین دلیل نمی‌توان موضوع آن را کهنه دانست. ما می‌دانستیم که موضوع فیلم کهنه نمی‌شود، فیلم «سه کام حبس» را می‌توان همین امروز ساخت چرا که اتفاقات آن همین امروز هم در جامعه رخ می‌دهد. به همین دلیل صبر کردیم تا شیوع کرونا در کشور کاهش پیدا کند و پس از آن فضای ملتهبی در کشور ایجاد شد و بعد از آن اتفاقات به نظر می‌رسد این زمان بهترین فرصت برای اکران فیلم بود.

در مجموع برای آثار اکران عید فطر تا کنون ۲۱۸۶۶ مخاطب در ۹۳۴ سانس به سینما رفته‌اند که این عدد نشان دهنده میانگین ۲۳ مخاطب در هر سانس است.

  • منبع خبر : فارس