حضور کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی
حضور کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

وی در مورد حضور کتابخانه مجلس در نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: در زمان کرونا که نمایشگاه تعطیل بود ولی در سال گذشته و امسال در نمایشگاه حضور داشته‌ایم

چندی پیش، سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب با حمایت بانک ملی به پایان رسید. طی بازدید از این نمایشگاه در آخرین روزهای برپایی آن، به غرفه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی که در نمایشگاه امسال حضور داشت  سر زدیم و با «مجتبی عباسلو»، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل این مرکز دیداری داشتیم.

عباسلو در گفتگو با سروش سینما، در مورد . وی ضمن خوب توصیف کردن این نمایشگاه، در مورد آثار کتابخانه مجلس شورای اسلامی در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: ما 28 عنوان کتاب تازه نشر و جدید در این نمایشگاه داشتیم که تعدادی از این کتاب‌ها، کتاب‌های پارلمانی و تخصصی بود مانند سه جلدی چالش‌های قانونگذاری، مطالعات پارلمانی و عناوین دیگر. در گروه اسلام‌شناسی هم کتاب‌های خوبی منتشر شده بود که همه این‌ها نشانه فعالیت مثبت معاونت پژوهش کتابخانه مجلس بوده است. کتابی هم به قلم دکتر محمد مهدی اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد داشتیم با عنوان «تکوین و تحول مفهوم دولت» که با حضور ایشان در غرفه ما به صورت ساده از این کتاب رونمایی شد. علاوه بر این آثار تازه نشر، سایر منشورات کتابخانه که در سال‌های پیش به چاپ رسیده‌اند نیز در نمایشگاه امسال عرضه می‌شود و مجموعاً حدود 100 اثر در غرفه کتابخانه مجلس برای فروش عرضه شده است.

مدیر روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به بخش دیگری از فعالیت‌های مجموعه گفت: بخش دیگری از فعالیت‌های ما در غرفه امسال کتابخانه مجلس، پیرامون خدمات مجازی است. تصاویر بخش بزرگی از منابع کتابخانه مجلس شامل تمام نسخه‌های خطی، سنگی و سربی، اسناد، نشریات و منابع دیداری و شنیداری دیجیتال‌سازی شده، در سامانه «باغ میراث بهارستان» وجود دارد که از طریق وب سایت کتابخانه مجلس قابل دسترسی است. کارشناسان این سامانه در غرفه ما در نمایشگاه حضور دارند و کسانی که تمایل به ثبت نام در این سامانه داشته باشند توسط آنها راهنمایی و به طور رایگان ثبت نام می‌شوند. البته این ثبت نام به راحتی برای خود افراد هم قابل انجام است.

ایشان در ادامه افزود: ما در سه سال گذشته یک نهضت دیجیتال‌‎سازی را آغاز کرده‌ایم. در واقع دیجیتال‌سازی نسخ خطی که 28 هزار نسخه بود، در سال 1400 به پایان رسید و در سامانه بارگذاری شد.

بیش از چهار هزار منبع صوتی و تصویری موجود در آرشیو شنیداری ـ دیداری مرکز اسناد کتابخانه مجلس در سال گذشته دیجیتال‌‎سازی شده است و مجموعا بیش از 100 هزار قطعه عکس تاریخی دیجیتال‌سازی شده در این آرشیو موجود است.

از طرفی در بخش مرمت کتابخانه مجلس، 2000 نسخه موجود بود که نیاز به مرمت داشت و 1000 نسخه از این آثار طی دو سال مرمت شد. همان‌طور که می‌بینید در غرفه ما در حال حاضر میز مرمت نیز حضور و فعالیت دارد. ما سعی کردیم اکثر بخش‌هایی که در کتابخانه داریم، در نمایشگاه نیز حضور داشته باشند.

عباسلو در ادامه در مورد ساماندهی آثار پس از انقلاب گفت: بخش اسناد و گزارشات دولتی بعد از انقلاب که کار ساماندهی‌شان انجام نشده بود، در یک دوره سه ساله انجام شد و در سامانه «باغ میراث بهارستان» در اختیار پژوهشگران قرار گرفت.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس در مورد راه‌اندازی سامانه بازدید مجازی از موزه مجلس در سال 1400 افزود: در این نسخه، بیش از 120 نقطه اصلی تحت پوشش، تصویربرداری 360 درجه با امکان تراول و گشت و گذار طراحی شده است و شما می‌توانید تاریخ صد سال اخیر ایران را در این سامانه با وضوح و با توضیح به زبان‌های فارسی و انگلیسی رصد کنید.

وی در مورد حضور کتابخانه مجلس در نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: در زمان کرونا که نمایشگاه تعطیل بود ولی در سال گذشته و امسال در نمایشگاه حضور داشته‌ایم. در سال گذشته با 14 عنوان کتاب جدید و امسال با 28 عنوان کتاب تازه نشر در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب شرکت کردیم. در سال گذشته بخش مرمت در نمایشگاه حضور نداشت، ولی امسال این بخش نیز به غرفه ما اضافه شده است.

ایشان در مورد استقبال مردم، نمایندگان و مسئولان از این نمایشگاه به سروش سینما گفت: با نمایندگان مجلس مکاتبه کردیم و آنها را دعوت کردیم. نمایندگان کمیسیون فرهنگی و بسیاری دیگر از نمایندگان مجلس حضور داشتند. از قوای مختلف نیز در نمایشگاه حضور پیدا کردند و از غرفه ما بازدید به عمل آوردند. مردم نیز حضور بسیار خوبی داشتند. از آنجایی که حمل کتاب‌ها سخت است، مردم بیشتر به صورت مجازی خرید می‌کنند. از طرفی بخش فراهم آوری کتابخانه مجلس هم برای خریداری منابع و کتاب، امسال حضور جدی در نمایشگاه داشت. در واقع از ابتدای نمایشگاه تا کنون حدود دو هزار نسخه کتاب از طرف کتابخانه مجلس خریداری شده و در حال رایزنی با بخش ملل نمایشگاه هستیم تا نسخه‌های چاپ اول را به صورت مبادله یا اهدا در اختیار ما بگذارند تا منابع کتابخانه مجلس کامل باشد.

عباسلو در پایان در مورد پایین آمدن تیراژ چاپ کتاب در سال جاری افزود: بالا رفتن قیمت کاغذ، متاسفانه باعث پایین آمدن تیراژ چاپ در کشور شده است. خود ما واقعا گاهی مواقع اعداد و ارقام مربوط به قیمت کتاب را با شرمندگی پشت جلد کتاب درج می‌کنیم. کتابی که سال گذشته 70-80 هزار تومان قیمت داشت امسال قیمتش به 240-250هزار تومان رسیده است. البته ما که خرید کاغذ را از گذشته انجام داده بودیم باز هم این قیمت‌ها برای‌مان بسیار بالا بود.

 

  • نویسنده : محسن باقری ابیانه
  • منبع خبر : سروش سینما