در دومین روز نمایشگاه کتاب چه گذشت؟
در دومین روز نمایشگاه کتاب چه گذشت؟

دومین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با افتتاح غرفه تاجیکستان و بخش بین‌الملل آغاز شد و در میانه روز پنجشنبه نمایشگاه طبق پیش‌بینی‌ها نسبتا شلوغ شد.

به گزارش سروش سینما ،در دومین روز نمایشگاه کتاب چه گذشت؟  پنجشنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه، افتتاح غرفه مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب، تاجیکستان آغازگر خبرهای رسمی نمایشگاه در روز دوم بود، و در ادامه وزیران فرهنگ تاجیکستان و ایران از غرفه‌های بخش بین‌الملل دیدن کردند. در این بازدیدها غرفه ترکیه یکی از نسخه‌های قدیمی مثنوی معنوی را به وزیران فرهنگ ایران و تاجیکستان اهدا کرد. در ادامه نشستی هم با موضوع گسترش تعاملات فرهنگی ایران و تاحیکستان برگزار شد که در آن بر تعمیق روابط فرهنگی و تاثیر نمایشگاه کتاب بر این موضوع تاکید شد.

همچنین در ادامه روز علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه از فروش بیش از ۱۱ میلیارد تومان در بخش مجازی خبر داد.

اولین روز از آخر هفته نمایشگاه با توجه به پیش‌بینی‌ها که طبق هر سال روز شلوغی خواهد بود، یک ساعت تمدید شد؛ در ابتدا و حتی پیش از بازشدن درهای شبستان، بازدیدکنندگان به مصلی مراجعه کرده بودند  و در ادامه و در میانه روز مصلی شلوغ‌تر شد، حضور جمعیت نسبت به روز نخست ملموس‌تر بود اما رفته رفته و با نزدیک شدن به ساعت پایانی، نمایشگاه ساعت خلوتی را تجربه کرد به گونه‌ای که برخی از ناشران ترجیح دادند پیش از پایان رسمی نمایشگاه غرفه‌های خود را ببندند.

امسال برعکس سال گذشته که برخی ناشران، گویی در حراجی شرکت کرده و با تخفیف نامتعارف کتاب‌های خود را به فروش می‌رساندند، حداقل در روزهای نخست کمتر شاهد این ماجرا هستیم.

بعدازظهر تهویه بخش‌هایی از شبستان قطع شده بود که سخنگوی نمایشگاه این موضوع را خرابی یکی از تهویه‌ها عنوان کرد و گفت در حال تعمیر تهویه هستند.

ناشران کودک و نوجوان نیز روز دوم را نسبت به سال گذشته، به لحاظ فروش کتاب راضی‌کننده می‌خواندند و استقبال را خوب می‌دانستند. ناشران داخل شبستان هم برخی راضی و برخی ناراضی بودند و جانمایی خود را در این موضوع دخیل می‌دانستند.

یکی از نکات جالب نمایشگاه، حضور پرشمار مردم در بخش بین‌الملل بخصوص غرفه کشور مهمان ویژه یعنی تاجیکستان بود. هرچند بخش بازار جهانی و آژانس‌های ادبی مانند همیشه خلوت بودند.

نیم‌طبقه شبستان برخی از فعالیت‌های فرهنگی خود را آغاز کرده اما همچنان غرفه‌های خالی در این بخش به چشم می‌خورند.

تذکر حجاب در نمایشگاه بیش از روز نخست بود، حتی در ورودی‌های نمایشگاه و در «غرفه ریحانه‌ها» به کسانی که حجاب نداشتند، روسری و مقنعه می‌دادند. همچنین وایت‌بردهایی که  برای نوشتن نظر موافقان و مخالفان حجاب در گوشه گوشه نمایشگاه گذاشته شده محل بحث و جدل سیاسی شده بود.

بازار سلفی و عکس در نمایشگاه مانند همیشه به راه بود؛ ناشری می‌گفت برخی می‌آیند کتاب را برمی‌دارند، عکسشان را می‌گیرند و می‌روند و یا یکی از غرفه‌داران بخش کودک و نوجوان می‌گفت: گاه بچه‌ها کتاب‌ها را به‌هم می‌ریزند و مادرشان معلوم نیست برای کجا و چه، از این کودکان فیلم و عکس می‌گیرند و می‌روند.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلی تهران برگزار می‌شود. البته روز جمعه زمان نمایشگاه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۱ است.

  • منبع خبر : ایسنا