«صبح جمعه با شما»، برنامه‌ای اجتماعی با چاشنی طنز
«صبح جمعه با شما»، برنامه‌ای اجتماعی با چاشنی طنز

همیشه از دوران جوانی علاقه وافر و بیشتری به رادیو داشته‌ام. به قول امروزی‌ها استاد مجازی من رادیو بود و خیلی پیرو بازیگرانی بودم که در رادیو کار می‌کردند

به گزارش سروش سینما به نقل از صبا، برنامه «صبح جمعه با شما» در دهه ۱۳۶۰، با هنرمندانی چون مرحوم منوچهر نوذری، عزت‌الله مقبلی، مهین دیهیم، حسین امیرفضلی و بسیاری دیگر شکل گرفت و از رادیو پخش می‌شد. در همان سال‌ها که ایران درگیر جنگ ناخواسته با عراق بود، این برنامه، تبدیل به یکی از دل‌خوشی‌های صبح‌های جمعه مردم جنگ‌زده ایران شده بود؛ برنامه‌ای طنز که در آن زمان تلاش می‌کرد به مخاطبان‌اش روحیه بدهد. هنرمندان بسیاری در این برنامه و در طی سال‌ها به ایفای نقش پرداخته و به شخصیت‌های مختلف جان داده‌اند. پس از سال‌ها و با فراز و فرودهایی که در سر راه این برنامه وجود داشته، این برنامه همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

دریکی از آخرین روزهای پاییز، به استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو، دعوت می‌شوم. استودیویی که عوامل برنامه «صبح جمعه با شما» گرد هم آمده‌اند تا برنامه جمعه پیش رو را ضبط کنند.

 

استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو

از پله‌ها بالا می روم و وارد ساختمان شهدای رادیو می‌شوم. فضای لابی ساختمان که انصافا به زیبایی طراحی شده رو به رو می‌شوم. از دور صدای شادی و خنده شنیده می شود. وارد استودیوی شماره یک، بزرگترین استودیوی ساختمان شهدای رادیو می‌شوم. عباس محبی ، اصغر سمسارزاده و بیوک میرزایی زودتر از همه رسیده‌اند. پیشکسوتانی که پس از سال‌ها کار و تلاش در این عرصه همچنان به وقت و ساعت حضور در کار اهمیت می‌دهند. آن‌ها کنار هم ایستاده و با هم صحبت می کنند. آن طرف‌تر متوجه می‌شوم که نسیم رفیعی با کودک چهار، پنج ساله خودش آمده و مراقب است که فرزندش از پله‌های استودیو نیفتد. بهترین فرصت است تا کار و ضبط برنامه شروع نشده است، باب گفتگو را با این جمع همیشه خندان آغاز کنم.

 

طنز رادیو فاخرتر از تلویزیون

وقتی از عباس محبی، می‌خواهم که طنز رادیو را با تلویزیون با توجه به نقشی که در سریال آزادی مشروط به کارگردانی ده نمکی، بازی کرده است، مقایسه کند، گفت: از دهه ۶۰ کارم را با تلویزیون شروع کردم، ولی همیشه از دوران جوانی علاقه وافر و بیشتری به رادیو داشته‌ام. به قول امروزی‌ها استاد مجازی من رادیو بود و خیلی پیرو بازیگرانی بودم که در رادیو کار می‌کردند .چون همه آن‌ها از بهترین‌های تئاتر بوده‌اند و من هم رشته‌ام تئاتر است.

او ادامه داد: از سال ۱۳۵۰ به صورت حرفه‌ای فعالیت خود را در تئاتر آغاز کردم و از جمله الگوها و اساتید بنده در رادیو بازیگرانی چون هوشنگ صارم ، مهدی علی‌محمدی، مسعود تاج بخش و ، بزرگانی بوده‌اند. هوشنگ بهشتی، نیز برای من الگو بود و خیلی دوست داشتم در رادیو کار کنم، ولی خب قسمت نشد و سر از تلویزیون در آوردم. بعد از انقلاب و در اوایل دهه۶۰ بود که به رادیو دعوت شدم و از خدا خواسته به رادیو آمدم.

ولی بارها در مصاحبه‌های مختلف گفته‌ام که از لحاظ کیفی و محتوایی رادیو خیلی غنی تر و پربارتر از تلویزیون است. مخصوصا در ده سال گذشته، سریال‌هایی که پخش شده، به دل من به عنوان بیننده، نشسته است. معتقدم تلویزیون در این سال‌های اخیر از لحاظ محتوایی و ساختاری خیلی ضعیف عمل کرده و جوابگوی جامعه روبه رشد و رو به تعالی امروزی نیست.

محبی اظهار داشت: آقای ده نمکی محبت کردند و به ما افتخار دادند، ما رفتیم برای‌شان کار کردیم اما نمی‌دانم به چه دلیل این سریال بازده خوبی نداشت. البته من کار را نگاه نکرده‌ام اما شنیده‌ام مورد استقبال قرار نگرفته است. و با هر دست‌اندرکاری که دستی در این کار دارد صحبت کردم، نظرشان این بود که ظاهرا از لحاظ کیفی سریال جالبی از آب در نیامده است ولی امیدوارم کار بعدی آقای ده نمکی ، ان‌شالله بهتر باشد و برای‌شان آرزوی موفقیت می‌کنم.

محبی که در بعضی از برنامه‌های طنز نویسندگی هم می‌کند ادامه داد: من در برنامه‌های دیگر مثل «هفت کوچه» رادیو فرهنگ که پخش زنده است، نویسندگی و کارگردانی می‌کنم ولی در برنامه «صبح جمعه باشما»، آن موقع ‌ها هم به عنوان نویسنده و هم بازیگر دعوت شدم. با آقای توکل و شیشه‌گران هم کار می‌کردم، آن جا هم از نوشته‌های من استفاده می شد. در حال حاضر، لطف دارند نام من را در تیتراژ پایانی برنامه به عنوان نویسنده هم اعلام می‌کنند ولی در این چند سال اخیر از نوشته‌های من استفاده نشده است. من فقط در حکم بازیگر اینجا، انجام وظیفه می‌کنم.

 

اینجا صبح جمعه با شماست

با اشاره دست قدوسیان ضبط برنامه شروع می‌شود، نسیم رفیعی، در پلاتوی ورودی برنامه می‌گوید: به نام خدا، گلدان‌های لبخند را در حیاط چهره بگذارید. چشم‌های‌تان را آب بزنید. پلک‌های خسته را جارو کنید. نان تازه‌ای از سر کوچه نشاط بگیرید و به همه درود بگویید. سلام، صبحتون بخیر، چشمتون روشن ، اینجا صبح جمعه با شماست.

 

فقط به خاطر مردم کار می کنم

اصغر سمسارزاده خالق تیپ‌های«اصغر شوکت» و «آقای منقاشیان» که روی هر چیزی زوم می‌کند و می‌گوید: چرا؟ چرا باید مسائل اینطوری باشد؟ تیپی که مردم آن را خیلی دوست دارند، درباره «سبح جمعه با شما» گفت: نویسنده‌های بسیار خوبی داریم همچنین هنرمندان بزرگی مثل آقایان میرزایی، محبی، بشارت و سایرین که در کنار هم‌دیگر کار می‌کنیم. راستش معتقدم دوستان یک مقدار بیشتر، به عوامل «صبح جمعه» برسند تا این هنرمندانی که اینجا جمع شده‌اند را از دست ندهند.

سمسارزاده با خنده و شوخی ادامه می‌دهد: یادم نمی‌آید که امسال پولی گرفته باشم. ولی جدا در این موقعیت، که همه جا تعطیل است. تئاتر کار نمی‌شود و سینما هم که هنوز جان نگرفته است، تنها جایی که ما می‌آییم و کار انجام می‌دهیم فقط رادیو است، اینجا هم که ….. پول می دهندا، نه این که پول نمی‌دهند ولی برای ۳۵۰ سال پیش است.

سمسارزاده خنده شیرینی تحویل می‌دهدکه شاید حکایت خنده من از گریه غم انگیز‌تر است باشد ولی عشق به کار و عشق به مردم از برق چشمانش کاملا محسوس بود.

 

صبح جمعه کار هر کسی نیست

در بین استراحت‌های گروه این بار به سراغ بوک میرزایی می‌روم و وقتی از او می پرسم در حال حاضر به برنامه تیپ جدیدی اضافه کرده‌اید، گفت: نه؛ تیپ جدید نیست. نوشته‌ها بر مبنای شخصیت‌هایی که داریم به ما می‌دهند و ما ایفای نقش می‌کنیم.

وی افزود: برنامه «صبح جمعه» برنامه متنوعی است که سال‌ها است روی آنتن رادیو است و شنوندگان خوب و زیادی دارد. این برنامه جزو پر شنونده‌ترین برنامه‌ها است و کار کردن در این برنامه، کار هر کسی نیست و حالا که ما داریم کار می‌کنیم انتظار دارم حداقل در زمینه مالی به آن توجه کنند. این برنامه را چه از نظر نویسنده، چه از نظر بازیگران و مسائل مالی باید تقویت کنند. اگر چه دستمزدی که می‌گیریم قابل عرض نیست، اما ما دلی و عاشقانه کارمی‌کنیم و حرفه و کارمان را دوست داریم .

 

هنرمندان جدید در «صبح جمعه باشما»

نسیم رفیعی، از زمانی که برنامه به اسم «جمعه ایرانی» پخش می‌شد با این برنامه همکاری دارد نفر بعدی است که به سراغش می‌روم، او نیز درباره «صبح جمعه با شما» گفت: چند وقتی است که تغییرات چندانی در برنامه رخ نداده است، ولی هنرمندان جدید به برنامه اضافه شده‌اند. سعی همه بر این است که ساعات خوشی را برای شنونده‌های عزیز فراهم بکنند. امیدوارم که بتوانیم لبخند به لبان مردم بیاوریم.

او در پاسخ به این سئوال که چقدر در کارتان خلاقیت دارید و فی‌البداهه صحبت می‌کنید؟ اذعان داشت: بداهه بستگی به بازیگر مقابل دارد. من در کنار تک‌تک بازیگران کار می‌کنم ولی بیشتر بداهه‌ها را من و آقای محبی با هم داریم و غیر از آن سعی می‌کنیم از روی تکست بخوانیم.

او در خصوص مخاطبان برنامه گفت: برنامه بایستی به روز باشد ولی الآن شاید خیلی به روز نیست. ما خیلی نمی‌توانیم روی خبرها مانور بدهیم. و اینکه فکر می‌کنم اگر در برنامه تغییر و تحولاتی به وجود بیاید ان‌شالله بتوانیم برنامه شادی را برای مخاطبان اجرا کنیم.

 

برای دخترم دنبال شوهر ایده آل می گردم

زهره کدخدا زاده، که دو سه تا نقش جدی در این برنامه دارد درباره نقش خود توضیح داد: در این برنامه نقش مامان پری و مامان گلی جان را ایفا می‌کنم که دنبال یک شوهر مناسب و ایده آل ، برای دخترم هستم و متاسفانه هنوز پیدا نکرده‌ام.

همچنین نقش پری و قدم‌خیر را دارم که همسر جانعلی و هما فال‌گیر هستم که فال‌های متعددی برای همه عوامل صبح جمعه با شما می‌گیرم.

او افزود: در این برنامه در کل به تمام موضوعات می‌پردازیم و خودم به شخصه معتقد هستم هر چه بتوانیم به نقش خانواده بپردازیم بهتر است. مسائل و مشکلات عاطفی که در بین مردم، مخصوصا جوان‌ها هست می‌تواند محور خیلی از آیتم‌ها شباشد. چون به هر حال یکی از مسائل که باعث می‌شود جوان‌های ما یک مقدار از خانواده‌ها دور بشوند، نداشتن ثبات عاطفی، نداشتن فضای گرم خانوادگی است که متاسفانه احساس می کنم خیلی کم رنگ شده است.

او در پایان گفت: ان‌شاالله مردم هم با شنیدن این برنامه لذت ببرند و ما هم از انرژی خوب‌شان بیشتر انرژی بگیریم.

 

ماشالله و اشرف، محبی و زارع

ضبط آیتمی دیگر شروع می‌شود، نسرین زارع در نقش اشرف پشت میکروفون با ذوق می‌گوید: ماشالله.

عباس محبی در نقش ماشالله، در حالی که در حال حساب کتاب کردن با خودش است می‌گوید: ۲۰۰ تومنم قسط، ۱۵۰ هم بابت برق، انگار که تازه صدای اشرف را شنیده باشد با صدای بلند می گوید:هان؟

اشرف: ماشالله، اگه گفتی فردا چه روزیه؟

ماشالله با خودش تکرار می‌کند: پس چرا جور در نمیاد؟۵۰۰ تومن کمه.

اشرف ادامه می‌دهد: ماشالله با توام ، می‌گم فردا چه روزیه؟

و نمایش با همین به کوچه علی چپ زدن ماشالله ادامه پیدا می‌کند.

 

تلنگر به خانواده ها با زبان طنز

در فرصتی که ایجاد می شود، نسرین زارع که حدود ده سالی است با ایفای نقش‌های متفاوت، در برنامه همکاری می‌کند، می‌گوید: یکی از نقش‌هایی که دارم «روکی»، «خجسته خانم»، پیرزن خوش برخورد و «اشرف خانم » و «پسر فسقل » است که خیلی شخصیت «فسقل» را دوست دارم.

وقتی از او می‌خواهم که از حس و حال اجرا برای مردم بگوید، اظهار داشت: به دلیل اینکه برنامه«صبح جمعه با شما » برنامه‌ای قدیمی است. شاید قدمتی ۵۰- ۶۰ ساله داشته باشد ، این برنامه مخاطبین زیادی دارد شاید بگویم پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما هنوز که هنوز است اگر ان‌شاالله در قید حیات باشند هنوز کماکان این برنامه را گوش می‌کنند و در کل برنامه پر مخاطبی است، خود ما هم وقتی که جوان‌تر بودیم ، شنونده همین برنامه بودیم.

او ادامه داد: حدود ۲۶ سال است که کار بازیگری می‌کنم و در اداره کل نمایش هستم ولی در این برنامه حدود ده سال است که همکاری دارم و بسیار خوشحال هستم از اینکه در این برنامه بسیار پر مخاطب ،اجرای نقش می کنم و بازی می کنم .

او درباره نقش «رکی» گفت: «رکی» خانمی سانتی مانتالی است که چشم و هم‌چشمی‌هایی که برخی خانواده ها دارند را به صورت طنز اجرا می‌کنم و تلنگری است به بعضی از مردم که این قدر دنیا را مادی نبینند..

 

از تیپ شنگول خسته شده‌ام

داوود منفرد که بعد از یک مدت طولانی که غیبت داشته است با خنده و شوخی وارد استودیو می شود. او درخصوص نقش‌ها و تیپ‌هایی که اجرا می‌کند، می گوید: همچنان همان نقش شنگول را بازی می‌کنم که مورد توجه بیشتری قرار گرفته است و ساجد قدوسیان هم همچنان برای همان تیپ نویسندگی می‌کند.

وقتی از او می پرسم ،یک سری بازیگر جدید به تیم اضافه شده است فکر می‌کنید ، آیا بتوانند از تجربیات امثال شما استفاده کنند؟ می گوید: طبیعتا دوستان می‌دانند چه کسانی را انتخاب کنند، این افراد از برنامه «یک دو صدا» که تست صدا داده بودند ، انتخاب شده‌اند. من سه چهار نفر را می‌بینم که جدیدا به ما ملحق شده‌اند ، مطمئنا از پس کار بر می‌آیند. هفته پیش که بودم دیدم خیلی شیرین کار می‌کنند‌. مطمئن باشید که در کارشان موفق می شوند.

منفرد می گوید : والله یکی دوتا تیپ خیلی شیرین من دارم که خیلی خوب است مطمئنم که اگر تست بزنیم آقای ساجد قبول می‌کنند که آن تیپ را کار بکنیم چون خودم از این تیپ شنگول راستش دیگه خسته شده‌ام .

در رادیو شاید حدود نزدیک به بیست و سه چهار سال است که نقش شنگول را بازی می کنم. شنگول آدم بذله گویی است ولی، آن تیپی که مد نظرم است آدم خیلی شل و ولی است و خیلی شیرین است. ان‌شاالله به زودی تست بزنیم و ببینم نظر آقای قدوسیان چی هست؟مطمئن هستم که قبول می کنند .

 

رادیو را دوست دارم

مرتضی تبریزی با وجودی که کسالت داشت ، در استودیو حضور داشت. اما همچنان سعی می کرد که لبخند از گوشه لبانش محو نشود .او در خصوص تیپ هایی که در این برنامه اجرا می‌کند، می گوید: غیر از « هیبت» ، «دلاور» خیلی نقش‌های دیگه را نیز بازی می‌کنم.

او همچنان برنامه را دوست دارد و می گوید: من رادیو را دوست دارم. همه می آیند رادیو بعد می‌روند تلویزیون ولی من آمدم رادیو چون رادیو را دوست دارم و عاشق آن هستم .

 

از «ترپچه »تا «انار خانم» برای داشتن حالی خوب !

فرانک رفیعی طاری، در خصوص نقش‌های خود در این برنامه گفت: نقش ننه کتی که پیرزنی است که همه را دوست دارد و مهربان است و با لهجه اصفهانی سربه سر افراد می گذارد.همه را عاشقانه در قلب خودش جای داده است.

«تربچه »، بچه بسیار شیطانی است که من خودم هم که می‌خواهم جای آن حرف بزنم ، کلی خنده‌ام می‌گیرد و یک جورایی مطالبی که نویسنده‌ها می نویسند نعنا داغ و پیاز داغش را هم اضافه می کنم. همان طوری هم که برای ننه کتی اجرا می‌کنم.

 

۵۴ هنرمند در «صبح جمعه باشما» ی رادیو ایران

ساجد قدوسیان، سردبیر ، نویسنده ، تهیه کننده و کارگردان برنامه «صبح جمعه باشما» گفت: ۵۴ نفر در قالب گوینده ، بازیگر ، نویسنده و هنرمند پیشکسوت با ما همکاری دارند.

او ادامه می دهد: یکی از چالش‌های جدیدی که با آن روبرو هستیم،بحث نوروز ۱۴۰۲ است که تقریبا از یک هفته گذشته اقدام کرده‌ایم. نوروز امسال تفاوت جدی با سال‌های گذشته دارد، اینکه سوم چهارم نوروز همزمانی عید و آغاز ماه مبارک رمضان را داریم، به همین دلیل تولیدات ما خیلی خاص می‌شود،که به عنوان «صبح عید با شما» تقدیم شنوندگان می شود. ما همچنان در ایام نوروز ، هر روز به طور زنده از ساعت ۹:۳۰ صبح در خدمت مخاطبان هستیم ولی به دلیل همزمانی با ایام ماه مبارک رمضان تغییرات جدی در برنامه به ویژه در حوزه محتوا داریم.

قدوسیان از پیامک‌های بی‌شمار مردم به برنامه و افزایش مخاطبان به برنامه گفته و ادامه داد: آنچه که مخاطبان در خواسته‌های خود عنوان می‌کنند ، ضبط برنامه در حضور شنونده‌ها است. مطلع هستید ما قبل از ایام کرونا برنامه را با حضور تماشاگر ضبط می‌کردیم ، تماشاگر در برنامه به طور زنده حضور داشت که به خاطر کرونا وقفه‌ای در این قضیه رخ داد.ب عد از ایام کرونا که شرایط بهتر شد، اعلام آمادگی کردیم که این کار را انجام بدهیم حتی با سالن خیلی معتبری هم هماهنگ کردیم ولی به خاطر اتفاقات اخیر و بحث آلودگی هوا و سلامت حال هنرمندان برنامه و مردمی که می‌خواهند از نزدیک کار را تماشا کنند این قضیه دچار وقفه‌ای شده است. امیدوارم که هر چه زودتر این مشکلات برطرف بشود و این شرایط مقداری عادی تر شود که خدای ناکرده کسی آسیب نبیند در حین کار و ما بتوانیم با حضور تماشاگران برنامه را ضبط بکنیم.ما آمادگی کامل داریم برای انجام این مهم.

وی در پایان افزود چهارشنبه همین هفته به مناسبت شب یلدا ویژه برنامه « صبح جمعه باشما» از ساعت ۲۰ به مدت ۴ ساعت به طور زنده از آنتن رادیو ایران روی موج های FM ردیف۹۰ مگاهرتز و AM ردیف ۵۵۸ کیلوهرتز پخش می شود که امیدوارم اوقات خوشی برای مردم عزیزمان فراهم کنیم.

 

  • نویسنده : غزاله باران
  • منبع خبر : خبرگزاری صبا