صحنه تئاتر نو می‌شود
صحنه تئاتر نو می‌شود

تئاتر ایران در نخستین روزهای اردبیهشت ماه میزبان چند اثر نمایشی است که بعضی از آن‌ها اجرای خود را به تازگی آغاز کرده‌اند.

صحنه تئاتر نو می‌شود/ شروع برخی نمایش‌ها از اردیبهشت

به گزارش سروش سینما : مجموعه تئاترشهر که از هفته گذشته فعالیت خود را در سال جدید آغاز کرده و صحنه تئاتر نو می‌شود ،و این روزها  فعالیت خود را با اجرای چند نمایش متفاوت ادامه می‌دهد.

نمایش‌های «مکبث زار»،‌ «فراموشان»، «دل‌لرزه»، «لانگ شات»، «مردمان خشمگین» و «اپرای شیپور» از آثار این مجموعه تئاتری هستند که اجرای خود را پیش‌ازاین آغاز کرده و  همچنان ادامه می‌دهند.

*تماشاخانه ایرانشهر

تماشاخانه ایرانشهر هم این روزها میزبان ۴ نمایش است.

در تالار استاد سمندریان این تماشاخانه، نمایش «معرکه در معرکه» نوشته داود میرباقری و کار سیاوش طهمورث روی صحنه می‌رود. سیاوش طهمورث، نسیم ادبی، سیروس سپهری، مجید رحمتی و دنیا فتحی بازیگران این اجرا هستند که هر شب راس ساعت ۲۰ و ۱۵ دقیقه و به مدت ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه به اجرای خود ادامه می‌دهد؛‌ این نمایش پیش‌از این روی صحنه رفته بود.

«کافه کات» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی دیگر نمایشی است که از امشب، دوشنبه (۴ اردیبهشت ماه) اجرای خود را در این تالار آغاز می کند.

این اثر  نمایشی به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی و تهیه‌کنندگی حسام‌الدین مختاری، نمایشی دلهره‌آور از وضعیت خاص و غمبار زنانه‌ای است که گوشه‌ای از تجاوز به حقوق، جسم و جان آن‌ها را روایت می‌کند.
وقایع این نمایش در  ایرانِ امروز رخ می‌دهد.

در این نمایش، بهروز ‌پناهنده، کهبد ‌تاراج، ساناز ‌روشنی، الهه ‌شه‌پرست، حسام ‌مختاری، مریم ‌ندایی و هدا ناصح به ایفای نقش می‌پردازند.

«کافه کات» از چهارم اردیبهشت هر شب ساعت ۲۱ و ۴۵ دقیقه به مدت ۲۵ شب روی صحنه خواهد رفت.

در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی هم میکاییل شهرستانی نمایش «باغ آلبالو» اثر مشهور چخوف را روی صحنه می‌برد؛ این نمایش هر شب ساعت ۲۰:۳۰ روی صحنه می‌رود،‌ «باغ آلبالو» اجرای خود را در ماه گذشته آغاز کرده بود.

داود بیتاء، امیرحسین نسیمی، مرضیه ساکی، منصوره هروی، آرین نعیمی، امید فتحی، پگاه مجدالدین، نساء بامداد، اعظم قنبری، رعنا صفاری سیاهکلی، فرهاد اعتمادی ‌رسولی، علیرضا ‌آژیده، مژگان کامجو، درسای ‌سبحه، بابک ‌پایوند، زهره گل سرخی، شقایق سیدین، امیرعلی حیدری، آرین نعیمی، مجید حسینی و هادی دلیر آقایی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

در همین تالار نمایش جدید دیگری روی صحنه می‌رود.

«گربه نره و روباه مکار»به نویسندگی و کارگردانی اوشان محمودی از روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت ماه در سالن ناظرزاده­ کرمانی تماشاخانه‌ی ایرانشهر اجراهای خود را آغاز می­‌کند.

این نمایش با بازی مریم بصیری‌فر، آیت ‌بی­‌غم، علی ‌تاریمی، آتوسا جلیلی، هیوا حقانی، میلاد خیرخواه، علیرضا دهقانی، حسام ‌زرنوشه، مبینا ‌شادمانی، محمد ‌شهریار، مجید ‌عراقی، بی‌تا ‌عزیز، ریحانه غفوریان، نیلوفر فتاحی، میترا ‌مسائلی، لیلا نبی اللهی و مهیار ورزگان از روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت ماه، ساعت ۱۸:۳۰، به صحنه می‌رود.

 در خلاصه­ داستان این نمایش آمده است:

«بعد از مرگ ژپتوی فقیر، وصیت­نامه­‌ای به عنوان ارثیه به پینوکیو می‌­رسد که راز درخت طلا به شکل رمزی در آن نوشته شده است. پینوکیو به کمک اردکش سعی در کشف و رسیدن به آن میراث ارزشمند را دارد که با گربه نره و روباه مکار هم‌مسیر می­‌شود.

*خانه هنرمندان

تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران هم این روزها شاهد اجرای دو اثر نمایشی است.

نمایش «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟» نوشته ادوارد آلبی با کارگردانی شیرین فرخنده‌نژاد از ۲۷ فروردین تا ۲۲ اردیبهشت در این تالار روی صحنه است؛ مرجان رزم‌آرا متن این نمایش را ترجمه و دراماتورژی کرده است.

در توضیح داستان «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟» آمده است: «در این نمایشنامه شاهد کنش و واکنش‌های غیرعادی از سوی ۲ شخصیت اصلی‌تر نمایشنامه هستیم که چه در خلوت و چه در جمع ادامه می‌یابد. مدام و بی‌وقفه به یکدیگر می‌تازند و به کمک هم قصه‌ها و بازی‌هایی را طراحی می‌کنند که تنها نتیجه‌اش تحمل زندگی زناشویی آن‌هاست.»

در این نمایش الهام رضایی، علی کشوری، دلارام زرگر، شیما زادپور، میثم نیکخواه و مهدی ارجمند به ایفای نقش پرداخته‌اند؛ این اثر نمایشی هر روز از ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه انتظامی به صحنه می‌رود.

در همین تالار نمایش دیگری با نام «لئوناردو داوودنژاد» اجرا می‌شود.

محسن میرزاخانی متن این نمایش را با برداشتی از نمایشنامه «هنر» اثر یاسمینا رضا نوشته و حسین کشفی اصل کارگردانی آن را بر عهده دارد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: تقابل و رویارویی سه رفیق بر سر یک تابلوی نقاشی اثر استاد لئوناردو داوودنژاد.

این اثر نمایشی از ۲۷ فروردین با بازی مهیار اسلامی، فرید رحمتی، فرشید قلی‌پور هر شب راس ساعت ۲۰ و سی دقیقه اجرا می‌شود.

*تماشاخانه سنگلج

تماشاخانه «سنگلج» نیز همچنان میزبان نمایش «ماشین دودی» به نویسندگی و کارگردانی حسین تفنگدار است. این اثر نمایشی با بازی سپیده سپهری، شیرین کاشفی، میترا شجاعی، الهام هادیان، سید محسن میر هاشمی، حامد پیراسته، شهرام نجاتی ،دانیال تفرشی و داوود معینی کیا هر شب ساعت ۱۹ و ۳۰ و به مدت ۸۰ دقیقه اجرا می‌شود.

*تالار مولوی

تالار مولوی هم به جمع مجموعه‌های نمایشی فعال اضافه شده و این روزها پذیرای نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» به نویسندگی امیرحسین طاهری و تهیه‌کنندگی و کارگردانی نادر فلاح است که با گروه پرشماری از بازیگران روی صحنه می‌رود.

این اثر نمایشی هر شب راس ساعت ۱۹ و سی و به مدت ۱۰۰ دقیقه در تالار اصلی مولوی روی صحنه می‌رود.

*تماشاخانه ملک

نمایش «ناریا» به کارگردانی حسین فردوسی از جمعه ۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در تماشاخانه ملک روی صحنه است.

«ناریا» که کیاوش زارع‌طلب نمایشنامه‌اش را نوشته، روایت جمعیتی است که در واگن مترو تهران گیر می‌افتند. آنها در تکاپو برای نجات خود هستند اما اتفاق عجیبی رخ می‌دهد.

مهرداد آبسالان، الهه احمدزاده، امیرحسین بیاتی، سید محمد تقوی، غزاله جعفرپور، محمد جوادی، فرانک جواهری، عاطفه حق شناس، کوروش رجایی، رعنا رحمانی، یسنا سورانی، هستی شهبازی، سمانه صادقی، پوریا صفایی زاده، مینا صدقی، امیر طیبی، صبا غربا، حسین فردوسی، مونا فرهادی، هومن کریمی، علیرضا کیوانی ، ابوالفضل گرمابی، غزاله مهرابی، محمد نیلوفر، علی ویسی، نادیا هریوندی و میلاد هوشنگی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

در همین تماشاخانه، نمایش «دقیقا ۹ سال و ۳ ماه و ۲۰ روز پیش کجا بودی…» نوشته و کار سید فرشاد هاشمی آخرین روزهای اجرای خود را سپری می کند. این نمایش که تک بازیگر آن سید فرشاد هاشمی است، تا روز هشتم اردیبهشت ماه ساعت ۱۹ و سی دقیقه اجرا دارد.

*عمارت ارغوان

سالن شماره یک عمارت «ارغوان» از روز سوم تا ۲۲ اردیبهشت ماه میزبان نمایش «ژولپیدم» نوشته ارشیا نجیمی و مریم حاج بابایی است که با کارگردانی ارشیا نجیمی روی صحنه می‌رود.

ارشیا نجیمی، شادمهر محمدی، محمدرضا خلج، سپیده فضل یاب، رضا شاهی، نوشین ضیایی فرد، میلاد شریف، رها خورسندیان، حامد خوشحال، بازیگران این اثر نمایشی هستند که هر شب راس ساعت ۱۹ اجرا دارد.

«مگس» نمایشی تازه است که این روزها در سالن شماره عمارت ارغوان روی صحنه می‌رود. این نمایش که متن آن اقتباسی است از نمایشنامه «تت» به نویسندگی مشترک ایوب آقاخانی و توحید معصومی و کارگردانی فرزین حاجیلو روی صحنه می‌رود.

البرز احمدخانی، گل‌بو فیوضی، فرنوش موحدی، شهاب آزاد، فرزین حاجیلو بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا نیمه اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۱۹  اجرا می شود.

*برج آزادی

«خانه برناردا آلبا» نوشته فدریکو گارسیا لورکا با کارگردانی دانیال اربابی نمایشی است تازه که اجرای خود را از روز ۷ اردیبهشت ماه در سالن اصلی برج آزادی اغاز می کند و تا روز ۲۴ اردیبهشت ماه در این تالار اجرا دارد.

مهشید آبیار، مبینا پورمیرزا، سحر خیرالله، نیلوفر ذوالفقاری، الناز سلیمانی، سارینا سماک، ملیکا شهاب، الناز عباس پور، نیلوفر عسگری، مریم کوچک‌خانی، سحر منصوری، آتنا نورانی، آیدا نوروزی، نونا هوشیار بازیگران این اثر نمایشی هستند که هر شب راس ساعت ۱۹ اجرا دارد.

  • منبع خبر : فارس