مسیر سینمای می‌تواند در گذار از این چالش هویتی زنانه نقش روشنگری داشته باشد
مسیر سینمای می‌تواند در گذار از این چالش هویتی زنانه نقش روشنگری داشته باشد

مهم‌ترین دستاورد سینمای ایران در سال‌های پس از انقلاب در عرصه تولید فیلم، شکل‌گیری گونه‌ای از فیلم، ژانر و سینما با عنوان "دفاع مقدس" و در ادامه "مقاومت" است؛ گونه‌ای که به دلیل مؤلفه‌ها و ویژگی‌های ملی، میهنی و دینی، با باورها، اعتقادها، ارزش‌ها، آرمان‌ها و فرهنگ و ادبیات خاص دوران دفاع مقدس و رزمندگان درهم آمیخته و همین خصوصیات و وجود یک مشخصه متمایز؛ خداباوری، مبارزه و شهادت در راه خدا، آن را به‌رغم بستر، موضوعات و رخدادهای جنگی از سینمای متداول جنگی جهان متمایز و ممتاز کرده است.

سینمای دفاع مقدس می‌توانست تبدیل به گونه محوری و شاخص در سینمای کشور شود و در این راه هم بعضی سینماگران و مدیران، گام‌هایی برداشتند و آثاری خوب و مانا نیز در این زمینه ساخته شد، اما به علت تأثر، دخالت و سلطه سیاست، تجارت و رفاقت، به مرور از راهی که پیش‌رو داشت، دور شد. آنچه این نوع فیلم و سینما را دچار انحراف کرد، کلیت، ساختار، مدیریت و اجرا را هم در سینمای کشور دگرگون ساخت و مانع از حرکت متعالی و بالنده سینما و سینماگران کشور، برای ایجاد سینمای ملی ایران شد.
فارس قابلیت ساخت فیلم های دفاع مقدس و شهدا را دارد
ابراهیم شیشه گر رئیس جدید انجمن سینمای جوانان استان فارس در گفتگو با خبرنگار جمهور پرس به مناسبت روز سینما گفت: در تولیدات سینمایی باید به جای کُشتن امید مخاطب به سمت کاشتن امید حرکت کنیم.
شیشه گر با اشاره به اینکه در سال قبل فضای سیاسی و اجتماعی کشور درگیر التهابات بسیاری شد که این التهابات گریبان سینمای آسیب‌پذیر ایران را هم گرفت ، اظهار کرد: درحالی‌که پس از شیوع ویروس کرونا کم‌کم سینماها به شرایط عادی نزدیک می‌شدند، آن اتفاقات و خودتحریمی برخی هنرمندان که بیشتر به خودزنی شبیه بود باعث شد که میزان مخاطبان سینما به حداقل برسد.

شیشه گر خاطر نشان کرد: اما به نظر می‌رسد طی شش ماه گذشته سینمای ایران در حال تجربه شرایط بهتری نسبت به چند سال اخیر است، چند رکورد فروش خیره کننده فروش فیلم‌ها و افزایش چشمگیر مخاطبان در سانسهای مختلف امیدوارکننده است؛‌ هرچند با تمام این شرایط همچنان انتقاداتی به فضای سینماهای کشور وارد است.
وی با بیان اینکه حالا که دارد سینمای ایران با تلاش‌های آشکار سازمان سینمایی به وضعیت مطلوب گذشته باز می‌گردد ، افزود: می‌بایست بیشتر از همیشه به موضوع عدالت در اکران توجه شود.
رئیس جدید انجمن سینمای جوانان فارس با اشاره به اینکه از طرف دیگر این نهاد تاثیرگذر باید به ارتقا سلیقه شهروندان توجه ویژه داشته باشد و در سبدهای اکرانش به آثار با کیفیت توجه ویژه‌تری کند، تصریح کرد: درست است که در دورانی لازم بوده که با میدان دادن به آثار طنز رونق را به سینماهای کشور بازگرداند اما نباید رسالت اصلی سینما را فراموش کند. تکرار فیلم های طنز سطحی نگر می تواند در دراز مدت آسیب های فرهنگی بسیار به جا بگذارد. شیشه گر ادامه داد: فیلم‌های طنز باید کیفت ساختاری خود را بالا ببرند تا بتوانند از وضعیت تاریخ مصرف دار بودند عبور کنند و ماندگاری بیشتری داشته باشند.
وی اظهار داشت: البته که منظور از فیلم‌هایی دارای اندیشه، آثار کسل کننده‌ای که چندان به «سرگرمی» و مفرح بودن توجه ندارند نیست. کشور بیشتر از همیشه به نشاط اجتماعی نیاز دارد و برای این مهم، سینما می‌تواند یکی از نسخه‌های اصلی باشد.
کاری که می‌توانست با برخی سخت‌گیری‌ها به نتیجه مقبول امروز نرسد اما اتفاق خوب دیگری رخ داد
رئیس جدید انجمن سینمای جوانان فارس با بیان اینکه در حال حاضر، فسیل به کارگردانی کریم امینی با فروش ۲۵۵ میلیارد تومانی، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در سال نخست اکران حتی با درنظرگرفتن نرخ تورم است، اعلام کرد: این فیلم سینمایی با بیش از ۵٫۸ میلیون بیننده، پربیننده‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در سال نخست اکران است.
شیشه گر با تاکید بر اینکه از اینها گذشته اقدام سازمان سینمایی برای اکران این فیلم که به نظر می‌رسد با ممیزی‌های کمی صورت گرفته باشد، یک حرکت درست و کاملاً‌ به‌جا برای رونق اکران سینماهای کشور بود، تصریح کرد: کاری که می‌توانست با برخی سخت‌گیری‌ها به نتیجه مقبول امروز نرسد اما اتفاق خوب دیگری رخ داد.
وی ادامه داد: بررسی ۵۰ فیلم پرفروش سینمای ایران بعد از انقلاب نشان می‌دهد بیش از نیمی از فیلم‌های پرفروش سینمای ایران به ژانر کمدی مربوط است تا بتوان ادعا کرد پرسودترین و کم‌ریسک‌ترین گونه سینمایی در سینمای بعد انقلاب، سینمای ایران است که هم سینماداران، هم سینماگران و هم عموم مردم به این ژانر علاقه‌مند و از آن استقبال کنند.
توجه کم به سینمای دفاع مقدس
شیشه گر تصریح کرد: در حال حاضر سینمای دفاع مقدس ما می‌تواند با بهره‌مندی از آثار ادبی، واقعی‌ترین و حرفه‌ای‌‌ترین فیلم‌های این ژانر منحصراً ایرانی را بسازد اما کمتر به آن توجه دارد.
رئیس جدید انجمن سینمای جوانان فارس با یادآوری اینکه جای خالی سینمای دفاع مقدس در استان فارس به وضوح دیده می‌شود؛ استانی که ظرفیت‌های بالایی برای فیلم‌سازی ارزشی دارد، اعلام کرد: باید گلایه کرد بعضا حتی در جشنواره‌های استانی نگاه ویژه‌ای به این موضوعات نمی‌شود.
وب با ابراز امیدواری از اینکه امیدوارم مسئولان استانی همت کنند تا مثل سایر استانها که کارهای فاخری مثل فیلم موقعیت مهدی برای شهدایشان می سازند، تاکید کرد: در فارس هم حداقل برای شهدای شاخصمان کار سینمایی بسازیم و این آمادگی در بدنه فیلمسازان استان کاملاً مهیاست.
وی بیان کرد: سینمای ایران برای تقویت نقش خانواده باید به اصالت ایرانی نزدیک‌تر شود و به سمت سینمای ملی و مردمی برود تا به درک بهتری از مردم و داشته‌های آنها دست پیدا کند.
شیشه گر با اشاره به اینکه نباید در سینما به دنبال فلاکت‌بار بودن وضع خانواده باشیم، افزود : سینمای اجتماعی و در راس آن سینمای خانواده سیاه و سفید است و می‌توانیم هر دو را در کنار هم ببینیم،سینمای خانواده می‌تواند سینمای سایه روشن باشد؛ سایه‌ای که نقش زنان اصیل ایرانی را در خانواده روشن می‌کند.
وی گفت : تصویر سینمای ایران از خانواده اگر نگوییم تاریک نیست روشن هم نیست، هر چند این روایت قابل قبول نیست اما می‌تواند وضعیت از این بهتر و بهتر شود.
شیشه گر با بیان اینکه چالش زنان و دختران امروز ما چالش‌های هویتی است نه چالش‌های جنسیتی، تاکید کرد: در این مسیر سینمای اجتماعی اگر نتواند نجات‌بخش باشد می‌تواند در گذار از این چالش هویتی زنانه نقش روشنگری داشته باشد.
درهرحال سینمای دفاع مقدس که می‌تواند از ارکان اصلی سینمای ملی ایران باشد، با هزاران شخصیت دراماتیک دفاع مقدس و هزاران سوژه و حماسه دفاع مقدسی، علی‌رغم داشتن ده‌ها دستگاه و تشکل که مدعی دفاع و حمایت از دفاع مقدس‌اند، محروم، مظلوم و مغفول مانده است. این در حالی است که سینماگران متعهد وحرفه‌ای و کاربلد در انتظار دعوت و همکاری مسئولان برای تولید فیلم‌های خوب دفاع مقدس هستند.

  • نویسنده : هاجر بیات
  • منبع خبر : جمهور