نون خ 4؛ استارتی قوی با پایانی آبکی
نون خ 4؛ استارتی قوی با پایانی آبکی

ساخت مجموعه نون خ 4 در شرایط غیراستاندارد اجتماعی و سیاسی کشور صورت گرفت و شاید بتوان ضعف‌های این مجموعه را به پای آن شرایط گذاشت اما...

سروش سینما: پخش نون خ 4 از شبکه یک سیما به تهیه کنندگی مهدی فرجی و کارگردانی سعید آقاخانی سرانجام به پایان رسید اما مانند سه فصل گذشته نتوانست مخاطبانش را پای تلویزیون بکشاند.

البته صحبت‌های مهدی فرجی در مورد مشکلات ساخت این مجموعه کاملا منطقی و بجا بود. ساخت مجموعه نون خ 4 در شرایط غیراستاندارد اجتماعی و سیاسی کشور صورت گرفت و شاید بتوان ضعف‌های این مجموعه را به پای آن شرایط گذاشت اما نمی‌توان از مخاطب انتظار داشت که این دلایل را بپذیرد.

نون خ 4؛ استارتی قوی با پایانی آبکی

مخاطبی که از سه فصل قبلی نون خ، به عنوان مجموعه‌ای جذاب یاد کرده، انتظار دارد همان جذابیت‌ها برایش تداعی شود. نون خ 4 با شروعی جذاب، دل بیننده را خوش کرد و اوج این دلخوشی برگزاری مسابقه فوتبال میان بالاده و پایین ده بود اما روند داستان مجموعه، پس از این قسمت، کاملا نزولی بود به طوری که عدم جذابیت داستان برای مخاطب کاملا ملموس بود.

خارج کردن «جاناتان» از صحنه، در همان قسمت‌های ابتدایی مجموعه شاید برای بینندگان کمی مبهم بود. گاوی که در فصل‌های گذشته، یکی از جذابیت‌های داستان به شمار می‌رفت به طور ناگهانی از مجموعه کنار گذاشته شد.

ازدواج بی‌هدف دختران در فصل چهارم نون خ، یکی از نکاتی بود که نقد بسیاری را به همراه داشت. به نظر می‌رسد ازدواج دختر ادریس با پسری به کما رفته، که هیچ قدرت و توان جسمانی ندارد، فقط به دلیل اینکه ازدواجی صورت گرفته باشد، معنا و مفهوم طنزی را به مخاطب القاء نمی‌کرد.

بدشانسی‌های فریبرز، خواستگار«شیرین»؛ دختر نورالدین خان‌زاده، تا فصل 3 نون خ برای مخاطب جذابیت داشت اما در فصل چهارم، آنچنان که انتظار می‌رفت نتوانست خنده بر لب مخاطب بنشاند.

پردازش صحنه‌ای که در آن خانم مهندس تحت تاثیر صحبت‌های نورالدین قرار گرفته و بدون هیچ اصراری، اشتباه خود را به گردن می‌گیرد و صحنه را ترک می‌کند، کل داستان کلاهبرداری عمو خلیل که از قسمت‌های ابتدایی نون خ 4 وارد داستان شده و تقریبا بخش عظیمی از این پروژه حول محور این کلاهبرداری است را لوس و بی‌مزه می‌کند به طوری که رفتار و بیان فوق‌طنز عموخلیل هم نمی‌تواند این بی‌مزگی را جمع کند.

صحنه آخر، فرار نورالدین و خلیل از دست خلافکاران که برای گرفتن دلارهای‌شان آمده بودند هم فقط جمله «همین، چه بی‌معنی» را راهی زبان مخاطبان کرد.

طبق صحبت‌های مهدی فرجی؛ تهیه کننده مجموعه نون خ 4، رئیس محترم صدا و سیما، سفارش مجموعه نون خ 5 را به سازندگان این مجموعه داده که امیدواریم در نون خ 5 شاهد ضعف‌های کمتری از این مجموعه زیبا باشیم.

  • نویسنده : محسن باقری ابیانه
  • منبع خبر : سروش سینما