وام «مرمت و مقاوم‌سازی» به بافت‌های تاریخی اختصاص می‌یابد
وام «مرمت و مقاوم‌سازی» به بافت‌های تاریخی اختصاص می‌یابد

به میزان ۸۰ درصد مبلغ وام نوسازی محدوده‌های "هدف بازآفرینی شهری و قانون جهش مسکن" به مرمت و مقاوم‌سازی بناهای موجود در بافت‌های تاریخی کشور اختصاص یابد.

به گزارش سروش سینما، «علی دارابی»؛ قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی، گفت: در راستای حمایت از مردم و ساکنان بافت‌های تاریخی کشور که حدود ۳۳ هزار هکتار از پهنه‌های شهری را در بر می‌گیرند و برای حفاظت و احیاء این بافت‌ها، برای نخستین‌بار با توافق حاصل‌شده بین وزارت میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی از بانک مرکزی خواسته شده در ساختار نظام بانکی کشور «وام مرمت و مقاوم سازی بناهای واقع در بافت‌های تاریخی» تعیین و پرداخت شود.

معاون میراث فرهنگی افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده توسط این معاونت و شرکت بازآفرینی شهری و در راستای تحقق قانون حمایت از بافت‌های تاریخی مقرر شد تمام وام های بانکی موجود برای نوسازی در محدوده‌های هدف باز آفرینی شهری و قانون جهش مسکن، با ضریب ۸۰ درصد به بناهای واقع در محدوده بافت‌های تاریخی با هدف مرمت و مقاوم‌سازی اختصاص یابد و در دوره مرمت، تسهیلات بانکی اسکان موقت نیز به ساکنان این بناها تعلق گیرد.

دارابی گفت: این پیشنهاد پس از تصویب شورای پول و اعتبار، در نظام بانکی کشور لازم‌الاجرا خواهد بود.

بافت‌های تاریخی به‌عنوان هسته اولیه شهرها، تاریخ مستند شهری، قلب تپنده شهرها، نماد فرهنگ شهری، نماد فرهنگ ملی و اسطوره‌های قومی هستند. سطح نسبتاً چشمگیر و عملکرد فراشهری و در مقیاس منطقه‌ای و ملّی، اهمیت این بافت‌ها را دوچندان کرده است. بافت تاریخی به‌عنوان گنجینه‌ای از خاطرات جمعی و شیوه زندگی گذشتگان، «بار فرهنگی و هویتی» شهر را بر دوش می‌کشد. اهمیت و ضرورت این نواحی تاریخی در شهرها، از جهت تمایل مردم به بازدید و تجدید خاطره‌ها نیز هست. علاوه بر آن به خاطر وجود عناصر و المان‌های با ارزش تاریخی و میراث فرهنگی، اهمیت توریستی این بافت‌ها را نیز نباید فراموش کرد. به‌طورکلی بافت‌های تاریخی موجودیتی کهن و منسوخ و مزاحم نیستند؛ بلکه نمادی از سوابق فرهنگی و مدنی شهر هستند. مرمت و احیای این میراث‌های فرهنگی وظیفه‌ای ملی است؛ چراکه مراکز تاریخی شهرها، تجلی‌گاه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردمانی است که در دوره‌های تاریخی در این بخش از شهر روزگار سپری کرده و هویت فرهنگی آن را به ثبت رسانده‌اند.

  • نویسنده : سمیه حسنلو
  • منبع خبر : ایسنا