وزیر فرهنگ: نگران اختلاف‌های آسیب‌ زننده در سینما هستیم
وزیر فرهنگ: نگران اختلاف‌های آسیب‌ زننده در سینما هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ما به شدت نگران برخی اختلافاتی هستیم که ضربه‌اش را اهالی سینما بخورند.

به گزارش سروش سینما، محمدمهدی اسماعیلی عصر چهارشنبه -۲۳ آبان ماه- در حاشیه بازدید از نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» در موزه هنرهای معاصر در جمع خبرنگاران درباره تغییرات اخیر خانه سینما اظهارداشت: از خانم مرضیه برومند باید تشکر کنم. مبنای خانم برومند بر تعامل بود. در همین مدت چند جلسه ما باهم داشتیم و با همکاران من در سازمان سینمایی رفت و آمد خوبی داشتند.

وی افزود: البته یک اختلاف دیدگاهی به صورت مبنایی در حوزه خانه سینما با مدیریت سینما در کشور وجود دارد اما این به معنای قطع ارتباط نیست.

اسماعیلی گفت: ما از زحمات خانم برومند تشکر می‌کنیم. انشاءالله دوستان بتوانند حوزه خانه سینما و کل فعالیت‌ها را به سمتی ببرند که مورد مطالبه اصناف سینماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ما به شدت نگران برخی اختلافاتی هستیم که ضربه‌اش را اهالی سینما بخورند.

وی اظهارداشت: ما در حوزه مدیریت کار، امروز پررونق‌ترین دوره سینمای کشور را داریم.

اسماعیلی گفت: دوستان من در ایرنا پیامک‌هایشان تکرار می‌شود. باز سه‌شنبه باز تکرار رکوردشکنی سینما. این الحمدالله باعث خوش وقتی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: فیلم اول ما بالای ۲۸۰ میلیارد تومان و فیلم دوم ما بیش از صد میلیارد تومان فروخته است. عددها در حال رشد است و مردم استقبال می‌کنند و این به معنای کسب و کار مفید است.
وی با اشاره به آیین تجلیل از یکی از سینماداران قدیمی قزوینی که در سینما فرهنگ برگزار شد، گفت: این سینمادار درباره اقدام‌های صورت گرفته در حوزه سینما، تعبیری با این مضمون که «ما را از خاک بلند کردید» به کار برد که این الحمدالله اتفاق افتاده است.خانه سینما صرفا به فعالیت‌های حرفه‌ای خود بپردازد

اسماعیلی با اینکه صندوق اعتباری هنر مسکن هنرمندان را پیگیری می‌کند، گفت: امیدوارم دوستان ما در خانه سینما اولا ترتیب‌هایی را اتخاذ کنند که این مجموعه صرفا به کارهای صنفی و فعالیت‌های حرفه‌ای خود بپردازد و امیدواریم بتوانند تعامل کنند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همکارانم آماده هستند با اعضای خانه سینما و با همه اقشار و صنوف تعامل داشته باشند، خودمان را خادم اهالی سینما می‌دانیم، امیدواریم در آینده مشکلات داخلی این مجموعه هم برطرف شود و شاهد ثبات مدیریت باشیم و همه در کنار هم به سینمای ایران کمک کنیم و حال سینما و مردم خوش باشد.

وزیر فرهنگ درباره رکوردزنی‌های سینما و علت اصلی استقبال مردمی گفت: من اوایل تابستان چند بار گفتم که پرورونق ترین دوره تاریخ فرهنگ و هنر است. برخی از دوستانی که مقداری مسایل را خیلی سیاسی می‌بینند موضع گیری کردند؛ به این معنا که این گونه نیست. این اتفاق آنقدر تکرار شده که همه با ما هم‌عقیده شده اند. همه می دانند که امروز اجراهای صحنه ای ما پررونق است. همین الان اختلاف سر نوبت هایی است که اخذ می کنند. برخی اعتراض دارند و برخی هم جواب دارند. در حوزه تئاتر و سینما همین‌گونه است.

وی افزود: فیلم اول ما در زمان حاضر تقریبا دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است. فیلم اول ۶ سال روی پرده ها نمایش داده شده بود و اولین فیلم اول ما در شرایط فعلی چند ماهی است این میزان فروش را داشته و همه اینها مایه خرسندی است.

اسماعیلی گفت: در حوزه کتاب هم که امروز آمار آن را به رئیس جمهوری دادم و در حیاط دولت هم گفتم، سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۴۷ درصد رشد فروش داشتیم. تا آبان امسال نسبت به کل سال ۱۴۰۱ ، ۵۸ درصد رشد فروش داشتیم و با این روند یک عدد تاریخی هم در حوزه کتاب خلق خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به رشد امسال در حوزه های موسیقی، تئاتر و تجسمی گفت: دولت بنای خود را بر این گذاشته که فضای فرهنگ و هنر در کشور در آرامش باشد. انفتاح و انشراح صورت گرفته است. بهترین دوره تاریخی است که اهالی فرهنگ، هنر و رسانه بتوانند نقش آفرینی های جدی تری را برای اعتلای فرهنگ و هنر در کشور داشته باشند.

وی همچنین با توجه به بازدید خود از نمایشگاه کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین در پاسخ به سوال ایرنا درباره اقدام‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی فرهنگی با کشورهای این حوزه و کشورهای همسایه گفت: یکی از حوزه‌های اصلی فعالیت دیپلماسی فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران، منطقه آمریکای لاتین است. اشتراک های بسیار بالایی در زمینه مبارزات استعماری و ضد امپریالیستی باعث شده که اینها در این موضوع همراهی بیشتری با هنرمندان ما داشته باشند.

اسماعیلی با اشاره به دو سفر خود در دولت سیزدهم به حوزه آمریکای لاتین اظهار داشت: در این حوزه استقبال در موارد مربوط به مقاومت و مبارزه با استعمار و آمریکا بسیار بالاست. در این حوزه استعمار کارنامه خیلی سیاهی دارد. یک نسل‌کشی تاریخی در اوایل قرن ۱۶ در آنجا اتفاق افتاده است. قرن های اولیه ای که استعمار وارد منطقه آمریکای شمالی و جنوبی شده است و کارنامه ننگین استعمار در دهه های اخیر هم تکرار شده و بعد از جنگ جهانی دوم که درس های استقلال طلبانه ای که داشتند. به همین دلیل در آنجا به طور کلی جریان هنری خیلی قدرتمندی وجود دارد.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران هم به برکت انقلاب اسلامی هنرمندان بسیار خوبی در حوزه هنرهای تجسمی فعال هستند و هنرمندان در همه بخش ها بویژه در این بخش فوق العاده کارنامه درخشانی دارند و در سال های اخیر به مناسبت های مختلف با همین موضوع اساعه ادب برای قرآن که پیش آمد بلافاصله در چند روز با کار جهادی نمایشگاه خوبی آماده کردند که از آن بازدید کردم.

اسماعیلی گفت: دورخیز نمایشگاه کارتون و کاریکاتور حوزه آمریکای لاتین هم قبل از اتفاق های اخیر بو.د اما همکاران ما در موزه هنرهای معاصر و حوزه هنری با دعوت از هنرمندان برجسته آمریکای لاتین در همین فاصله با تولید آثار جدید توانستند این نمایشگاه را با هنرمندان ایرانی به نمایشگاه ضد استمعاری و ضد صهیونیستی تبدیل کنند. این موضوع را در دستور کار داریم.

وی افزود: اواخر آبان یک برنامه فرهنگی را در ونزوئلا داریم و بخشی از اهالی فرهنگ ما در نمایشگاه کتاب در این کشور حاضر می شوند و کارهای مشترکی هم پیش بینی کردیم.

اسماعیلی گفت: برای هنرمندان تجسمی هم دنبال برنامه منطقه ای در یکی از کشورهای منطقه ای در حال گفت و گو و رایزنی هستیم تا نمایشگاه خوبی از هنرمندان تجسمی از کشورهای مختلف اسلامی در موضوع حنمایت از غزه و مبارزه با صهیونیسم داشته باشیم.

وزیر فرهنگ در عین حال درباره آثار در دست تولید سینمایی درباره موضوع غزه و محور مقاومت برای حضور در جشنواره فیلم فجر گفت: همکاران ما در بخش های مختلف مشغول فعالیت هستند. فاصله خیلی کمی برای این که یک فیلم و تولید خوب اتفاق بیفتد وجود دارد. برخی کارها از سال قبل شروع شده بود. با توجه به آخرین گزارشی که سازمان سینمایی به من ارائه کرد دورخیز خیلی خوبی شده است.

انعقاد قرارداد برای ساخت فیلم با موضوع غزه با فیلمسازهای برجسته

وزیر فرهنگ اظهار داشت: برای ساخت چند فیلم با افراد برجسته ای که سابقه کار خوبی در موضوع غزه و فلسطین و بحث های مربوط به مقاومت دارند قراردادها منعقد شده است. دوستان امیدوارند یک یا دو کار بتواند به جشنواره فیلم فجر برسد. دوست داریم در جشنواره فیلم های جدید باشد ولی این به معنای آن نیست که روی دوستان فشارها بالا برود و روی کیفیت کار تاثیر بگذارد. ساخت فیلم های سینمایی با توجه به مشکلات موجود پرهزینه شده است. با این حال، هم دولت حمایت ویژه داشته و خود رئیس جمهوری این موضوع را چند بار مطالبه کردند که سریعتر چند کار مهم را به جشنواره برسانیم.

وی افزود: امروز هم رئیس جمهوری که در هیات دولت بمناسبت هفته کتاب صحبت می کردند گفتند کار کتاب باید به فیلم، تئاتر و موسیقی تبدیل شود و هنرمندان ما هم این کار را پیگیری می کنند.

اسماعیلی همچنین در این باره که با توجه به برپایی نمایشگاه کارتون و کاریکاتور فرصت مناسبی بین وزارت فرهنگ و حوزه هنری اتفاق افتاده تا کارهای مشترک بیشتری را رقم بزنند گفت: اکنون بهترین ارتباط را با حوزه هنری داریم. در اصل، دوستان ما مانند یک گروه واحد کار می کنند. این نمایشگاه، کار مشترک حوزه هنری و موزه هنرهای معاصر است. در تئاتر وحدت هم تئاتر کلنل با زحمت دوستان و مشارکت بنیاد رودکی به نمایش در آمده است. در بهترین دوره هستیم و سینماسازی در کشور با همکاری بسیار نزدیک دوستان اتفاق افتاده است.

وزیر فرهنگ افزود: هفته قبل دویست و سی امین سینمای دو سال اخیر افتتاح شد. در ماه های آینده در شیراز ۲۲ سینما افتتاح می شود. ۵ سینما افتتاح شده و ۱۷ سینمای دیگر هم به این تعداد اضافه می شود.

سفر به چهار محال و بختیاری و تصویب ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت سینما در لردگان

وی همچنین با اشاره به سفر روز پنجشنبه خود با رئیس جمهوری به چهار محال و بختیاری اظهار داشت: شهرستان لردگان با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر سینما ندارد که دیروز ۵۰ میلیارد تومان معاون اول رئیس جمهوری برای ساخت سینما مصوب کردند.

اسماعیلی تاکید کرد: در همه سفرها به طور ویژه این کار انجام می شود و حوزه هنری در ساخت سینما و تولیدات مشترک همکار ماست و این کار را ادامه خواهیم داد.

  • نویسنده : محمدی
  • منبع خبر : ایرنا