پاسخ تهیه‌کننده «از کرخه تا راین» به حذف برخی سکانس‌ها: مشکل فنی بوده، کسی مقصر نیست
پاسخ تهیه‌کننده «از کرخه تا راین» به حذف برخی سکانس‌ها: مشکل فنی بوده، کسی مقصر نیست

منوچهر محمدی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» در خصوص مساله پیش آمده و حذف سکانس‌هایی از فیلم مذکور در سامانه فیلیمو، توضیحات خود را با فارس در میان گذاشت.

سروش سینما/ منوچهر محمدی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» در خصوص مساله پیش آمده و حذف سکانس‌هایی از فیلم مذکور در سامانه فیلیمو، توضیحات خود را با خبرگزاری فارس به شرح زیر در میان گذاشت.

حضرت امام حسین (ع) می‌فرمایند «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید»
ابتدا عرض کنم که لطفا تاکید دارم که تیتر این گزارش را خودم انتخاب کنم. حضرت امام حسین(ع) می‌فرمایند «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید».

*مشکل اصلی از تبدیل آنالوگ به دیجیتال حادث شد!
عرض کنم که در خصوص ماجرایی که از دیروز بعدظهر(یکشنبه بیست و یکم فروردین‌ماه ۱۴۰۱) شروع شد، توضیحی مختصر ارائه می‌کنم. در ایران، حوزه فیلمسازی از منظر سیر تحولات فنی به دو دوره تقسیم می‌شود. دوره آنالوگ که فیلم‌های ۳۵ میلیمتری بودند و فیلم‌های دیجیتال که امروزه رواج دارند. طبیعتا فیلم‌ها و آثاری که در دوره سینمای آنالوگ تولید شده‌اند کیفیت لازم را ندارند ازینرو در سراسر جهان روال این است که فیلم‌های آنالوگ و نسخه نگاتیو یا پوزیتیو پروژه را می‌برند و بوسیله دستگاهی آن را به نسخه دیجیتال تبدیل می‌کنند. یعنی تمام جنبه‌های کیفی فیلم اعم از نور و صدا و رنگ‌ها را اصلاح کرده و کیفیت را ارتقاء می‌بخشند تا برای پخش و بهره‌برداری به صورت «اچ‌دی» آماده شوند.

*من و حاتمی‌کیا هیچ دخالتی در فرآیند دیجیتالی شدن فیلم نداشتیم
چند سال پیش یکی از عزیزانی که با بنده و آقای حاتمی‌کیا در ارتباط هستند و آن زمان در صدا و سیما و آی‌فیلم شاغل بودند، قرار بر این شد چندتا از فیلم‌های ما را که سازمان صدا و سیما هم بنا داشت آن‌ها را مجددا در رسانه ملی پخش کند، ایشان فیلم‌ها را از ما بگیرند و ببرند در محل صدا و سیما به نسخه دیجیتال تبدیل کنند. سنت این کار تا امروزِ روز هم به این ترتیب است که تهیه‌کننده یک نامه خطاب به «فیلم‌خانه ملی ایران» می‌نویسد چون یک نسخه اصلی از تمام فیلم‌های تولیدی سینما در آنجا نگهداری می‌شود و نماینده صدا و سیما نامه را می‌گیرد و می‌برد آن‌جا و نسخه نزد فیلم‌خانه را به شکل امانتی تحویل می‌گیرد و می‌برد در صدا و سیما با آن دستگاه، فرآیند دیجیتال کردن فیلم را انجام می‌دهد. در نتیجه تا اینجای کار من و آقای حاتمی‌کیا هیچ دخالتی در این فرآیند نداشته‌ایم.

*حدود شش سال پیش فرآیند دیجیتالی شدن «از کرخه تا راین» انجام شده
این هاردی که الان شما ملاحظه می‌فرمایید همان هاردی است که چند فیلم ازجمله فیلم «از کرخه تا راین» هم در آن موجود است. این دوست عزیز بزرگوار این نسخه‌ها را گرفته و زحمت کشیده و برده‌اند برای دیجیتال، و رسم بر این است که بعد از دیجیتالیزه کردن فیلم‌ها، یک نسخه دیجیتال هم به تهیه‌کننده و کارگردان فیلم می‌دهند. این فرآیند دیجیتال شدن حدود پنج شش سال پیش انجام شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید این طبیعتا در یک هارد دیجیتال ذخیره شده و قابل مشاهده عینی نیست.

*ما فیلم را به حوزه واگذار کردیم و حوزه هم به فیلیمو و نماوا داده
در سال ۱۳۹۹ از دوستان از حوزه هنری تماس گرفتند که یک تعداد از فیلم‌های بنده را در یک پلتفرم جدید با عنوان «فیلم‌گردی» نمایش دهند. طبیعتا ما این هاردی که همه فیلم‌ها را در خود دارد را تحویل دوستان حوزه هنری دادیم. از آن زمان تا دیشب هیچ خبری مبنی بر اینکه بخشی از این فیلم حذف شده یا موردی و مشکلی دیگر گفته نشده بود. ظاهرا در یک مناسباتی، موسسه فیلمگردی این فیلم را به موسسه فیلیمو و نماوا واگذار می‌کند و این خبر شما که منتشر شد، گفتند نسخه‌ای که به فیلیمو و نماوا داده شده، بخشی از فیلم اصلی در این نسخه وجود ندارد.

*این موضوع را به یک بحران تبدیل نکنید!
این مساله برای خودم بسیار تعجب‌برانگیز و غافلگیرکننده بود چون ما در این فرآیند هیچ‌گونه حضور یا دخالتی نداشتیم. من دیروز به برخی از دوستان خبرنگار که از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف با بنده تماس گرفتند تا در این خصوص برایشان توضیحاتی ارائه دهم، به ایشان گفتم که این موضوع را به یک مساله بحرانی تبدیل نکنید زیرا یک مشکل فنی بوده و پیگیر این خواهم بود که چه اشکال فنی‌ای باعث این قضیه شده است. بعد امروز دوشنبه را کامل به پیگیری این قضیه اختصاص دادم و از ساعت ۷ صبح چند نفر فنی را آوردم تا دریابند مشکل کار از کجا بوده است. چون زمانیکه بحث فنی است نمی‌توان بدون بررسی فنی بدان پرداخت و توجیه آورد و یک عده‌ای را متهم کرد و در رده ضد انقلاب گذاشت!

*موسسه فیلیمو و فیلمگردی در این قضیه بی‌تقصیر هستند!
من همینجا اعلام می‌کنم که هم موسسه فیلمگردی و هم موسسه فیلیمو در این قضیه بی‌تقصیر هستند. خلاصه ما امروز ساعت ۷ صبح نسخه مذکور را بررسی کردیم و متوجه شدیم نسخه‌ای که از صدا و سیما تحویل گرفته شده یک اشکالی داشته حالا چه اتفاقی افتاده تا این لحظه هنوز هم متوجه نشده‌ایم و در زمان تبدیل از حالت آنالوگ به دیجیتال، آن اوپراتوری که این کار را انجام داده احیانا با خطای انسانی و یا بی‌دقتی باعث این مشکل شده است زیرا این کار فنی و تخصصی بوده و احتمال دارد یک بخشی جا افتاده باشد.

همانطور که می‌دانید در کارهای فنی از این دست اتفاقات دور از انتظار نیست. بالاخره ما متوجه این قضیه شدیم و بلافاصله با آن عزیزی که آن زمان نسخه اصلی را داده بودیم خواستیم که ایشان نیز نسخه خود را بررسی کنند. نکته‌ای که عجیب است این است که «از کرخه تا راین» جزء معدود فیلم‌هاییست که بیش از چند صد بار  از صدا و سیما پخش شده و اگر بنا بوده اتفاق، شیطنت یا اقدامی هدفمند صورت گیرد، صدا و سیما متوجه این قضیه می‌شد. و این از عجایب روزگار است!

بنابر این فیلم «از کرخه تا راین»  که چند صد بار به مناسبت‌های مختلف از صدا و سیما پخش شده و طبیعتا من و آقای حاتمی‌کیا به عنوان سازندگان فیلم باید متوجه می‌شدیم که اینچنین نقصی در فیلم به وجود آمده است. من از این دوست عزیز خواهش کردم که نسخه خود را چک کنند، بعد متوجه شدیم نسخه ایشان هم نسخه‌ای به شدت بی‌کیفیت است و زیرنویس فارسی هم ندارد. این فیلم چون در آلمان فیلمبرداری شده و بخشی از دیالوگ‌ها به زبان آلمانی بوده، فیلم از همان اول زیرنویس داشته اما متاسفانه این نسخه مشکل داره حتی این زیرنویس را هم نداشته و به نظر می‌رسد یک نسخه ناقص به وی داده شده یا در حین انجام تبدیل آنالوگ به دیجیتال اتفاقی افتاده و به لحاظ فنی آن بخش حذف شده است.

*من و آقای حاتمی‌کیا هر دو نسخه‌های اصلی خود را با هم چک کردیم
بعد از آن قضیه من بلافاصله با آقای حاتمی‌کیا تماس گرفتم چون از همین هارد یک نسخه هم نزد ایشان است که ایشان هم نسخه خودشان را چک کنند. آقای حاتمی‌کیا هم مثل من حدود شش سال این نسخه را ندیده بود و ایشان هم مثل من بر همین فرض که این همان نسخه اصلی و بدون کم و کاست است! و آقای حاتمی‌کیا هم چک کرد و گفت آقا این نسخه من هم ناقص است.

*کار آقای حاتمی‌کیا باارزش‌ترین اثر دفاع مقدس است
همانطور که میدانید «از کرخه تا راین» فیلمی است که سی سال از عمرش می‌گذرد و برنده  جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر شد، پرفروش‌ترین فیلم و شاخص‌ترین فیلم سال تولیدش بود و در زمینه دفاع مقدس من هنوز با افتخار یاد می‌کنم که کار آقای حاتمی‌کیا  به عنوان ارزشمندترین کار در حوزه دفاع مقدس به شمار می‌رود. و مظلومیت ما در دفاع مقدس و جنایت شیمیایی و جنگ تحمیلی توسط این فیلم به زیباترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده است. ازینرو هیچ آدم عاقلی این کار را نمی‌کند که بخواهد نسخه فیلم را دست‌کاری کند. من نمی‌فهمم این بی‌اخلاقی از کجا می‌آید؟ مگر قرار است حرف دیگری زده شود یا به شکل دیگری عرضه شود؟ رفع هرگونه سوء نیت در خصوص این کارگردان خوشنام آنقدر بیِّن و آشکار است که هیچ کسی هم نمی‌تواند این کار را انجام بدهد چون کسی نمی‌آید خطایی در این سطح با اثری در این سطح شهرت و محبوبیت انجام بدهد.

*نسخه کامل ۹۳ دقیقه‌ای را دادیم فیلیمو و نماوا جایگزین نسخه قبلی کردند*امروز هارد اصلی را پیدا کردیم که تمام سکانس‌ها سرجای خودشان هستند!
خلاصه امروز صبح ما پس از بررسی این مساله، هارد دیگری را پیدا کردیم که آن نسخه اصلی فیلم است که هم آن سکانس‌ها را به طور کامل داراست و هم زیرنویس‌ها را دارد. همان آقایی که در آی‌فیلم بودند یک سری مجموعه کارهای آقای حاتمی‌کیا را توسط موسسه رسانه‌های تصویری منتشر کرد که همه این آثار مجدد دیجیتالیزه شده و از نظر کیفیت ارتقاء داده شده بودند و ما هم امروز چند نسخه تهیه کردیم و به موسسه «فیلمگردی» «نماوا» و «فیلیمو» برای پخش دادیم تا از این پس این نسخه جدید را که نسخه اصلی و کامل فیلم «از کرخه تا راین» است را نمایش دهند.

قبل از اینکه شما اینجا تشریف بیاورید من با آقای خوشبختی در حوزه هنری صحبت می‌کردم و از اینکه نسخه جدید به دستشان رسیده اطمینان حاصل کردم و قرار شد همزمان به دست سامانه‌های «فیلیمو» و «نماوا» هم برسد. من با مدیر بخش اجرایی فیلیمو هم صحبت کردم و نسخه اصلی به دست ایشان هم رسیده بود.

نکته قابل ذکر این است که در اینچنین کارهایی همیشه مسائل و مشکلات فنی وجود دارد و این را به یک بحران اجتماعی تبدیل کردن و اینکه فیلم دفاع مقدسی را لت و پار و تیکه تیکه کرده‌اند آن‌هم ارزشمندترین بخش فیلم را حذف کرده‌اند، من نمی‌فهمم چرا باید اینقدر تهاجمی برخورد شود با این قضیه و خواهشی عاجزانه دارم به عنوان یک شهروند این مملکت، کسی که مجموعه آثاری که ساخته نه به زعم خودم که به زعم کارشناسان و صاحب‌نظران سینما، حداقل ده فیلم شاخص مثل «بازمانده» «میم مثل مادر» «طلا و مس» «زیر نور ماه» و …در کارنامه‌اش دارد، بیاید اینچنین کاری انجام دهد؟ زیرا این نه با عقل جور درمی‌آید نه با منطق.

عرض من با خبرگزاری فارس شما این است که در انتشار اخبار دقت بفرمایید. شما متوجه یک اشکال شده‌اید، پسندیده این بود که اول با صاحب اثر تماس گرفته شود و مشکل و مساله را با آن‌ها در میان بگذارید و جویا شوید که مساله چه بوده و مارا مطلع کنید. بعد ما هم برویم و ایراد را رفع کنیم، نه اینکه همان ابتدا به ساکن آن را در بوق و کرنا کرده و جوی ایجاد شود. چون بالاخره مشکل فنی پیش می‌آید و الان عنایت بفرمایید از ساعت ۵ بعد از ظهر دیروز تا الان ساعت سه امروز تنها طی این چند ساعت صورت مساله حل شد. عرض من فقط این است که این یک اتفاق فنی بوده که بر اثر اشتباه یا سهل‌انگاری اپراتورهایی که فرآیند دیجیتالی کردن این فیلم آنالوگ را انجام داده‌اند، که من اصلا هم آن‌ها را نمی‌شناسم، این اتفاق افتاده و کاش شرکت «فیلمگردی» در سال ۱۳۹۹ می‌آمد به ما می‌گفت که ما این نسخه از فیلم را بازبینی کرده‌ایم و این نسخه این اشکال را دارد و همان سال ۱۳۹۹ مساله را برطرف می‌کردیم.

  • منبع خبر : فارس