سروش سینما/ مهدی حجت از بنیان‌گذاران سازمان میراث فرهنگی مهمان برنامه «به اضافه مستند» شد و به بهانه پخش مستند «آکاسا خانه من» درباره معماری و شهرسازی در ایران صحبت می‌کند.

چهل و هفتمین قسمت از برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» با پخش و بررسی مستند خارجی و تحسین‌شده «آکاسا، خانه من» روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

مستند «آکاسا خانه من» روایتی از 9 کودک و والدین‌شان است که در بیابان دلتا در بخارست (پایتخت رومانی) زندگی می‌کنند. ویژگی منحصر به فرد این گروه این است که نزدیک به 20 سال است در بیابانی بدون هیچ تکنولوژی زندگی می‌کنند و قصد ترک آنجا و رفتن به شهرهای بزرگ را ندارند. این اثر به کارگردانی «رادو چیورنیچوک» تولید شده است.

این فیلم مستند برنده جایزه بهترین فیلمبرداری در جشنواره ساندنس 2020 شد و در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت یکی از آثار منتخب بخش «بهترین‌های جهان مستند» بود که به‌صورت غیررقابتی به نمایش درآمد.

در این قسمت و پس از پخش مستند، میز کارشناسی برنامه با حضور مهدی حجت معمار ایرانی و از بنیانگذاران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شود. این قسمت از برنامه، روز سه‌شنبه 23 آذر ساعت 20 از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه 24 آذر ساعت 8:30 و جمعه 26 آذر ساعت 15 است.

«به اضافه مستند»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستندهای دیده نشده داخلی و خارجی در تلویزیون و بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند می‌پردازد. این برنامه با اجرای امین قدمی، کارگردانی محسن کریمیان و تهیه‌کنندگی یاسر فریادرس با آیتم‌های مختلف سه‌شنبه‌های هر هفته ساعت 20 روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

پخش جدیدترین مستند «دیوید اتنبرو» از شبکه چهار سیما

مستند بلند «زندگی روی سیاره ما – A life on our planet» جدیدترین اثری که توسط سیلوربک فیلمز در سال 2020 ارائه شده است، برای اولین بار، پنجشنبه، 25 آذر، ساعت 22:10 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

این اثر که موفق به کسب سه جایزه از مراسم امی (Emmy) در سال 2021 شده و از سایت تخصصی IMDB امتیاز 9 از 10 را کسب کرده، ضمن معرفی تنوع زیستی و حیات جانوری سیاره زمین، فرآیند نابودی و تخریب محیط زیست توسط فعالیت‌های انسانی در چند دهه اخیر را با مخاطب به اشتراک می‌گذارد. داستان این فیلم درباره مردی است که بیش از هر کس دیگری دنیای طبیعی را تجربه کرده است. این مستند منحصر به‌فرد اظهارات اوست.

مستند “زندگی روی سیاره ما”،  فیلمی مستند و بیوگرافی، محصول کشور انگلستان است. بازیگر این فیلم دیوید اتنبرو (Sir David Attenborough) است و به ایفای نقش می‌پردازد و کارگردان آن آلستر فوردگل است که آثاری مستند همچون سیاره زمین، سیاره یخ‌زده و سیاره آبی را در کارنامه خود دارد.

مستند 80 دقیقه‌ای «زندگی روی سیاره ما» که با صدای جاودانه نصرالله مدقالچی دوبله شده است، پنجشنبه 25 آذر ساعت 22:10 پخش و روز بعد ساعت 8 از شبکه چهار سیما بازپخش می‌شود.

  • نویسنده : گل صفا انوری
  • منبع خبر : تسنیم