اعلام آمادگی برای کمک به جبهه مقاومت در حوزه رسانه‌‌ای
اعلام آمادگی برای کمک به جبهه مقاومت در حوزه رسانه‌‌ای

رئیس صداوسیما گفت: همراهی گسترده مردم جهان و حمایت آنان از مردم غزه و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، چیزی جز دستاورد رسانه‌های مقاومت نیست.

به گزارش سروش سینما، پیمان جبلی رئیس رسانه ملی با حضور در استودیوی شبکه تلویزیونی المنار در لبنان، ضمن تبریک به این شبکه به دلیل پیشتازی در حمایت رسانه‌ای از جبهه مقاومت، اعلام کرد، با توجه به امکاناتی که در اختیار داریم آماده ایم در حوزه رسانه‌ای به جبهه متحد مقاومت کمک کنیم.

پیشگامی‌شبکه المنار در حمایت از مقاومت

رئیس رسانه ملی گفت: به شبکه المنار به دلیل پیگیری دقیق و سریع تحولات و عملکرد مقاومت در فلسطین یا لبنان خسته نباشید می‌گویم، همان گونه که انتظار داشتیم شبکه المنار در همراهی با مقاومت پیشگام بود. مقاومت قهرمان فلسطین، که با عملیات طوفان الاقصی معجزه‌ای را خلق کرد و این شکست بی سابقه در تاریخ رژیم صهیونیستی را بر دشمن تحمیل کرد. واکنش اسرائیل و رژیم صهیونیستی به این عملیات قهرمانانه چیزی جز کشتار مردم، کشتار کودکان و بی گناهان و مردم بی دفاع غزه نبود. پیروزی مقاومت در دو سطح است، اول مقاومت مردمی یعنی مقاومت مردم غزه که با وجود تقدیم ده‌ها هزار زخمی و هزاران شهید، اعم از کودکان و دیگران، در برابر امکانات جنگی دشمن تسلیم نشدند.

حمایت مردم جهان از فلسطین دستاورد رسانه‌ای مقاومت است

جبلی افزود: این مردم بزرگ حمایت از مقاومت را رها نکرده و همچنان با جان و دل و هر آنچه که در توان دارند از مقاومت حمایت می‌کنند. سطح دوم پیروزی در بخش رسانه‌ای است، نباید فراموش کنیم در این نبرد گسترده رسانه ای، آن هم در شرایطی که بسیاری از رسانه‌های جهان، اعم از رسانه‌های غربی و بین المللی، تحت سلطه نظام‌های حامی صهیونیسم است، اما با گذشت بیش از سی روز از جنگ، مقاومت فلسطین و مقاومت منطقه در سطح رسانه‌ای هم بر رسانه‌های جهان پیروز شده اند. همراهی گسترده مردم جهان چه در قلب آمریکا یا پایتخت‌های اروپایی، حمایت آنان از مردم غزه و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی و اشغالگر، چیزی جز دستاورد رسانه‌های مقاومت نیست. در این میدان تنها در غزه حدود پنجاه تن از همکاران رسانه‌ای ما اعم از خبرنگاران و روزنامه نگاران به شهادت رسیدند.

او ادامه داد: البته مقصود از رسانه مقاومت، به این معنی هم می‌تواند باشد که وقتی رزمنده مقاومت وارد نبرد می‌شود همزمان نقش رسانه‌ای خود را هم ایفا می‌کند، مثلا از روند نبرد تصویر برداری می‌کند و با پایان عملیات در پناهگاه خود تصویر‌های ضبط شده اش را با دقت و حرفه‌ای مونتاژ و با وجود موانع و چالش‌ها مثل قطع اینترنت و شبکه‌های ارتباطی، آن را برای جهانیان منتشر می‌کند.

حضور در لبنان تاکید بر همراهی رسانه جمهوری اسلامی ایران با رسانه مقاومت است

رئیس رسانه ملی درباره سیاست سانسور رسانه‌های غربی و بستن دهان دیگران گفت: در این زمینه تلاش می‌کنند، اما در این مرحله نتوانستند کاری از پیش ببرند. می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که ما به عنوان چهره‌های رسانه‌ای باید به حمایتمان از رسانه‌های قهرمان مقاومت در غزه و دیگر رسانه‌های مقاومت که در خدمت عملیات محور مقاومت هستند و شبکه المنار یکی از آنهاست، ادامه دهیم، حضور من در لبنان با هدف همراهی با همکارانمان در بخش رسانه به ویژه شبکه المنار به عنوان نماینده رسانه مقاومت است تا بگوییم در همراهی با این تحولات دوشادوش شما حرکت می‌کنیم و به شما خسته نباشید می‌گوییم. با توجه به امکاناتی که در اختیار داریم از آمادگی خود برای حمایت از این جبهه متحد رسانه‌ای می‌گوییم و این مایه افتخار ماست که در کنار رسانه‌های مقاومت باشیم، امیدواریم کارآمدی این رسانه‌ها در همان سطحی باشد که رزمندگان در میدان خلق کردند و شکست را بر دشمن صهیونیستی تحمیل نمودند.

جبلی تصریح کرد: از اولین لحظاتی که عملیات طوفان الاقصی شروع شد ما شاهد تصاویر لحظه به لحظه عملیات بودیم، در مقایسه با دیگر عملیات مقاومت در گذشته، عملیات طوفان الاقصی را به صورت مستقیم شاهد بودیم، پس از آن که تجاوزات رژیم علیه مردم بی دفاع غزه آغاز شد باز هم شاهد ارسال لحظه به لحظه تصاویر بودیم. در نتیجه در این میدان و در این مرحله از تاریخ فلسطین، نقش رسانه نقشی تاریخی و مهم بود. شاهد بودیم که رسانه در تکمیل روند فعالیت میدانی مقاومت نقش مهمی ایفا می‌کند. یعنی اگر رسانه‌ها چه در غزه یا دیگر محور‌ها و جبهه‌های مقاومت در این سطح عمل نمی‌کردند، می‌توانستیم بگوییم مقاومت در حوزه نظامی نیز این تاثیر گسترده را برجای نمی‌گذاشت. این روند روحیه دشمن را که از اساس ناخوش است، به هم ریخت، این عملیات مرحله نوینی را پدید آورد که این مرحله جدید در کلام امام خامنه‌ای شکستی غیر قابل جبران برای دشمن، توصیف شد. اما نقش رسانه در تحکیم این دستاورد و این شکست دشمن چه بود؟ به نظر من، به عنوان اصحاب رسانه و سازمان‌های رسانه‌ای باید با این پیروزی بزرگ همراه باشیم و به بینندگان، مخاطبان و افکار عمومی آشکار کنیم که مرحله پسا طوفان الاقصی با مرحله پیش از آن کاملا متفاوت است.

رئیس رسانه ملی تاکید کرد: توسعه رسانه و پیوند آن با شبکه‌های اجتماعی جهت استفاده از اینترنت در ارسال صدا و تصویر برای جهانیان، تا رسانه‌های سنتی اعم از رادیو و تلویزیون، بیش از آنکه در خدمت نظام سلطه در غرب باشد در خدمت مظلومان در جهان سوم بود.

جبلی در خصوص مستند سازی شهروندان نوار غزه درباره تحولات جنگ نیز گفت: تصاویر مردم بی دفاع غزه و کودک خردسال در برابر بیمارستان الشفاء پیام قابل توجهی برای جهانیان ارسال می‌کند، تاثیر گذاری این فرد فراتر از تاثیرگذاری رسانه‌های بزرگ جهان است که زیر نظر رژیم صهیونیستی و آمریکا فعالیت می‌کنند. این روز‌ها پخش زنده سخنان دبیرکل حزب الله لبنان در شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی، ده میلیون نفر بیننده همزمان داشت. وقتی همه شبکه‌های صوتی و تصویری و شبکه‌های اجتماعی را مد نظر قرار دهیم آمار مخاطبان در پیگیری این تحولات آمار عظیمی خواهد شد. درست است که ما بر شبکه‌های سنتی متمرکز شده ایم، اما این دروازه گسترده ارسال خبر در اینترنت، نقش بسیار بزرگی دارد و شاهدیم که افراد محاصره شده در غزه در استفاده از این امکانات اثر گذار عمل کرده اند. همچنین شما و همکارانتان در شبکه المنار هم از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی استفاده یی اثر گذار داشتید.

سیزده بار شبکه پرس تی وی از یوتیوب حذف شد

رئیس رسانه ملی در خصوص خدمات شبکه المنار در مقابله با سانسور رسانه‌های غربی گفت: در شرایطی که برای ساکت کردن شبکه المنار در شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب یا … تلاش شد. به خاطر دارم که شبکه پرس تی وی سیزده بار از شبکه یوتیوب حذف و در ادامه مجبور شد تا هر بار، از صفر شروع کند. شبکه‌های العالم و دیگر شبکه‌ها هم اینگونه بودند ضمن اینکه شما در شبکه المنار هم چنین وضعیتی را تجربه کردید. به همین دلیل معتقدم باید از همه امکانات استفاده کرد و از مقاومت درس گرفت، ما باید در رسانه‌های سنتی خودمان از رسانه‌های مقاومت بیاموزیم و از امکانات جدید در ارسال صدا و تصویر بهره برداری کنیم.

جبلی خاطر نشان کرد: همانگونه که مقاومت، دشمن و دوست را با این عملیات غافلگیر کرد، اگر منصفانه بگوییم ما نیز از عملیات بزرگ مقاومت یعنی طوفان الاقصی شگفت زده شدیم، در حوزه کار حرفه‌ای رسانه نیز فعالیتشان غافلگیر کننده بود. انتظار نداشتیم اتاق عملیات رسانه در زیر زمین و در داخل تونل‌ها تا این حد عالی، سریع، دقیق و حرفه‌ای تصاویر را مونتاژ و منتشر کند. ما به عنوان فعالان رسانه دقت کار را متوجه می‌شویم، در این مسیر اولین مسئله سرعت عمل در تولید خبر، سپس کیفیت آن و در مرحله بعد انتشار آن است. البته نمی‌خواهم تنها به بخش خبری کار بسنده کنم، باید وارد بخش رسانه‌ای و فنی هم بشویم.

رئیس رسانه ملی درباره چالش‌های پیش رو در سطوح مختلف از جمله اهمیت دادن به تثبیت پیروزی مقاومت گفت: ما در این نشست درباره کیفیت تثبیت و تحکیم این پیروزی در سطح رسانه‌ای و فنی، حتی در بخش مستندسازی و فیلم‌های درام تبادل نظر کردیم، در تاریخ انبیاء خوانده ایم که فرعون از ترس تولد کودکی به نام موسی، تصمیم گرفت هر فرزندی را که در بنی اسرائیل زاده می‌شد به قتل برساند، اما حضرت موسی (ع) متولد شد و با وجود همه این برنامه‌ها و کشتارها، نجات یافت.

لزوم ساخت مستند درباره نسل کشی رژیم صهیونیستی

وی افزود: اگر بخواهیم این اتفاق تاریخی را مشابه سازی کنیم می‌بینیم که حضرت موسی در ادامه، امت موسی را تشکیل داد و امت موسی هم دستگاه جور فرعون را نابود کرد و تمدنی جدید را بنا نهاد، الان هم اگر نگاهی به اتفاقات دردناک این روز‌ها بیندازیم شاهد نسل کشی کودکانیم، نزدیک به شش هزار کودک شهید شده یا زیر آوارند، اسرائیل این کودکان را به صورت عمدی می‌کشد، چرا؟ ما باید این اتفاق دراماتیک را با اتفاقات تاریخی شبیه سازی کنیم، شبیه سازی ما نباید غیر واقعی باشد، فرعون این عصر، رژیم صهیونیستی است و کودکانی که کشته می‌شوند بسان همان کودکانی هستند ه به دست فرعون کشته می‌شدند، اما در دل این کشتار و از دل این آواره‌ها موسی متولد می‌شود و فرعون و کاخش را نابود می‌کند. در این زمینه تولیدات درام بسیار مهم است.

جبلی تاکید کرد: نباید این بخش مهم رسانه‌ای را فراموش کنیم، نباید فعالیت رسانه‌ای ما تنها برای پوشش اخبار باشد بلکه باید در حوزه مستند سازی وارد شد که اگر چنین شود به سرعت دستاورد‌های مقاومت تثبیت و تحکیم می‌شود.

رئیس رسانه ملی بیان کرد: این نوع حمایت‌ها وظیفه اخلاقی، ارزشی و حرفه‌ای رسانه‌های ایران از رسانه‌های مقاومت است، اما می‌خواهم بگویم که چرا غرب از ما می‌ترسد؟ چرا نام مرا چهار بار در فهرست تحریم هایش قرار داد؟ یعنی من در طول شش ماه، چهار بار در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته ام، چرا؟ چرا آنان از شبکه‌های ما و شما می‌ترسند و همواره شبکه‌های ماهواره‌ای ما را قطع و تلاش می‌کنند صدای رسانه‌های ما را در شبکه‌های اجتماعی خاموش کنند؟ مگر آن‌ها رسانه‌های متنوعی را در اختیار ندارند؟ مبحث در اینجا بر سر چیزی است که با فطرت انسانی سازگار است، یعنی شبکه‌ها و پایگاه‌های رسانه‌ای ما مبتنی بر راستگویی و فطرت انسانی هستند به همین دلیل وقتی صدای مردم مظلوم فلسطین از این رسانه‌ها منتشر می‌شود آنان خشمگین و عصبانی می‌شوند.

رئیس صداوسیما عنوان کرد: مشکل در این رسانه‌ها نیست بلکه در ظلمی است که بر مردم فلسطین تحمیل کرده اند. ما با افتخار و سربلندانه امکاناتمان را در اختیار دوستانمان در مقاومت و در رسانه‌های مقاومت قرار می‌دهیم و این مایه مباهات من است که با رسانه‌های مقاومت همراهیم. ما در ایران به اینگونه موضعگیری‌ها و باقی ماندن در کنار رسانه‌های مقاومت عادت کرده ایم. من در نشستی که با برادرم ابراهیم فرهاد داشتم گفتم که امکانات ما در حوزه فنی، آموزشی و … در خدمت رسانه مقاومت است که المنار نماینده آن است.

رئیس رسانه ملی در پایان با تجلیل از عملکرد المنار گفت: بگذارید یک جمله را متذکر شوم، هفده سال قبل یعنی زمانی که شبکه المنار در جنگ تموز (سی و سه روزه) ویران شده بود، من در لبنان حضور داشتم و ویرانی‌های این شبکه را به چشم دیده بودم، آن زمان ما در رسانه‌های ایران اخبار آن جنگ را تحت پوشش قرار می‌دادیم و پیگیر شجاعت رسانه‌ای شبکه المنار بودیم، امروز که از این شبکه بازدید کرده و شرایطش را با آن زمان مقایسه می‌کنم بر این باورم که الحمدلله المنار به عنوان رسانه مقاومت بزرگ و بزرگتر شد و معتقدم اثر گذاری شما در شبکه المنار و تاثیر کارکنان این شبکه به مراتب بیش از آن چیزی است که در جنگ سال ۲۰۰۶ شاهد بودیم به همین دلیل به شما خسته نباشید می‌گویم.

  • نویسنده : یوسفی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران